האם מישהו פירש חזק מדי את הביטוי "דין פרוטה כדין מאה"? כאשר מדובר במערכת משפטית עמוסה כל כך כמו ישראל, נראה כי התשובה חיובית. העובדה שבתי משפט בישראל, בכל ערכאה שהיא, כורעים תחת הנטל לא מנעה ממשרד התחבורה להגיש כתב אישום נגד נהג מונית לאחר שגבה מנוסע סכום הגבוה ב־4.8 שקלים מהמותר.
1 צפייה בגלריה
מונית
מונית
מונית
(צילום: shutterstock)

הפתעה ספיישל

תחילתה של הפרשה החריגה בחודש מאי 2019, כאשר נוסע הזמין מונית דרך אפליקציית 'גט-טקסי' כדי שתסיע אותו מרחוב ירמיהו ברוממה לכיוון מכללת אורט בגבעת רם. על פי כתב האישום, הנהג אברהם כהן הפעיל את המונה בתחילת הנסיעה, ובסיומה טען בפני הנוסע כי מאחר שהמונית שבה הוא נוהג היא 'מונית פרימיום' עליו להוסיף לסכום הנסיעה סך של 4.80 שקל.
כהן אף אמר כי לא קיימת אפשרות לגבות סכום זה במונה וכי הוא יציין זאת תחת הקטגוריה של 'נוסע שלישי'. עבור התענוג לנסוע במונית היוקרה נאלץ הנוסע לשלם סך של 39.50 במקום 34.70. כעבור שנה וחצי הופתע נהג המונית לגלות כי בעקבות תלונת הנוסע החליטה יחידת התביעות הארצית במשרד התחבורה להגיש נגדו כתב אישום פלילי. האישומים: "גביית שכר שלא כדין" ו"דרישה או גביית שכר הסעה יותר מאשר הראה המונה בסיום הנסיעה". אומנם אין מקום להצדיק את הנושא, אך נשאלת השאלה אם לא היה כדאי להפעיל גם את מה שמכונה 'חוק השכל הישר'?
בשבוע שעבר, כשנה וחצי לאחר המקרה, התקיים דיון בעניינו של נהג המונית. התובעת ממשרד התחבורה ציינה כי "הגענו להסדר טיעון שלפיו הנאשם יודה בעובדות כתב האישום ויורשע, הצדדים יבקשו שבית המשפט יגזור עליו קנס בסך 2,400 שקלים, שישולמו בשני תשלומי שווים, וכן התחייבות כספית ע"ס 5,000 שקל להימנע מהעבירה שבה הורשע בכתב האישום למשך שלוש שנים". עוד ביקשה התובעת כי נהג המונית יפצה את הנוסע בסכום של מאה שקל.
בסיום ההליך כתב השופט ניר נחשון בגזר הדין: "לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים לעונש, נתתי דעתי לכך שהנאשם קיבל אחריות בהזדמנות הראשונה ובכך חסך זמן שיפוטי, ולהיעדר הרשעות קודמות בעבירה מסוג זה ולנסיבותיו האישיות, ותוך שאני לוקח בחשבון את מדיניות הענישה", וגזר על הנהג את גובה הקנס שנקבע בהסדר הטיעון.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים