89 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצומת הרחובות דרך חברון — האומן — וינר אשר, בשלוש השנים האחרונות (2022-2020), הצומת העירוני עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בישראל, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
1 צפייה בגלריה
נת"צ דרך חברון
נת"צ דרך חברון
נת"צ דרך חברון
(צילום: יואב דודקביץ')

רחוב דרך חברון בירושלים עצמו ידוע כציר מאוד בעייתי עם לא מעט תאונות דרכים המתרחשות בו. בצומת המדובר, מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים, שונים ומגוונים לצד כלי הרכב הכוללת גם רוכבי אופניים רגילים וחשמליים ובעיקר הולכי רגל. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל, מסבירים באור ירוק.
בעמותה ניתחו את כל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלמ"ס במשך שלוש שנים (2022-2020) כאשר סף הכניסה לרשימה הוא שלוש תאונות ומעלה בשנת 2022. הרשימה המלאה של עמותת אור ירוק כוללת 208 צמתים עירוניים מרובי נפגעים. בצמתים שנבחרו נפגעו בשלוש שנים (2022-2020), 3,190 בני אדם בתאונות דרכים, 22 מתוכם נהרגו ו-203 נפצעו קשה.
במקום השני ברשימת הצמתים האדומים ניצב צומת הרחובות רוטשילד ובגין בירושלים עם 52 נפגעים בשלוש שנים. במקום השלישי נמצא צומת הרחובות ששת הימים- מבצע קדש- ודרך אם המושבות בבני ברק עם 52 נפגעים. צומת וסרמן יעקב ופוריה בתל אביב-יפו במקום הרביעי עם 46 נפגעים וצומת האלוף עוזי נרקיס עם רחוב פאגלין עמיחי בירושלים סוגר את חמשת הצמתים העירונים האדומים.


בעיריית ירושלים התייחסו לנתונים: לגבי צומת אשר וינר-האומן- דרך חברון, מדובר בציר תנועה עמוס ביותר, המנקז לתוכו תנועה מדרום וממזרח העיר. בצומת בוצעו עבודות תשתית לקידום זמינות הקו הכחול וכן עבודות להקמת הפרדה מפלסית, שכללו הסדרי תנועה רבים. גורמים אלו הפחיתו את מספר התאונות הרבות באזור. עם פתיחת מנהרת אשר וינר, לפני כחמישה חודשים, חלה הקלה משמעותית בעומסי התנועה באזור, ועם התחלת העבודות להקמת הקו הכחול בקרוב, הצפי הוא שמספר התאונות בצומת יירד באופן משמעותי, וכך גם עם פתיחת הקו הכחול לתנועה״.
בעניין צומת רוטשילד-דרך רבין, אמרו בעירייה כי ״בקיץ 2022 בוצע הסדר חדש בצומת ובוטלה הפנייה שמאלה מרבין לרוטשילד. מאז הצומת אינו מוקד תאונות״.
בעניין צומת פגלין עמיחי-האלוף עוזי נרקיס נמסר: ״קיימת תכנית חדשה להרחבת והסדרת הצומת, כולל הפרדת תנועות. התכנית נמצאת כרגע בשלב תכנון מפורט, והיא אמורה להתבצע השנה, בכפוף לאישור תכנונה ותקצובה ע"י משרד התחבורה״.
באשר לשדרות גולדה מאיר-יגאל ידין, נמסר כי ״בצומת מבוצעים בשלוש השנים האחרונות עבודות עם מספר שלבי ביצוע. העבודות אמורות להסתיים במהלך השנה, ובסיומן יגיע הצומת למתכונתו הסופית, עם פתיחת חניוני ומסופי האוטובוסים המוקמים במתחם הצומת. עיריית ירושלים תמשיך לפעול לשמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך ולצמצום מספר התאונות בעיר״, נמסר מהעירייה.
״בכדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים ולהפחית את מספר ההרוגים בהם, יש כמה אפשרויות פשוטות לשיפור תשתית הצומת. אפשרות אחת היא להתקין בצומת מעגל תנועה המרסן את מהירות הנסיעה וגורם להולכי הרגל לחצות את הכביש, בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך״, אומרים באור ירוק.
״פתרון אחר הוא התקנת רמזור המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל. בנוסף, על המדינה לוודא כי הצמתים מוארים היטב בכדי לאפשר לנהגים ולשאר משתמשי הדרך ראות טובה יותר של הנהגים האחרים, רוכבי האופניים או הולכי הרגל. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת ישנו שילוט בולט המתריע בפני הנהג על כך שהוא מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת״.
פורסם לראשונה: 08:49, 23.01.24