לאחר שלב הגשת ההתנגדויות - עשרות מתושבי בקעה, המושבה היוונית והגרמנית, תלפיות, קטמונים ובית צפאפא, יוצאים למחאה נגד תכנית "כביש הברך" שצפוי להיבנות ליד פארק המסילה בתלפיות.
4 צפייה בגלריה
הדמיית כביש הברך שעתיד לחבר את דרך יעקב פת לשכונת תלפיות
הדמיית כביש הברך שעתיד לחבר את דרך יעקב פת לשכונת תלפיות
הדמיית כביש הברך שעתיד לחבר את דרך יעקב פת לשכונת תלפיות
(הדמיה: תוכנית אב לתחבורה)
כזכור, בעקבות ההתנגדויות החליטה שרת התחבורה דאז, מירב מיכאלי להקפיא את בנייתו שלכביש הברך הצמוד לפארק המסילה בסמוך לסופרמרקט רמי לוי ברחוב האומן בתלפיות. לאחר כניסתה של שרת התחבורה החדשה, מירי רגב התחדש קידום התכנית ועד ה-1.5 יכלו התושבים להגיש את התנגדויותיהם לתכנית.
הכביש החדש לתלפיות מקודם על בסיס תוואי כביש שנקבע בתוכנית המתאר של ירושלים משנת 1959 - ותוכנן כחלק מ"כביש 34" המקביל למסילת הרכבת הישנה, בתוכנית משנת 1974, שנים רבות עוד לפני שהוקם פארק המסילה. עלות הפרויקט: כ-30 מיליון שקל.

4 צפייה בגלריה
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
(צילום: נטשה דודינסקי)

תוואי הכביש החדש הוא בשטח הפתוח שבין הרחובות רשב״ג והאומן, הוא צפוי לייצר קטיעה של פארק המסילה בסמוך לסניף רמי לוי ברחוב האומן (לשעבר בית קולנוע רב חן), שם מתכננת העירייה להקים גשר באורך של כ-300 מטרים עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים כתחליף לפארק המסילה. יש לציין כי נכון לעכשיו התוכנית לא בוטלה אלא רק הוקפאה ושר התחבורה הבא יידרש לדון בנושא מחדש.

4 צפייה בגלריה
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
פארק המסילה, סמוך לאזור בו ייבנה כביש הברך
(צילום: נטשה דודינסקי)

תושבי השכונות מתכננים ביום שישי הקרוב לערוך מחאה גדולה בפארק המסילה מול סניף רמי לוי בתלפיות, סמוך לפארק גוננים ולמתחם העבודות. בתוכנית המחאה - שירים, נשיאת שלטים, וצביעת ציורי מחאה באמצעות גירים.

קראו גם:

יו״ר המינהל הקהילתי בקטמונים, יוסי סעידוב אמר ל-mynet ירושלים: ״אנו מתנגדים לכל פגיעה בפארק המסילה. אנו מצפים מעיריית ירושלים לא לפגוע בפרויקט המוצלח ביותר שנבנה בירושלים בעשור האחרון. גשר באורך מאות מטרים הוא פתרון גרוע שרק מחריף את הפגיעה בפארק״.

("שומרים על פארק המסילה - עוצרים את כביש הברך", יו"ר המינהל מסביר את הבעייתיות לטענות התושבים בתכנית)

"מרוב כבישים לא רואים את העיר"


נטשה דודינסקי, תושבת שכונת מושבה יוונית שמשתמשת רבות בפארק המסילה מסרה בשיחה עם mynet ירושלים: "הכביש יעורר עוד שימוש ברכב סטאטי – הבעיה היא הפקקים, זיהום אוויר שגורם למשבר האקלים להיות יותר חמור, לא עירוניות כמו שאנחנו מדברים עליה. רכב פרטי הוא הבעיה ויש המון כבישים בירושלים – מרוב כבישים לא רואים את העיר. כבישים לוקחים שטח ציבורי וחניות, ואפשר להשתמש בשטח הזה בשביל פארקים. כביש הוא סתם מזהם. בונים את הכביש לצד הרכבת הקלה הקו הכחול – לא הגיוני שבמקום שבונים רכבת קלה צריך אוטוסטראדה בת 4 נתיבים. אנחנו רוצים לעודד שימוש בתחבורה ציבורית".
"הכסף מיועד לתחבורה ציבורית – כביש הברך הוא תכנית גם משנות ה-50. לפני 60 שנה הצרכים היו אחרים, איך משתמשים בתכנית בת 60 שנה לצרכים של היום? אין שום היגיון בכביש הזה. וגם בעירייה לא מספרים את הסיפור האמיתי - אם את הולכת לאורך פארק המסילה ורואה את השלטים, אין שם שום זכר לתכנית. שום מידע על כך שבעצם הולכים לבנות אוטוסטראדה בת 4 נתיבים".

4 צפייה בגלריה
האזור בו ייבנה כביש הברך
האזור בו ייבנה כביש הברך
האזור בו ייבנה כביש הברך
(צילום: נטשה דודינסקי)
לדודינסקי יש בקשה ממשה ליאון: "חשוב שראש העירייה יקשיב לתושבים ושנבנה עיר שמתאימה למאה ה-21. אנחנו לא בעידן של רכבים פרטיים, אין מקום לנשום, וזה רק מעודד יותר פקקים, אנחנו רוצים איכות חיים לתושבים".
תגובת עיריית ירושלים: "על פי התפיסה העירונית, פארק המסילה הוא מהעוגנים החשובים של רווחת הציבור בירושלים. על כן, אין לפגוע בו לצורך מטרה אחרת. זהו הבסיס התכנוני המנחה את העירייה בכל פרויקט הקרוב לפארק ובכלל זה הכביש המכונה "כביש הברך". הכביש המתוכנן ישרת את תלפיות החדשה כאחד משני צירים מרכזיים, אשר בהם תנוע התחבורה הציבורית ובכלל זה הרכבת הקלה.
"דרך צירים אלה ייכנסו ויצאו מירב כלי הרכב אל השכונה וממנה החוצה. ציר אחד הוא פייר קניג שיהווה את השדרה הראשית של השכונה המתחדשת, ולוקח את השראתו מהמפורסמות שבשדרות העולם. הציר השני הוא הכביש המחבר את השכונה לצומת פת. תלפיות החדשה תהייה עיר חדשה ומתקדמת, עם עירוב שימושים אינטנסיבי ותשלב תחבורה ציבורית, מיקרומוביליות והליכתיות, בלב העיר ירושלים. בתלפיות החדשה יגורו, יעבדו ויבלו עשרות אלפי בני אדם. הצורך בשני צירים מרכזיים קריטי להצלחת השכונה החדשה, ועל כן כביש הברך אשר לצידו קו רכבת קלה הכרחיים.
"יחד עם זאת, לאור התפיסה התכנונית וחשיבות פארק המסילה, עוד לפני סלילת הכביש המתוכנן, יוקם גשר שיאפשר לתנועה המיקרומובילית ולהולכי הרגל להמשיך לנוע לאורך פארק המסילה. זאת, ללא הפרעה, באופן שוטף וללא מפגש וחציה של כביש או קו רכבת קלה. סביבת הגשר תטופח ותשמור על האופי של פארק המסילה".