את מקבלי הדו״חות אפשר לחלק לשניים: הקבוצה הראשונה כוללת את אלו שיקבלו על עצמם את הגזרה וישלמו את הקנס. הקבוצה השניה היא אלו שיחליטו לצאת למלחמת הישרדות מול המערכת הבירוקרטית של העירייה ויעשו הכל בכדי לבטל את הדו״ח, לא רק בשביל הרווח הכספי, אלא גם בשביל ההרגשה האישית: ״הפקח ניסה, לא הצליח, ניצחתי את המערכת״. את התחושה המספקת שמרגישים ברגע שמקבלים את ההודעה מעיריית ירושלים שבקשת ביטול הדו״ח התקבלה, רק כ-40% יזכו לחוש. שאר הבקשות, נדחות.
4 צפייה בגלריה
דו״ח חניה
דו״ח חניה
דו״ח חניה
(צילום: רועי אלמן)
אז איך לבטל דו״ח חניה? ישבנו לשיחה עם עו״ד חיים נרגסי, התובע העירוני בכיכר ספרא. למשרד של נרגסי מגיעים מדי שנה כ-100 אלף ערעורים. הוא ו-22 התובעים שתחתיו עוברים אחד אחד וחורצים את גורלם.

״נשמח שתערערו״

אז מה זה בעצם התובע העירוני? ״אני הנציג של היועץ המשפטי לממשלה בעיריית ירושלים. התובע העירוני מנהל מטעם היועמ״ש את כל התהליכים הפליליים ברשות המקומית. במקרה שלנו, האגף שאני עומד בראשו מנהל את כל האכיפה הפלילית בבירה. החל מדו״חות חניה, דרך מבנים לא חוקיים, רישוי עסקים, שירות וטרינרי, אכיפה ושיטור״, מסביר נרגסי. האגף מורכב מצוות של 30 עובדים, 22 מהם עורכי דין.
בוא נדבר תכלס — קיבלתי דו״ח חניה, שווה לערער או לא? ״אם אתה סבור שהדו״ח ניתן שלא בצדק, כן — תערער, ואנחנו אפילו נשמח שתערער. המטרה של העירייה היא לבצע אכיפה צודקת ושוויונית שתסדיר את המרחב הציבורי. ככל שניתן דו״ח שלדעת התושב אינו מוצדק יש לו את הזכות המלאה לערער על כך. וכן, לפעמים גם העירייה טועה, ואם היא טעתה, נתקן״.
4 צפייה בגלריה
חניה בירושלים
חניה בירושלים
חניה בירושלים
(צילום: רועי אלמן)

ומה הסיכויים שהדו״ח שלי יבוטל? ״מדי שנה ניתנים כ-300 אלף דו״חות חניה בירושלים. אנו מקבלים כ-100 אלף בקשות לערעורים, מתוכן מאושרות בין 30 ל-40 אחוז מהבקשות. אין פה עניין של סיכוי, זה עניין של צדק״.
למי יש סמכות לבטל דו״ח? ״רק לתובע שהוסמך על ידי היועץ המשפטי לממשלה. לאף אחד — לא לפקח, לא למנכ״ל העירייה ואפילו לראש העירייה אין סמכות או יכולת טכנית לבטל ברירת קנס״.

טיפים לביטוח דו״ח חניה
טוב, החלטתי לערער, מה הטיפ הראשון שאתה יכול לתת לי? ״קודם כל, להגיש את הבקשה באופן מקוון, מדובר בדרך המהירה והיעילה ביותר. ואז — תצרף לערעור שלך כמה שיותר הוכחות שמעידות על הטענות שלך שהדו״ח לא מוצדק. צילמת תמונה? תשלח. היה לך מקרה חירום רפואי? צרף מסמך המעיד על כך. צריך לזכור שהפקח לא יודע את כל הפרטים שאתה יודע, אין צורך לכעוס עליו. אם היו לך נסיבות אישיות מיוחדות שאילצו אותך לבצע את עבירת החניה, ואנו נגיע למסקנה שהנסיבות מוצדקות — הדו״ח יבוטל״.
ותוך כמה זמן אני אקבל תשובה? ״לאור העליה בכמות הערעורים, מתן התשובה מתמשך למספר חודשים. אנחנו עושים מאמץ לקצר את התהליך. הנהג שהגיש את הערעור, מקבל תוך ימים ספורים מכתב המאשר את הטיפול בערעור. ואז כאמור לאחר מספר חודשים, תקבל תשובה חיובית או שלילית״.
4 צפייה בגלריה
חנית כחול לבן
חנית כחול לבן
חנית כחול לבן
(צילום: רועי אלמן)

