תכנית כביש הברך: כינוס מיוחד של מליאת מועצת עיריית ירושלים יתקיים מחר (ד') כדי לדון בהתנגדות לתכנית להקמת "גשר פארק המסילה" - גשר שנועד להכשיר את הקמת כביש הברך השנוי במחלוקת. לטענת תושבי קטמון, תלפיות ומינהל הקהילתי גוננים, המתנגדים לכביש הוא צפוי להוביל לפגיעה קשה בפארק המסילה. הדיון ייערך לאור דרישתו של סגן ראש העירייה יוסי חביליו ("האיחוד הירושלמי"), בהתאם לסעיף 18ז לחוק התכנון והבניה.
למרות התנגדות עזה של מאות ירושלמים וירושלמיות ושל המינהל הקהילתי ''גוננים'', הוועדה המקומית דחה ברוב קולות את ההתנגדויות נגד הקמת הגשר להולכי הרגל. 'כביש הברך' הינו כביש בן 4 נתיבים, שלצידו תעבור הרכבת הקלה ותחתוך באמצע את פארק המסילה הפופולארי.
סגן ראש העירייה, יוסי חביליו הגיש את דרישתו לדיון בנושא בפורום מלא של מליאת העיר על בסיס סעיף 18ז בחוק התכנון והבניה, לאור החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובניה לדחות את ההתנגדויות לתכנית שנידונו בפניה ב-14.6.23. סעיף זה מחייב את מועצת העיר להתכנס באופן ייעודי כדי לדון נקודתית בתכנית שבמחלוקת - ולהכריע לגביה.
כאמור לאחר ההחלטה לדחות את ההתנגדויות, הנושא הגיע גם לוועדת הפנים של הכנסת. בתום הדיון קראו חברי הכנסת לעיריית ירושלים לבחון את התוכנית ולבדוק האם ניתן לצמצם את הפגיעה של הכביש המתוכנן בתוואי פארק המסילה.
קראו גם:
לקראת הדיון אמר סגן ראש העירייה, יוסי חביליו: "הניסיון לאשר את הגשר - הוא ניסיון להכשיר את השרץ. הכוונה לסיים את סלילת כביש הברך ולפגוע בפארק המסילה היא מההחלטות התכנוניות ההזויות והשערורייתיות ביותר בעשור האחרון. פארק המסילה הוא נכס ירושלמי ופנינה חברתית, ובמקום לנסות להרוס אותו ולפגוע באטרקטיביות שלו - צריך להגן עליו סטטוטורית ולהתייחס אליו כאל משאב, ולא כאל מטרד".
בחודש יוני הפעילים הגישו לראש העירייה משה לאון עצומה עם 2601 חתימות נגד בניית כביש הברך. מאז יש יותר מ- 3 אלף חתימות. נטשה דודינסקי, תושבת שכונת מושבה יוונית ופעילה נגד כביש הברך מסרה בשיחה עם mynet ירושלים: "בעידן של משבר האקלים ומודעות גוברת לחשיבות של מעבר לתחב"צ, אופנים והליכה בערים בעולם, עיריית ירושלים מעודדת שימוש ברכב פרטי על חשבון איכות חיים של תושבים. רכב פרטי הוא מלך בתכנון בירושלים והתפיסה הזאת ששייכת למאה הקודמת הורסת אחד הפארקים היפים והמוצלחים בירושלים - פארק המסילה. אנחנו רוצים עיר לאנשים ולא לרכבים.
"אנחנו רוצים לשמור על פארק המסילה כמרחב ציבורי ירוק, פתוח, בטוח ומעודד מפגש אנושי. הכביש גם לא ישרת תושבים של שכונות סמוכות לפארק אלא רק כמעבר תנועה שיביא זיהום, רעש ופקקים לאזור. אין צורך בו, יהיה באותו תוואי רכבת קלה, ובמקום 2 נתיבים לכל כיוון של רכב פרטי אנחנו מבקשים לבנות מדרכות רחבות, שבילי אופניים, ולשתול עצים.
עוד הוסיפה דודינסקי: "מכיוון שלא היה אפשרי להתנגד לתוכנית כביש הברך כי הוא אושר מזמן ללא אפשרות לציבור להגיב, אנחנו מתנגדים לגשר. הגשר ינתק את החיבור וגם ינתק אנשים מהסביבה. שכבר לא לומר איזה כיף לעשות ספורט והליכה מעל אוטוסטרדה של 4 נתיבים עם כל הזיהום ורעש וחום ובלי עצים. הגשר ובכלל הכביש ימנע גישה בטוחה של תושבי שכונות לתלפיות כי יצטרכו להתמודד עם כל התנועה הזאת".