עבודה בצוות

תיכון ענבר, ממלכתי לבנות
מה זה? לימודי קראטה.
למי מיועד? כיתות ז'-ח'.
מה עושים? לומדים קראטה והגנה עצמית.
3 צפייה בגלריה
לימוד קארטה
לימוד קארטה
לימוד קארטה
(צילום: נועם פנייר)
ב'ענבר', בית הספר הממלכתי לבנות שמופעל על ידי האגודה לקידום החינוך, פותחים את שנת הלימודים השנייה של המוסד החינוכי עם שתי כיתות ז' וכיתה ח'.
לאחר שנה שבה למדו הבנות טקוואנדו באמצעות עמותת 'אל הלב', בתשפ"א ילמדו הנערות שיעורי קראטה, שבהם ישולבו גם שיעורי הגנה עצמית. את השיעורים תעביר אמירה בר־שלום, יועצת בית הספר, שהיא גם מורה מוסמכת לקראטה.
מנהלת בית הספר, מרים ליבוביץ'־אשרף: "אנחנו עוסקות הרבה בחיבור ובמודעות לגוף ולתנועה בבית הספר, וזו אחת הדרכים לעשות זאת. מעבר להיבט התנועתי, אומנות הקראטה עוסקת בתקשורת בין-אישית, עוד נדבך שעליו אנו שמות דגש בלימודים בבית הספר. בנוסף השיעורים ישלבו גם שיעורי הגנה עצמית".

מנהיגות וכלכלה

עמל ליידי דייויס
מה זה? מגמת Big Picture.
למי מיועד? תלמידי י-י"ב.
מה עושים? גלישה בים, די־ג'יי, טיסה, סאונד, וחשמל הם חלק מהדברים שלומדים במסגרת מגמת מנהיגות ויזמות בסביבה העסקית, שפועלת זו השנה הראשונה בבית הספר. במגמה צוברים 10-7 יחידות לימוד, וברמה העיונית לומדים כלכלה, ניהול, יזמות עסקית. בנוסף יוצאים להתמחות פעם עד פעמיים בשבוע.
3 צפייה בגלריה
כשתגדל תהיה סקאזי
כשתגדל תהיה סקאזי
כשתגדל תהיה סקאזי
(צילום: דנה קופל)
מנהל בית הספר, רפי אלפסי: "הרציונל מאוד פשוט - כיום תלמידים לומדים מקצועות מסורתיים בבית הספר. לא פעם התשוקה שלהם היא ללמוד משהו אחר. התוכנית מאפשרת להם התמחות של פעם בשבוע בדיוק במה שמעניין אותם. לשאר הימים הם יגיעו ביתר תשוקה וביתר חדווה. למד אצלנו נער שתמיד רצה ללמוד גלישה בחוף ים. אין מגמה כזאת, ולכן יצרנו קשר עם בית ספר לגלישה בתל אביב, ושם יש מנטור שרואה אותו פעם בשבוע ומצרף אותו לחוג גלישה. בסוף הקורס המנטור מעניק לו ציון. פעם בשבוע הילד עושה משהו שהוא אוהב - וזה משפר את הלמידה שלו גם ביתר השבוע.
"תלמיד אחר היה סקרן מאוד ללמוד חשמל, ולכן הוא הלך פעמיים בשבוע לחברת החשמל, ראה איך הם עובדים. בסופו של דבר הוא היה צריך לבנות פרויקט. הוא בנה מערכת חשמל מפותחת מאוד, יצא איתה לתחרות באוניברסיטת תל אביב וסיים במקום הראשון".
"תלמיד שחלם להיות די־ג'יי רצה תעודה מקצועית של די־ג'יי. צירפנו אותו לדי־ג'יי שעשה את זה בהתנדבות. יש אנשים טובים שמוכנים לקבל תלמיד פעם בשבוע כדי שיראה איך זה עובד. יש תלמיד שפעם בשבוע הלך למוסך. היום הוא איש מוסך ואלקטרוניקה טוב.
"כל שנה אפשר להחליף למנטור במקום אחר. זה מאפשר לתלמיד לסיים שלוש שנים בתיכון אחרי שהוא התמקצע בשלוש התמחויות שונות. הוא יוצא לעולם כשהוא מלא ניסיון. כל אחד מציג פרויקט בסוף. בירושלים אנחנו בית הספר היחיד שיש בו מגמה כזאת, ובכל הארץ יש תשעה מוסדות חינוך דומים".

הגנה עצמית

בית הספר פולה בן גוריון
מה זה? שיעור 'מחלום לפתרון'.
למי מיועד? התלמידים והתלמידות בכיתות ה'-ו'.
מה עושים? השיעור 'מחלום לפתרון' נועד לפתח מסוגלות ומיומנויות 'רכות' אצל הילדים, כמו חשיבה יצירתית, עבודה בצוות ועמידה מול קהל. בתחילת כל שיעור הילדים יבחרו אתגר שמעניין אותם לעבוד עליו, לבד או בצוות, ובעזרת המורה יבצעו מחקר, סיעור מוחות לפתרונות אפשריים, וימשיכו לבניית אב־טיפוס ראשוני לפתרון שבחרו לאתגר.
תהליך העבודה על האתגרים יחל בשיעור השבועי אך יימשך לאורך השבוע, עד לשיעור הבא, שבו כל תלמיד יציג את הפתרון שבנה, או את חלקו בעבודת הצוות שהובילה לפתרון.
בתחילת שנת הלימודים הלימוד יהיה בשיעור מקוון בגלל הקורונה, כאשר בשלב העבודה התלמידים יחולקו לחדרי 'זום' שבהם הם יעבדו לבד או בקבוצות. המורה יעבור בין החדרים והתלמידים לשם הדרכה.
בנוסף יתקיימו בכל שבוע פגישות אישיות פיזיות בבית הספר של המורה עם כל תלמיד, ובהן תיסקר העבודה שבוצעה ויינתנו דגשים לצורך הצגת הפתרון לכיתה בשיעור הבא.

חילוץ והצלה

ישיבת שערי רחמים
מה זה? לימודי הגשת עזרה ראשונה וחילוץ ממבנים שקרסו.
3 צפייה בגלריה
מגמת חילוץ והצלה
מגמת חילוץ והצלה
מגמת חילוץ והצלה
(צילום: דובר צה"ל)
מה עושים? מגמת חילוץ והצלה נפתחה בישיבת שערי רחמים שמשתייכת לרשת ברנקו וייס. המגמה נפתחה לפני כשלוש שנים במסגרת יוזמה של פיקוד העורף ומד"א.
בתיאום עם העירייה, המגמה כוללת קורס חובשים של מד"א וקורס חילוץ של פיקוד העורף וכבאות והצלה. מטרת המגמה היא להעצים את התלמידים ולרתום בני נוער למערך ההתנדבות. בסיום הלימודים התלמידים מוסמכים בכבאות ובהגשת עזרה ראשונה, דבר שיקל עליהם להשתלב בעתיד בתחומים אלה. המחזור הראשון של המגמה יסיים השנה את המסלול.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים