בעזרת השם והזום: מגיפת הקורונה הביאה לא מעט משברים בתחומים שונים, ביניהם גם האיסור על תפילה בבתי כנסת בעיר. איך הצליחו הירושלמים בכל זאת להתפלל במניין? ומה זה תפילה בסגנון 'מעורב ירושלמי'? תכירו את הפטנטים שמצאו בתי הכנסת בירושלים.

"מתפללים ביחד - אבל מהבתים"

יהודה רחמים, נשיא בית הכנסת 'דורות ראשונים' (משכנות האומה)
5 צפייה בגלריה
מתפלל בשכונת הבוכרים
מתפלל בשכונת הבוכרים
מתפלל בשכונת הבוכרים
(צילום: יואב דודקביץ')
בית הכנסת בימי שגרה: "אנחנו בעצם בית הכנסת היחיד בשכונה. מגיעים בימים רגילים מאות מתפללים בשבתות ובימי חול עשרות אנשים. אנחנו מקיימים שיעורי תורה בעברית, אנגלית וצרפתית. יש לנו כאן קהילה מגוונת שמגיעה מכל קצות העולם".
בית הכנסת תחת הנגיף: "החלטנו לסגור את מקום התפילה. אנחנו בית כנסת גדול ולא רוצים או מוכנים לקחת את הסיכון. יש עדיין כמה מתפללים שמגיעים ומקיימים מניין מחוץ לדלתות בית הכנסת, כמובן תוך שמירה על מרחק תקין".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "לצערי כבר נאלצתי לסרב לכמה בקשות לבריתות בשבוע שעבר. אנחנו לא פותחים את בית הכנסת".
פטנט לימי קורונה: "מכיוון שאנחנו קהילה מאוד מגובשת וחשוב לנו לשמור על המשכיות, החלטנו שב־06:35 בבוקר, בזמן שבו היתה אמורה להתחיל תפילת שחרית בבית הכנסת, כולם מתחילים להתפלל ביחד בבתים. ככה מרגישים את השייכות הקהילתית בזמן שכולם בדירתם".

שיעורי תורה אונליין

דוד עידן, חבר הנהלת בית הכנסת 'משכן יעקב' (פסגת זאב)
בית הכנסת בימי שגרה: "אנחנו אחד מבתי הכנסת הגדולים בירושלים. יש לנו מאות מתפללים בשבוע, כולל שיעורי תורה ברוסית ואנגלית וכולל שיעור תורה לנשים באופן שבועי. יש לנו עלון קבוע שיוצא כל חודש למתפללים, שבו אנחנו מעדכנים אותם על כל ענייני בית הכנסת".
בית הכנסת תחת הנגיף: "עשינו ישיבה עם רב בית הכנסת והחלטנו לסגור אותו החל מסוף השבוע שעבר. לפיכך את שיעורי התורה אנחנו מעבירים באינטרנט, ואת העלון החלטנו להוציא במייל".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "לא מאמין שזה אפשרי. יצטרכו אישור מיוחד מיו"ר הוועד ומדובר בהחלטה מאוד חריגה אם כן".
פטנט לימי קורונה: "עוד כשרק התחיל נגיף הקורונה להתפשט, חשבנו שאפשר לקיים את המניינים כרגיל תוך שמירת מרחק מתאים.
"באחד המניינים בשחרית ראינו שעוד ועוד אנשים מתחילים להגיע והתחלנו להצטופף, אז פתחנו באמצע התפילה באופן חריג את אולם השמחות של בית הכנסת והתפללנו שם".

נא להכיר: מניין פיראטי

יענקי גודמן, גבאי בית הכנסת 'יוסף שלום' (רמות)
5 צפייה בגלריה
יעקב גודמן מרמות
יעקב גודמן מרמות
יעקב גודמן מרמות
(צילום: יואב דודקביץ')
בית הכנסת בשגרה: "אנחנו קהילה של חרדים עובדים, תומכים בלימודי ליבה ושולחים את ילדינו לחינוך הממלכתי־חרדי החדש. על פי רוב אנחנו מונים כ־250 איש בשבתות".
בית הכנסת תחת הנגיף: "החלטנו לסגור את בית הכנסת כבר לפני שבועיים, למרות שבאותה תקופה הנחיות משרד הבריאות איפשרו מניינים והרבנים אמרו לפתוח. בנושאי בריאות אנחנו חושבים שיש לתת משקל גדול יותר לגורמי המקצוע ולא רצינו שחלילה יהיו הידבקויות אצלנו כי אנחנו קהילה מגובשת מאוד".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "אם תהיה בקשה אני בהחלט אשקול לפתוח את בית הכנסת למ. אך קודם כל ארים טלפון למשרד הבריאות ואוודא שזה מותר גם לפי ההנחיות החדשות בהמשתנות ללא הרף"
פטנט לימי קורונה: "למרות שהחלטנו והודענו על סגירת בית הכנסת, גיליתי שהתקיים מניין 'פיראטי' באחת השבתות וזאת על מנת שלא לשבור את הרצף של בית הכנסת. יש עניין כזה ביהדות".

