1 צפייה בגלריה
רחוב ברוממה שסגור בשבת | צילום: פרטי
רחוב ברוממה שסגור בשבת | צילום: פרטי
רחוב ברוממה שסגור בשבת | צילום: פרטי
יותר מ־300 רחובות נסגרו לתנועה בסופי שבוע בעיר. כך עולה השבוע מנתונים שבידי העירייה, שמעודכנים לשנת 2019. הנתונים נמסרו לבקשת מיינט ירושלים ו"ידיעות ירושלים".
בצל סערת תמרור השבת שהוצב בפסגת זאב, והתברר לאחר מכן כטעות, מתברר כי ברחוב המסוים בשכונה הצפונית אולי יוכלו לנסוע בשבת, אבל ב־331 רחובות אחרים לא ניתן לעשות זאת.
השכונה שבה מספר הרחובות שסגורים בשבת הוא הגדול ביותר היא גאולה - עם 56 רחובות. הבאה בתור היא בית ישראל, שבה 53 רחובות סגורים ביום הזה. אלא שכאן מדובר בשכונות חרדיות לחלוטין, ולפיכך הדבר אינו מפתיע.
מעוז הסטודנטים סגור בשבת
לעומת זאת, על פי הרשימה המעודכנת שבידי העירייה, 11 רחובות באזור מחנה יהודה סגורים אף הם לתנועה בסוף השבוע. סטודנט שעימו דיברנו השבוע טוען כי בכל סוף שבוע החברים מתקשים להגיע אליו ברכבם בגלל חסימות הכבישים. ואכן, עשרות אחוזים מבין תושבי מחנה יהודה ונחלאות הם חילונים, חלקם הגדול צעירים ששוכרים במקום יחידות דיור.
מובן שבגלל השיעור הגבוה של האוכלוסייה החרדית באזור נחלאות ומחנה יהודה גם העסקים סגורים. עוד שכונות שבהן מספר גדול של רחובות סגורים בשבת הן רמות, עם שמונה רחובות, ונווה יעקב, שבשנים האחרונות התחרדה בקצב מואץ, שבה סגורים 11 רחובות.
בחלק מהרחובות, אף שאושרו בידי ועדה עירונית, אין תמרורים קבועים והסגירה נעשית כלאחר יד.
הגדילו לעשות ברחוב הנצי"ב בנחלאות, שם הומצא פטנט של 'תמרור נשלף'. וכך זה עובד: על עמודים בכניסה לרחוב מותקן מעמד מיוחד. רגע לפני כניסת השבת מגיע אחד התושבים ונועץ את תמרור השבת בתוך אותו מעמד. לאחר צאת השבת נשלף התמרור ממקומו.
באחת השכונות החרדיות מי שמתפעלים את סגירת הרחובות ו/או את מערך החסימות הן נערות צעירות. בשעה הייעודה הן פשוט סוחבות את המחסומים הכבדים אל מרכז הכביש. ועם צאת השבת ממהרות אותן צעירות להחזיר את המחסומים לצידי הדרך.
מהעירייה נמסר: "הרחובות הסגורים בשבת סגורים על פי בקשות תושבים. עיריית ירושלים משתדלת לאפשר לכל קהילה לחיות על פי אורחות חייה. הסטטוס קוו יישמר".
לדברי גורם בכיר בעירייה, כבר יותר משנה לא נוסף שום רחוב לרשימה.