אליהו (אלי) אריש, 52, מי שנחשב לאחד מבכירי העבריינים בירושלים, החל לרצות לפני ימים אחדים עונש מאסר בן חצי שנה לאחר שהורשע בעבירות של אחזקת אמצעי לחימה. בית המשפט העליון קיצר בחצי את עונשו בשל מצבו הבריאותי הקשה שנגרם עקב ניסיון חיסול ששרד לפני כשלוש שנים. אבל האם האיש, שגורם הבקיא בפעילותו מגדיר "בעל תשע נשמות", לא צחק שוב את הצחוק האחרון על חשבון מערכת המשפט?
5 צפייה בגלריה
אלי אריש
אלי אריש
אליהו אריש
(צילום ארכיון: שלומי כהן)
אריש, וכך גם חלק מילדיו, העסיקו במרוצת השנים לא מעט את חוקרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים. שמו נקשר בלא מעט אירועים פליליים חמורים וגם בקשר עם משפחת הפשע אבוטבול – חרף עובדה זו במשטרה לא הצליחו לקשור אותו לתיקים משמעותיים ומערכת המשפט שיחררה אותו שוב ושוב לרחובות. זה סיפורו של האיש ששרד שני נסיונות חיסול והפך את מערכת המשפט לדלת המסתובבת הפרטית שלו. אפשר לנחש שגם המאסר הקצר האחרון לא יהיה סוף פסוק בסיפור, למרות שארוש טוען שבעקבות פציעתו הקשה האחרונה החליט לחזור לדת ולנטוש את עולם הפשע.

"ראש קשה"


אריש, חרדי, נשוי ואב לעשרה ילדים, מתגורר בשכונת רמות. גורמי מודיעין במשטרה שניתחו את הפרופיל הפסיכולוגי שלו קבעו כי ״לאורך חייו גדל בתנאים קשים והיה חשוף לסביבה בעלת נורמות התנהגות עברייניות. הוא התחבר לגורמי שוליים במטרה להשיג תחושת שייכות וביטחון".
בן הזקונים במשפחת אריש הירושלמית סיים 8 שנות לימוד ולא גויס לשירות צבאי בשל עברו הפלילי. בגיל ההתבגרות חזר בתשובה ונמנע ממעורבות פלילית במשך כעשר שנים, אולם לאחר מכן עזב את הישיבה בה למד וחזר לעולם התחתון. בצעירותו עבד בעבודות מזדמנות - בעיקר בתחום השיפוצים והבנייה.
את סיפור "תשע הנשמות" של אריש צריך לפתוח לפני יותר מ-20 שנה. בשנת 2000 כבר נחשב לאחת הדמויות הפליליות הבולטות בבירה. הוא יוצא לפגישה עם יעד מודיעני מוכר בתחום הסמים בחניון בשכונת שמואל הנביא יחד עם דמויות פליליות נוספות. פגישת ״הפיוס״ פוצצה, ובמהלכה הותקף אחד היעדים המודיעיניים, שאחד מהם היה עבריין בשם עוז חוטה.
היעד העברייני שהותקף נשאל על ידי החוקרים בבית החולים האם אריש עומד מאחורי התקיפה אך השיב: ״הם כמו הבנים שלי״, כשהוא מתייחס לאריש ולדמות נוספת. בעקבות האירוע הועמדו לדין אריש ואדם נוסף - אך זוכו מחמת הספק. כשנה לאחר מכן נמצאה גופתו של חוטה בתא מטען של מכונית שכורה בעיר לוד. על גופתו אותרו סימני אלימות קשים.
במוצאי שבת, 5 בנובמבר 2005, נרשם ניסיון התנקשות ראשון באריש, שהתגורר אז ברחוב ירמיהו בעיר. בזמן שעמד לצאת ברכבו מחניית הבניין ירו לעברו אלמונים 4 כדורים שפגעו בראשו ובעורפו. אם היינו צריכים הוכחה לקור הרוח בו הוא מתנהל - אריש היה זה שהזעיק את כוחות ההצלה. כעבור תקופה קצרה של מספר ימים התאושש ושוחרר לביתו. בסביבתו, הגדירו בציניות את אריש כבעל ״ראש קשה״. הכינוי הזה דבק בו.

הקשר הנתנייתי


כחצי שנה לאחר נסיון ההתנקשות, באפריל 2006, נעצר רכב במחסום משטרתי ועד מהרה התברר כי הוא מכיל שלל אמצעי לחימה ובהם תת-מקלע ״עוזי״ עם מחסנית מלאה כדורים ושלושים מתאמים למשתיקי קול. כתב האישום שהוגש בפרשה תיאר כי אריש יחד עם עבריינים נוספים ובהם מקורבו, העבריין הבכיר אלי נעים (קוסם), קשרו קשר לרכוש נשק מקבוצה אחרת שבין חבריה נמנה העבריין הנתנייתי אסי אבוטבול. לאחר פעילויות שונות, הצליחה "הקבוצה הנתנייתית״ להשיג את הנשק עבור הירושלמים.

5 צפייה בגלריה
(אסי אבוטבול (צילום: תומריקו))

אריש זוכה מעבירות של רכישת נשק והובלת נשק והורשע בעבירה של סיוע לרכישת נשק. נקבע כי נשלח לפחות פעם אחת להביא את הנשק או חלקים ממנו מנתניה. חוקרי המשטרה הצליחו ליירט שיחה בה אריש התלונן בפני נעים על כך שהגיע לנתניה לאסוף דבר מה מהחבורה הנתנייתית ללא הצלחה. אריש טען כי השיחה האמורה הוצאה מהקשרה וכי השיחות נוגעות לעסקים כשרים שעניינים גביית כספים המגיעים לו מחברה עסקית. בית המשפט המחוזי השית על אריש עונש של 14 חודשי מאסר. בית המשפט העליון דחה את בקשתו לקיצור העונש.
כחצי שנה לאחר מכן מגיעה לאריש מכה נוספת כאשר בית המשפט המחוזי מרשיע אותו בעבירה של סחיטה באיומים לאחר שגבה באלימות ובאיומים חוב אותו חב מתלונן למכרו של אריש. על פי כתב האישום, אריש ביצע את מעשי האיום בזמן שהיה אמור לשהות בתנאים מגבילים. על אריש נגזרו שנת מאסר בפועל ושנתיים על תנאי וכן פיצוי למתלונן בסך של 5,000 שקלים.

מאסר אחרי מאסר


דפדוף בכרוניקת מעשיו, לכאורה, של אריש, יכולה ללמד לא מעט על אוזלת ידה של מערכת החוק והמשפט מול עבריינים נחושים בעולם הפשע. ב-2013 הוא מורשע על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע בעבירות של יצוא, יבוא, מסחר והספקה של סמים מסוכנים. העונש? 24 חודשים.
שנתיים מאוחר יותר, באפריל 2015, נעצר אריש לאחר שאיים על לקוח במרכול "אושר עד" בקניון רב שפע בשכונת רוממה. אריש הגיע כשהוא מלווה בבני משפחתו והחל להתווכח עם שני בחורי ישיבה מי קדם למי בתור לקופה. כאשר פגש את אחד מבני הישיבה מחוץ למרכול, תפס את לחיו, מעך אותה ואיים כי ״אמחק אותך״. אריש הורשע בעבירת איום, ריצה מספר ימי מעצר וחויב בפיצוי המתלונן בסך 1,000 שקלים.

קראו גם:

בשנים האלו, על פי הערכת המשטרה, קיים אריש קשרים עם העבריין יצחק אברג׳יל והשניים נהגו להיפגש במרכז הארץ על מנת לדון ב"סדרי השליטה" בין ארגוניהם בירושלים. במקביל, נשמרו היחסים הטובים עם משפחת אבוטבול, מה שהביא לאירוע החמור ביותר שעירב את ארוש - חשד לרצח של עורך דין בכיר.
ב-2017 נעצר אריש יחד עם העבריין אסי אבוטבול בחשד למעורבות ברצח עו״ד יורם חכם בשנת 2008. במשטרה סברו כי אריש קשר קשר עם אבוטובול על מנת לחסל את עורך הדין הבכיר, רצח שזעזע את מערכת המשפט והעולם התחתון יחד. התוצאה? לאחר מספר ימי מעצר אריש שוחרר. נגד אבוטובול הצליחה הפרקליטות לגבש כתב אישום בגין קשירת קשר לרצח חכם, כשהמניע הוא ככל הנראה אי שביעות רצון מייצוגו.
באותה תקופה רשם אריש הסתבכות נוספת כאשר בלשי ימ״ר ירושלים איתרו בחיפוש בביתו, במסגרת חקירה תיק פלילי אחר, אקדח חצי אוטומטי ומחסנית טעונה ב-16 כדורים. אולם בעקבות כשלים ראייתיים חמורים בתיק נשלח אריש ל-7 חודשי מאסר בלבד, במסגרת הסדר טיעון. הדלת המשיכה להסתובב.

החשוד בהתנקשות שותק


בשנת 2020 ניצל אריש מניסיון חיסול שני שהתרחש ב-13 בינואר. בעת שיצא מתפילת שחרית בבית הכנסת הסמוך לביתו ברמות, הגיח לעברו אלמוני וירה לעברו מספר כדורים. הוא נפצע קשה, אבל "הראש הקשה" שרד שוב.

5 צפייה בגלריה
(זירת ניסיון ההתנקשות ברמות. צילום: לירן תמרי)

במסגרת החקירה נעצר נפתלי בן-אבו בן ה-24 שהיה בן טיפוחיו של אריש, בחשד שערק לכנופייה אחרת וביקש לנקום באריש, המנטור הפלילי שלו.
במשטרה קיוו לפריצת דרך, אלא שבן-אבו שתק בחקירתו וסירב לשתף פעולה. "אתה מסוכסך עם אליהו אריש?" שאל החוקר. על פי התמלילים הפנה בן-אבו את ראשו כלפי הרצפה וסירב לדבר.
החוקר פנה שוב לבן-אבו, אדם מסורתי, ואמר: "לימדו אותנו חז"ל כי אדם שלא עשה כלום ומחשידים אותו בדבר שלא עשה צריך לזעוק ולצעוק: 'אני לא אשם, לא עשיתי כלום, יש לכם טעות'. אתה שותק ולא אומר דבר. האם שתיקתך היא בעצם הודאה על כך שביצעת את העבירות שייחסתי לך בראשית החקירה?"
בן-אבו המשיך לשתוק, גם כשעומת עם כך שהדנ"א שלו נמצא בזירה. בימים אלו מתנהל משפטו בבית המשפט המחוזי בעיר והוא עצמו עצור עד תום ההליכים. השתיקה שלו מעידה בין היתר על החשש הנמשך מאריש וגם משולחיו, והשמירה הקפדנית על הקוד העברייני, זה שהמשטרה מתקשה לפצח - במיוחד כשמדובר באלי אריש.

5 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
זירת האירוע בשכונת רמות, אריש ובן אבו
(צילום: דוברות המשטרה, שלומי כהן ושימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים )

אריש עצמו טוען בשנות האחרונות שוב ושוב כי מתנכלים לו. "אי אפשר לנשום כבר. הכל בגלל שבעבר הייתי עבריין והיו לי מאסרים. היום אני תלמיד ישיבה ולא מעניין אותי כל השטויות האלה, אבל הימ"ר לא שוכחים", טען בשיחה אחרי ניסיון ההתנקשות.
בהחלטתם החודש לקצר את עונש המאסר של אריש, כתבו שופטי בית המשפט העליון: "לפני כשנתיים נורה המערער בגבו. הוא נותר משותק בשתי רגליו וסיעודי, ובעל 100 אחוז נכות. על פי תסקיר עדכני שהוצג לנו, כיום המערער ממוקד בשיקום מצבו הבריאותי ודאגה לילדיו, ולהערכת שירות המבחן מגבלתו הפיזית סייעה לו לעשות חשבון נפש על התנהלותו במשך השנים, ולהבין את המחירים אשר שילם בגינה". אשרי המאמין.
פורסם לראשונה: 08:16, 26.12.22