זינוק חד: נתונים רשמיים של העירייה, שנחשפים כאן לראשונה, מגלים כי במהלך 2022 חולקו בבירה 203,770 קנסות לנהגים שתועדו נוסעים בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית. מכיוון שגובה הקנס הוא 500 שקל, משמעות הדבר היא שהיוזמה שנועדה לעודד אנשים לזנוח את רכבם הפרטי הפכה לתרנגולת שמטילה ביצי זהב. בתרגום לשקלים מדובר בסכום חסר תקדים של יותר מ־100 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
שלטים בכניסה לנת"צ. "בשנתיים האחרונות נוספו אמצעי אכיפה אלקטרוניים"
שלטים בכניסה לנת"צ. "בשנתיים האחרונות נוספו אמצעי אכיפה אלקטרוניים"
שלטים בכניסה לנת"צ
(צילום: יואב דודקביץ')

אלא שמי שמאיימת על הקופה הקטנה של העירייה היא שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב, אשר הצהירה השבוע כי היא רוצה לבחון מחדש את כל הסוגיה, ובייחוד את 'נתיב פלוס', שנפתח לתנועה ממחלף דניאל ועד למנהרת הראל בדיוק לפני חודש. "להיתקע בפקקים ולראות את הנת"צים ריקים, זה לא יהיה בבית ספרי", הצהירה השרה בטוויטר.
למען הסר ספק - לאף אחד במשרד התחבורה אין כוונה לבטל את כל הנתיבים לאוטובוסים, אולם יש כוונה לבחון מחדש את השיטה שנגדה הושמעה ביקורת רבה. בין היתר, mynet ו"ידיעות ירושלים" חשף בשנה האחרונה תלונות על נתיבים שהסיבות להחלטה על הפקעתם לא היו ברורות, וכן על מסלולים שסומנו באופן שעלול להטעות נהגים, דבר שגרם לזעם רב.

אכיפה? רק בירושלים ותל אביב


באוקטובר 2021 קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דיון בנושא הנת"צים, וסגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה הציבורית במשרד התחבורה, רן שדמי, הסביר כי מבוצעת אכיפה רק בירושלים ובתל אביב. עכשיו מתברר כי ברוב הרשויות המקומיות העדיפו שלא לבצע אכיפה ולא להתעמת עם התושבים.
נתוני הדוחות של עיריית ירושלים

הדיון חשף גם מחלוקת באשר לסמכות האכיפה, וביטון סיכם עם שרת התחבורה דאז, מירי רגב, כי האכיפה של משרדה תהיה תחילה בנת"צים בין עירוניים, כאשר בשנה הראשונה יעודד המשרד את הרשויות המקומיות לבצע אכיפה בנת"צים עירוניים ויסייע להן.
ומה יהיה עם רשויות שלא יבצעו אכיפה? השרה התחייבה לפנות לרשויות ולבדוק מולן אם הן מתכוונות לבצע אכיפה. אם הרשות תסרב תעבור הסמכות למשרד התחבורה. בנוסף הוחלט כי במסגרת חוק ההסדרים יהיה סעיף מיוחד שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתבצע אכיפה במקרים של עבירות בנת"צים.
כמו כן הועלתה הצעה לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש בחצי לפחות מסכומי הקנסות לטובת תפעול ותחזוקה של התחבורה הציבורית בשטחי הרשות.

גידול עצום


מתברר שכבר ב־2020 הבינו בכיכר ספרא את הפוטנציאל הגלום ביכולת לקנוס נהגים שנוסעים בנת"צים בעזרת מערכת מצלמות אוטומטיות. מאחר שהעבירה מתועדת ונשלחת לנהג באופן אוטומטי, עלות הפקת הדוח מזערית, ואילו היכולת של הנהג להתנגד לדרישת התשלום שואפת לאפס.
4 צפייה בגלריה
 קו 62
 קו 62
קו 62 בנתיב תחבורה ציבורית בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')

