הקואליציה להצלת ליפתא הגישה היום (ד') עתירה באמצעות עו"ד ד״ר סאמי ארשיד, לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד תכנית בניית שכונת הפאר ובה 259 וילות בכפר הנטוש ליפתא. לטענתם "התוכנית מנותקת מהזכויות ההיסטוריות של תושביו הפלסטינים של הכפר ותגרום להרס הנוף, המעיין והכפר".
1 צפייה בגלריה
ליפתא
ליפתא
ליפתא
(צילום: עמית שאבי)
כזכור, לפני שלושה חודשים ולאחר עשור של עיכובים ומאבקים משפטיים, המדינה פרסמה מכרז להקמת 259 יחידות דיור, מבני ציבור ומלון, במקום הכפר הנטוש ליפתא שעוררה התנגדויות רבות בקרב הארגונים הירוקים. כמו כן, בחודש יוני פרסמנו כי עיריית ירושלים טענה כי "פרסום המכרז היה ללא ידיעתנו, יש לבחון שוב את התוכנית".
עו"ד ד״ר ארשיד, המייצג עמותות ויחידים הפועלים לשימור ליפתא וביניהם תושבי ירושלים ופליטי הכפר ליפתא, עתר לבית המשפט בבקשה להורות על הפסקת כל פעולת שיווק או מכירה של מגרשים בכפר ליפתא. בנוסף הוא דורש לחייב את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להגיש תכנית חדשה לשימור הכפר ליפתא אשר תיישם את ממצאי הסקר ותתייחס להכרזה על ליפתא כמועמדת להכרה כאתר מורשת עולמי ע"י אונסק"ו.
"סקר רשות העתיקות אף מבהיר כי בתי הבד, הגתות, המערכות התת קרקעיות ומבני מופת ומבנים ייחודיים בליפתא ראויים שיישארו בידי הציבור ונגישים לו, אך לפי המכרז אתרים אלו משווקים ויעברו לידיו של היזם הפרטי ללא כל הנחיה ובניית מנגנון לשימורם בפועל ולהעמדתם לרשות הציבור. התעלמות זו מחשיבות האתר והממצאים שבו ממחישה את האופן שבו תגרום התכנית נזק ובכייה לדורות ולמחיקת פיסת היסטוריה ונוף שערכם לא יסולא בפז", נמסר מהקואליציה.
"בנוסף, לפי העתירה שיווק אדמות הכפר, לצד נישול הזכויות ההיסטוריות של תושביו המקוריים אינם סבירים. התכנית נעשתה ללא התחשבות בזכויות קניין היסטוריות שמעולם לא נותקו מהמקום.
העתירה מוגשת גם נגד רשות העתיקות ועיריית ירושלים הנתבעות ״לייצב את המבנים הקיימים בתחום הכפר ליפתא הנטוש כדי למנוע את קריסתם של המבנים או כל חלק מהם בצורה מקצועית עם אדריכלי, מהנדסי וקבלני שימור על פי אמות המידה המקובלות בעולם השימור כיום״.
לעתירה צורפו שלוש חוות דעת מקצועיות. עפ"י חוות דעת של עמוס שירן, מהנדס אזרחי עולה כי חלק מהדרכים המתוכננות בתוכנית 6036 קרובות מידי למבנים קיימים ובמקרים מסוימים אף עוברות "דרך" בתים קיימים ומתריע כי סלילתן עלולה לגרום להתמוטטות המבנים הקיימים. האקולוג ד״ר דוד שהמי מסביר בחוות דעתו כיצד ניתוקה של ליפתא מרצף השטחים הפתוחים המקיפים את העיר (המאפשר קישוריות ומעבר צמחים ובעלי חיים) תפגע במערכות הטבעיות באתר ובסביבתו. וחוות דעת נוספת החתומה על ידי חמישה מאדריכלי ומתכנני השימור המובילים בישראל, מבהירה כי תכנית הבנייה אינה עולה בקנה אחד עם הנחיית רשות העתיקות.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים