הצעה חריגה בבתי העלמין בישראל: בהר הזיתים עומד למכירה שטח של 2,700 מ"ר בבית הקברות בסכום של לא פחות מ־15 מיליון שקל. בשנים האחרונות מתחזקת ההערכה כי המחסור בשטחי קבורה הולך וגובר , כשברחבי הארץ כבר החלו לאמץ פתרונות של קבורה במבנים ובמנהרות.
1 צפייה בגלריה
פוטנציאל מסחרי? הר הזיתים
פוטנציאל מסחרי? הר הזיתים
פוטנציאל מסחרי? הר הזיתים
(צילום: שלומי כהן)

על רקע זאת, באתר הנדל"ן 'מניבים' למכירה ולהשכרה של נכסים מסחריים מכל מיני סוגים פורסמה לאחרונה מודעה די 'שונה בנוף': קרקע לקבורה של כמעט שלושה דונמים בהר הזיתים שכאמור מוצעת למכירה במיליוני שקלים. הקרקע, כך נכתב במודעה, בבעלות פרטית ומאושרת תב"ע ל־1500 - 2000 קברים (ב'קבורה כפולה', קבר על גבי קבר, ניתן להגיע גם ל־4,000 קברים). הקרקע ממוקמת בהר, דרומית לכניסה ובסמיכות לחלקה הבוכרית.
"יש מגמה בולטת של ביקוש הולך וגדל לחלקות בבתי העלמין, ואנו רואים את זה גם אצלנו באתר", טוען מנכ"ל 'מניבים' אבי איפרגן. לבעלי הנכס, יוחנן אס, יש הסבר למחיר: "הר הזיתים הוא המקום הכי קרוב לגאולה. לפי המסורת מכאן יגיע המשיח והקבורים בהר יהיו הראשונים לתחיית המתים".
לדבריו, רמות הביקוש לקבר בהר הזיתים משקפות את ערך הקרקע שרק עולה. "על פי דוח הקבורה לשנת 2020, קבר פרטי בהר מוערך בסביבות 40 עד 80 אלף שקל. בחלקה הפרטית הזו ניתן יהיה להציע יחידת קבורה בהרבה פחות", הוא אומר ואף מוסיף כי בידו הערכת שמאות האומדת את שווי הקרקע שלו בכ־8.5 מיליון דולר.

לא לשכוח פיתוח

מנגד, השמאי ועורך הדין קובי ביר מצנן את ההתלהבות. "אני בספק אם המתעניינים בקבורה בהר הזיתים ואפילו כאלו מחו"ל ירצו להיקבר במיקום הזה", הוא אומר.
"אדם פרטי שקונה את הנכס המוצע יצטרך לשכנע את לקוחותיו לקנות קבר בשטח הממוקם במדרון המזרחי של ההר הסמוך לשכונת א-טור. זאת כשישנן מספר חברות קדישא מסביבו וברשותן קיימות מספיק חלקות באזורים 'אטרקטיביים יותר' בצידו המערבי של ההר הפונה להר הבית.
הקרקע, כך נכתב במודעה, בבעלות פרטית, ומאושרת תב"ע ל־2,000-1,500 קברים (ב'קבורה כפולה', קבר על גבי קבר, ניתן להגיע גם ל־4,000 קברים). קבר פרטי בהר יכול להגיע למחיר של עד 80 אלף שקל
"כמובן שלפני כל זה יש להביא בחשבון את עלויות הפיתוח שיש לבצע ומדובר בכמה מיליוני שקלים נוספים, הוצאה שמן הסתם תתגלגל על מחירי הקברים. בנוסף לכל זאת יש להגיע להסדר עם חברה שיש לה הרשאה לקבור. אפילו אם הקונה ירצה בסופו של דבר למכור את השטח לחברה קדישא, אין לה תמריץ לעשות כן כי ממילא היא מקבלת הקצאות קבורה בחינם מרשות מקרקעי ישראל דרך העירייה".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים