העבריין הירושלמי משה לקר ממתין בימים האלה להכרעת גורלו, לאחר שערער על ההחלטה לשלוח אותו לפני מספר שבועות ל-3 שנות מאסר, ויחד איתו ממתין עולם הפשע הירושלמי החדש. כיצד הצליח הצעיר מהעולם החרדי להפוך לאימת עולם הפשע המקומי, ואיך עלה בידי המשטרה להפליל אותו בסופו של דבר?
4 צפייה בגלריה
משה לקר
משה לקר
משה לקר
(צילום: אוהד צויגנברג)
הרגע המכריע ש"הפיל" את משה לקר (31), לפחות זמנית, קרה בחדר החקירות לפני כשנה. שם ישב חוקר המשטרה דודו לוי מול העבריין עמרי חיות, שחשוד שיחד עם לקר היכו מהמר שהיה חייב להם כסף. אחרי שהחוקר משמיע לחיות שיחה שלו עם לקר שהוקלטה, הוא מודה ש"לקר נתן את האגרוף ראשון", ומפיל את חברו, מי שנחשב לאימת ירושלים בעשור האחרון, למרות גילו הצעיר יחסית.
״מדובר באדם שקט ויחד עם זאת מתוחכם ביותר״, כך מגדירים ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים את לקר, שדורג בין שלושת העבריינים המסוכנים ביותר בבירה. בעקבות סיפור הכאת המהמר, על לקר נגזרו רק לפני מספר שבועות למעלה משלוש שנות מאסר לאחר שהורשע בעבירות של ארגון ועריכת משחקים אסורים, סחיטה בכוח ותקיפה הגורמת חבלה של ממש. בית המשפט המחוזי בעיר עיכב את ביצוע המאסר עד למתן החלטה סופית בערעור שהגיש על חומרת העונש. אבל האם ה"טיים אאוט" הזה שקיבל יעצור את לקר? ספק רב.

עבריין מגיל 16


לקר, חרדי "לייט", אב לשניים המתגורר בגבעת זאב, מוביל את "הדור החדש" של עברייני ירושלים. לפני למעלה מעשור שלטו בירושלים מספר ארגוני פשיעה ביד רמה כאשר הבולט ביניהם היתה ״הכנופייה הירושלמית״, אלא שבמרוצת השנים ארגונים אלו פורקו, חלק מאותם עבריניים ״היגרו״ לארגונים אחרים ואחרים הוצאו מהמשחק בעקבות פעילותה של ימ"ר מחוז ירושלים הנחשבת בפי לא מעט מהעבריינים כיחידה היעילה ביותר במשטרה. בשנים האחרונות הפשיעה בעיר מתמקדמת בעיקר במגזר החרדי, שבו לקר הוא שחקן מרכזי.
הצעיר שנראה תמים למראה הוא בן למורה בישיבה ופסיכולוגית, אבל מוכר לרשויות האכיפה מאז היותו בן 16, לאחר שכבר בגיל הצעיר הזה חבר לגורמים עברייינים בעיר. בשלב מסוים בצעירותו, נשלח לקר ללמוד בישיבה בצרפת על מנת לנסות להרחיקו מהעולם העברייני. הניסיון הזה כשל לחלוטין. בשנת 2010 הוא הורשע בביצוע עבירות של סיוע להריגה והחזקת נשק שלא כדין, לאחר פרשת רציחתו של יוסף בוזגלו בירושלים.

4 צפייה בגלריה
לקר (שני מימין) מובל להארכת מעצר
לקר (שני מימין) מובל להארכת מעצר
משה לקר (שני מימין) מובל להארכת מעצר
( צילום ארכיון: אוהד צויגנברג)