ובינתיים יש תקופה של 90 יום לשלם את הדו״ח אחרת גובה הקנס עולה. מה אני אמור לעשות? ״מרגע הגשת הערעור, כל ההליכים נעצרים. הדו״ח בעצם מוקפא. כך שכל מה שאתה צריך לעשות זה פשוט לחכות לשתובה שלנו. אין צורך לפחד מה-90 יום. חשוב לדעת שגם אין צורך להתקשר אלינו ולשאול ׳מה קורה עם הערעור שלי׳. אם קיבלת את האישור על קליטת הערעור — פשוט תחכה עד שנמסור לך את ההחלטה שלנו״.

הגשתם בקשת סרק? הקנס יוכפל

טוב אז מסתבר שדחיתם את הבקשה שלי, מה אני יכול לעשות? ״האפשרות הראשונה היא להשלים עם ההחלטה שלנו ולשלם את הקנס. האפשרות השניה זה לפנות לבית המשפט״.
ומה קורה בבית המשפט, יש סיכון בבחירת המהלך הזה? ״בהחלט. מי שמגיע לבית משפט אמנם יכול להיות אך גם יכול לקרות מקרה הפוך – בית המשפט יכול לאשר את ההחלטה שלנו ואז לא רק שאתה צריך לשלם, במקרים מסוימים גובה הקנס יוכפל ואף תיאלץ לשאת בהוצאות משפט״.
אפליקציית צטמקא
קיבלתי דו״ח, אני יודע שהוא מוצדק. אבל בכל זאת בא לי לנסות את מזלי ולבטל אותו. כדאי לי? ״לא. בקשות סרק עלולות גם הן להביא לכפל קנס. בסופו של דבר כל בקשת ערעור מעמיסה על המערכת. דורשת התייחסות וזמן עבודה של התובעים״.
חניתי בכחול לבן, שילמתי, אבל הגלגל שלי נגע קצת באדום לבן — קיבלתי דו״ח. תבטלו לי אותו? ״אנחנו דוגלים בגישת בית הלל. במקרים שאנחנו סבורים שלא היתה הפרעה לתנועה, או פגיעה במרחב הציבורי אנחנו מקלים. ובידיוק בגלל זה אחוזי הביטול שלנו יחסית גבוהים. בן אדם שחושב שיש ספק בהתנהלות של הפקח, זכותו להגיש ערעור״.
4 צפייה בגלריה
רחוב מרדכי נרקיס
רחוב מרדכי נרקיס
חניה לתו אזורי בלבד
(צילום: mynet)
עדיין לא קיבלתי את תו החניה האזורי שמגיע לי ובינתיים אני צובר דו״ח מדי יום. מה קורה במצב כזה? ״דו״חות מהסוג הזה מתבטלים באופן אוטומטי, בטווח יחסי של זמן וברגע שתו החניה מעודכן במערכת״.
יש לא מעט טענות שהפקחים ״מחפשים את הנהגים״ ומנסים לסיים את יום העבודה עם כמה שיותר דו״חות. מה אתה אומר על זה? ״הפקחים לא מחפשים את הנהגים. המטרה של הפקח היא ליצור סדר במרחב הציבורי ברחבי העיר. מרבית תושבי העיר רוצים ומעוניינים באכיפה כדי ליצור מרחב בטוח להליכה, כדי לאפשר לאנשים שחוזרים לבית שלהם לחנות סמוך אליו עם תו אזורי, וכדי למנוע חניות פיראטיות שגורמות לסיכון הולכי הרגל״. לסיכום — אם קיבלתם דו״ח חניה, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה להיות כנים עם עצמכם ולחשוב: האם הדו״ח מגיע לי, או שלא. אם לא, צאו למסע בעקבות הצדק ואל תוותרו, בסופו של דבר אם הדו״ח לא מוצדק, זה יקח מעט זמן, אך רוב הסיכויים שהוא יבוטל.
פורסם לראשונה: 13:22, 30.12.22