לכן אחרי שבשנת 2020 חולקו 3,244 דוחות בסך 500 שקל, והסכום הכולל עמד על יותר מ־1.6 מיליון שקל, ב־2021 כבר חולקו 123,861 דוחות, והסכום הכולל הגיע לכמעט 62 מיליון שקל. זו הסיבה לכך שב־2022 סימנה העירייה עוד ועוד נתיבים בצהוב, עד שלקראת סיום השנה כבר היו בעיר 20 נת"צים ובהם 59 מצלמות. על פי המידע המעודכן לשבוע הזה, בשנה החולפת חולקו 203,770 דוחות בסכום כולל של 101,885,000 שקל.
בתוך כך נחשף בדוח מבקרת העירייה שפורסם לאחרונה כי בעקבות תקלה טכנית במערכת המחשוב נאלצו חלק מהתושבים לשלם פעמיים על אותו הדוח. על כך השיבו בעירייה: "בהמשך לפגישה בהובלת גזבר העירייה סוכם כי יוקם באתר האינטרנט העירוני 'הר הכסף', בין השאר לצורך ביצוע החזרי תשלום ביתר. האגף לשירותי החניה אפיין טופס להחזר התשלומים ששולמו ביתר, אולם הנושא טרם קודם".
4 צפייה בגלריה
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
(צילום: יואב דודקביץ')

סימון בעייתי

נהגים רבים התלוננו גם כי סימון הנתיבים נעשה לעיתים באופן מטעה. כך למשל פנסיונר בן 72 נדהם לגלות כי העירייה שלחה אליו 13 דוחות על נסיעה בנת"צ, בסכום מצטבר של ‭ 6,500‬שקל.
מתברר שבחודש יולי, למעשה כמו בכל יום מימות השנה, הוא יצא מביתו בשכונת גבעת שאול להר חוצבים דרך רחוב אוהל יהושע. להפתעתו, לביתו החלו להגיע קנסות בסך 500 שקל כל אחד בגין נסיעה בנתיב של תחבורה ציבורית.
4 צפייה בגלריה
מצלמות, מצלמה
מצלמות, מצלמה
200 אלף דוחות בשנה
(אילוסטרציה: shutterstock)

ב־3 ביולי הגיע הדוח הראשון מהעירייה, שבו נכתב: "בתחום העיר ירושלים השתמשת שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור כנתיב תחבורה ציבורית". בתוך פחות מחודש הוא קיבל עוד ועוד מכתבים זהים, והדוח האחרון ניתן לו בגין נסיעה ב־‭28‬ ביולי.
עוד בחדשות:
"אני נוסע בנתיב הזה כבר ‭ 50‬שנה. אני נהג זהיר ושומר חוק. לא הבנתי מה קורה פה. מישהו עמד ברמזור ואמר לי: 'אסור לך לנסוע ישר', ואז הפסקתי לנסוע ופניתי ימינה כדי שלא לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית. לא ידעתי שהם הפכו את הנתיב לנתיב תחבורה ציבורית".

"טרם התקבלו עדכונים והנחיות"

בעירייה נשאלו לדעתם אם יש לבטל למשל את הנת"צ בכביש 1, אך שם בחרו שלא להתעמת עם השרה והשיבו בצורה דיפלומטית: "טרם התקבלו כל עדכונים או הנחיות חדשות בדבר נתיבי התחבורה הציבורית. עיריית ירושלים פועלת לקידום הקמת נת"צים וביצוע האכיפה בהם, כמתוכנן, במטרה לאפשר לציבור הנוסעים נסיעה יעילה, איכותית ומהירה בתחבורה הציבורית ברחבי העיר. כך תהיה אלטרנטיבה לנסיעה ברכב הפרטי תוך צמצום עומסי התנועה ושמירה על איכות האוויר בירושלים. בשנתיים האחרונות נוספו אמצעי אכיפה אלקטרוניים, ובעיקר מצלמות אכיפה, שמסייעים בשמירת הנתיבים לתחבורה ציבורית פנויים בעיקר לה".