רצח בוזגלו אירע לאחר שעל פי המודיעין המשטרתי בזמנו פרץ סכסוך בין שתי הכנופיות: בוזגלו ולקר. לאחר אירוע הרצח בשנת 2010 נמצאו ליד ביתו של בן למשפחת בוזגלו מטען חבלה מאולתר, והחקירה העלתה את החשד כי לקר עומד מאחורי המעשה. במהלך השנים שתי הכנופיות ניסו לפגוע זו בזו בשכונת רמות בעיר, ולאחר שלקר השתחרר ממאסר בגין סיוע לרצח בוזגלו, הוא המשיך בפעילותו העבריינית. לפני שש שנים נעצר שוב לקר על ידי חוקרי ימ״ר ירושלים בחשד לניהול דירות הימורים וסחיטה באיומים.
בשנת 2015 נעצר לאחר שתיאם העברת סם בין מספר מעורבים אחר. בגין אירוע זה הורשע בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע. על פי גזר הדין שניתן בעניינו לפני למעלה משנה ציין נשיא בית משפט השלום לשעבר, השופט אביטל חן: ״הנאשם מוכר לשירות מבחן מאז גיל 16, ומזה למעלה מ-13 שנים, בגין מעורבות בעבירות שונות וחוזרות. גם לאחר ריצוי המאסר הממושך, המשיך הנאשם לקיים אורח חיים עברייני ואלים, לא נמנע מפלילים".חוות דעת שהוגשו בהליך זה קבעה כי ללקר ״הסתבכויות חוזרות בפלילים הנעוצות בדפוסי אישיות עבריניים מושרשים וניתוק רגשי״.

דירת ההימורים הגורלית


ללקר יוחסו כאמור במרוצת השנים מעורבות באירועים פלילים חמורים ביותר. לפני כשנתיים, כך חושדים במשטרה, הוא שלח שני נערים לחסל מנהלת דירת הימורים בראשון לציון. אולם למחסלים הצעירים היתה טעות בזיהוי והם ניסו לפגוע בטעות באחותו של זוהר ארגוב. רק מעצור בנשק סיכל את המעשה. לקר נעצר על ידי ימ״ר ירושלים למספר ימים ושוחרר, לאחר שהתיק לא הבשיל לכתב אישום.

4 צפייה בגלריה
האירוע כפי שנקלט במצלמות האבטחה
האירוע כפי שנקלט במצלמות האבטחה
ניסיון החיסול בראשון לציון. התיק לא הבשיל
(צילום: מתוך סרטון)

אבל המעורבות שלו בענייני ההימורים בראשון לציון, היא ששלחה לבסוף את לקר למאסר ממושך. על פי כתב האישום, במהלך השנים 2015-2014 שימשו לקר ונאשמת נוספת כמפעילי דירת הימורים בראשון לציון. בדירה הועסקו מלצריות, מנקות ודילרים בימי הפעילות - שני, רביעי ומוצאי שבת. בתוך הדירה, לפי האישומים, התנהלו משחקי קלפים. על פי אישום נוסף, לקר, יחד עם מעורבים נוספים וביניהם מעורב נוסף, עומרי חיות, היכו מהמר שצבר חוב כספי.
חיות שימש על פי החקירה כאחד מ'חייליו' של לקר בדירת ההימורים והיה חתום על חוזה השכירות. הוא אף לקח חלק פעיל בתקיפה של מהמר, לפי כתב האישום. במהלך חקירתו, השמיע לו חוקר המשטרה דודו לוי קטע קול שבו על פי החשד חיות מתקשר ללקר ומבקש ממנו "לרדת למטה". לוי: "אבל זו שיחה עם משה שאתה אומר שאתה לא מכיר". חיות השיב: "ואיי אני באמת לא זוכר מה זה היה". החוקר: "משמיעים לך שיחה שלך עם משה שעה לפני האירוע".
לבסוף הודה חיות כי ״לקר נתן את האגרוף ראשון״ - לאותו מהמר בדירת ההימורים שהיה חייב כספים. בהמשך החקירה חיות מבין כי חקירתו הוקלטה כאשר החוקר מכריז: "תדע שהקלטתי את כל השיחה הזאת". חיות מתרגז על כך ש'עבדו עליו' ואומר: "כן? ידעתי. איזה נוכל. אני חוזר בי".
בגין פרשה זו לקר הורשע בעבירות של ארגון ועריכת משחקים אסורים, סחיטה בכוח, סחיטה באיומים ותקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות ונגזרו עליו כ-36 חודשי מאסר. על גזר דין זה הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי, שטרם נידון.
אבל לאף אחד במשטרה אין אשליות לגבי העתיד. ההערכה שם היא שמבחינת הכנופיות בשכונת רמות בירושלים, הרוחות כרגע ירגעו. אבל לקר הוא רק בן 31, ושלוש שנים בכלא (אולי) הן רק פסיק קטן בקריירת הפשע האפשרית שלו. ייתכן גם שהכתבה הזו היא בקושי חלק ראשון בסיפור ארוך ומדמם, שטרם נכתב סופית, בעולם הפשע הירושלמי.

קראו גם:
פורסם לראשונה: 10:55, 06.12.22