1 צפייה בגלריה
מעיין עין איתמר. צילום: פרטי
מעיין עין איתמר. צילום: פרטי
מעיין עין איתמר. צילום: פרטי
הבטחות לחוד, מעשים לחוד: מספר צעירים וצעירות ירושלמים שהגיעו בשבוע שעבר למעיין עין איתמר בהרי ירושלים, הותקפו לטענתם בידי חרדים שטבלו במקום. כעת הם פונים למשטרה ולמשרד לבטחון פנים, שהבטיחו להציב כוחות שיטור, וקוראים להם להפסיק את התופעה המכוערת.
קללות, איומים ועירום מלא
אחד הסיפורים הבולטים בקיץ שעבר היה הקרב על המעיינות באזור ירושלים. מה שהתחיל כאירוע נדיר ושולי יחסית הפך לתופעה של ממש - כשקבוצות חרדים ניסו למנוע מנשים להתרחץ במעיינות. החרדים דרשו מהנשים לצאת מהמים, ולא פעם גם לעזוב את המעיין על מנת שאלה יוכלו לטבול לפני כניסת השבת, כנהוג. הצעירות שסירבו לדרישה נתקלו לא פעם בקללות, באיומים וגם באלימות. חלקן סיפרו על השלכת אבנים עליהן בעודן במים, ואחרות סיפרו על נסיונות הפחדה בדמות התערטלות מלאה של הגברים.
בשלב מסוים התגבשה גם פעולת תגובה: אירוע רחצה המוני, לגברים ונשים, בניסיון להעביר את המסר שלא ניתן להדיר אוכלוסיות מלהשתמש במשאבי הטבע. בנוסף, ארגונים, ובהם שדולת הנשים בישראל, פנו אל השר לבטחון פנים גלעד ארדן בבקשה להרחיק את הגברים האלימים מהמעיין.
השר השיב לפניית שדולת הנשים וציין במכתב אליהן כי הוא רואה בחומרה רבה את האירועים וכי הם חלק מתופעה נקלית של הדרת נשים ופגיעה בהן במרחב הציבורי. עוד הצהיר השר על מחויבותו לנושא המאבק באלימות כלפי נשים והוסיף שהוא פועל במישורים רבים נגד פעולה בזויה זו. הוא הודיע כי בעקבות האירועים החלה המשטרה, בהנחייתו, לבצע פעולות יזומות במקום ואף להציב כוח שיטור קבוע שיהיה אמון על אכיפת החוק ומניעת מקרי אלימות.
האלימות היתה, השוטרים לא
ההבטחות של ארדן עמדו לאחרונה שוב במבחן - ונכשלו. ביום שישי שעבר הגיעו מספר צעירים וצעירות ירושלמיות למעיין עין איתמר בהרי ירושלים. לטענת אחת הצעירות, כשהגיעו הבחינו שהוא "מוצף בחרדים שהחליטו שמאוד לגיטימי לטבול בעירום מלא במעיין ששייך לכל האוכלוסייה".
בפוסט שהעלתה בפייסבוק היא ציינה כי הם ביקשו מהחרדים שיטבלו עשר דקות וייתנו להם להיכנס, אבל אלה סירבו וטענו שזה המעיין שלהם. "החלטנו להישאר בכל זאת", ממשיכה הצעירה לתאר בפוסט. "החרדים התחילו לצעוק עלינו ולהתווכח איתנו, ובשלב מסוים אחד מהם תפס ידיד שלי בחולצה ושרט אותו בחזה. אותי ואת חברה שלי כמעט דרסו, וכשאמרתי לנהג שייזהר הוא אמר לי שלא אכפת לו ושאני נמצאת במקום שאני לא אמורה להיות בו. בסוף החלטנו להתלונן במשטרה, אבל אני בספק אם הם עשו משהו".
המקרה הגיע גם לשדולת הנשים. אותה שדולה פנתה עוד בקיץ שעבר לשר ארדן וזכתה להבטחה כי במקום יוצב כוח שיטור במטרה למנוע מקרים כאלה. אלא שבאותו יום שישי לא נכחו שוטרים במקום. "לצערנו האלימות הברוטאלית שבה נתקלו המתרחצים והמתרחצות היא חלק מרעה חולה שכוללת שורה ארוכה של מקרי אלימות והתנכלות קשים כלפי נשים באזור המעיינות בירושלים", נמסר מהשדולה. "עוד באוגוסט שעבר פנינו לשר ארדן, יחד עם שורה של ארגונים, בדרישה לשים סוף לנסיונם של גורמים קיצוניים לנכס לעצמם את המעיינות. בעקבות פנייתנו הורה השר ארדן למשטרת ישראל להציב בחודשי הקיץ כוח שיטור קבוע סמוך למעיינות. אנו מצפות מהשר לדאוג כי ההנחיות תיושמנה כבר בסוף השבוע הקרוב".
"נפעל באופן מוגבר"
השר ארדן: "אני רואה בחומרה רבה את התופעה הנקלית של הדרת נשים ופגיעה בהן במרחב הציבורי. אני מצפה ממשטרת ישראל לפעול בכל המישורים ולהפעיל את כל הכוחות הנדרשים כדי למנוע אירועים שכאלה ולשים יד על העבריינים שפוגעים בנשים. בעקבות פנייתכן פניתי למשטרת ישראל כדי שיטפלו בנושא בחומרה הראויה".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה כל התנהגות אלימה באשר היא. לנוכח מספר מקרים שהתרחשו במקום אשתקד הגבירה משטרת ישראל את נוכחותה ופעילותה באזור ואף זימנה את הצדדים למפגש שבעקבותיו הגיעו להבנות ביניהם. פעילות המשטרה בנושא הובילה לירידת סף המתיחות ולהפסקת אירועי אלימות במקום במשך תקופה ארוכה. לנוכח הכניסה לתקופת הקיץ ובכפוף להערכות המצב, המשטרה תמשיך לפעול באופן מוגבר באמצעות סיורים ופעילויות ממוקדות במטרה למנוע כל אירוע של אלימות באזור ובכלל ולאכוף את החוק ולשם שמירה על הסדר הציבורי, שלומו ובטחונו של הציבור ושל המבקרים במקום".