יותר גרוע מתקופת המנדט

אברהם כהן, גבאי בית הכנסת 'מוסאיוף' (הבוכרים)
בית הכנסת בשגרה: "אנחנו קיימים כבר למעלה מ־120 שנה. יש לנו עשרה אולמות תפילה, וביום רגיל עוברים כאן 4,000-3,000 מתפללים".
בית הכנסת תחת הנגיף: "בשבועיים הראשונים התנהלנו בצמצום, על פי ההנחיות. הקפדנו שיהיו מניינים רק של 10 אנשים, וזה יותר קל כי באמת האופי של בית הכנסת הוא שבכל כמה דקות מתפנה אולם למניין חדש. אבל אז התחלנו לראות שפתאום הכללים מתחילים להתרופף, אז כבר בתחילת השבוע החלטנו לסגור כליל את בית הכנסת. זו פעם ראשונה שזה קורה מאז שהוא נפתח ואפילו בעוצר בזמן המנדט הבריטי התקיימו כאן מניינים, אבל עכשיו זה משהו אחר. איזה גבאי ירצה לשמוע שבבית הכנסת שלו הדביקו מתפללים?"
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "לא. שכל אחד יעשה בבית שלו, אנחנו נמצאים במצב חירום".
פטנט לימי קורונה: "בשגרה יש כאן 70 שיעורי תורה גדולים בשבוע שמושכים מאות אנשים. לא רצינו להפסיק את זה, אז הרבנים ממשיכים להגיע ומצלמים את שיעור התורה, שאחר כך מועברים באינטרנט לאלפי אנשים ברחבי העולם".

הכיסא של אליהו הנביא מסתובב בקהילה

עמוס עטיה, גבאי בית הכנסת 'שערי עזרא־בית אל' (נווה יעקב)
5 צפייה בגלריה
עמוס עטיה מנווה יעקב
עמוס עטיה מנווה יעקב
עמוס עטיה מנווה יעקב
(צילום: יואב דודקביץ')
בית הכנסת בשגרה: "אנחנו אחד מבתי הכנסת הראשונים בשכונה ואפשר להגיד שאנחנו בין הפעילים ביותר. אנחנו מונים כ־250 איש ומתקיימים אצלנו כמה מניינים ביום. כמו כן אנחנו מכינים ילדים לקריאה בתורה בבר מצווה ומקיימים פעילות ענפה".
בית הכנסת תחת הנגיף: "לצערי כבר לפני מספר שבועות התחלנו לחוות ירידה במתפללים. אנשים חוששים להגיע למקום סגור עם מאות אנשים. אז החלטנו לפצל את המניינים - חלק התפללו בחוץ, חלק בעזרת נשים וחלק באולם המרכזי. אבל מתחילת השבוע החלטתי לסגור את בית הכנסת באופן מוחלט".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "לא. אני לא מוכן לקחת סיכון ולא אפתח את בית הכנסת".
פטנט לימי קורונה: "מכיוון שאנחנו קהילה גדולה ופעילה, בשבועות האחרונים קיבלתי הרבה בקשות לבריתות. אני לא מסכים לערוך אותן בבית הכנסת בזמן הקורונה, אז הוצאתי את הכיסא של אליהו הנביא ונתתי אותו לקהילה. מאז הוא מסתובב בין המשפחות השונות ומשמש לבריתות ביתיות".

להילחם גם בשמועות

תומר הכהן, גבאי בית הכנסת 'אוהבי ציון' (נחלאות)
5 צפייה בגלריה
תומר הכהן מנחלאות
תומר הכהן מנחלאות
תומר הכהן מנחלאות
(צילום: יואב דודקביץ')
בית הכנסת בשגרה: "בית הכנסת הוקם לפני למעלה ממאה שנים, בתחילת המאה הקודמת. בימי שישי בערב יש לנו למעלה מ־250 מתפללים מכל רחבי העולם. בימי חול אנחנו מקיימים שני שיעורי תורה שמושכים מאות אנשים".
בית הכנסת תחת הקורונה: "אנחנו החלטנו להחמיר, ועוד לפני ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות סגרנו את בית הכנסת. כבר שתי שבתות שאנחנו סגורים לחלוטין, כולל שיעורי התורה שהעברנו לאינטרנט".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "עוד לא נתקלנו בבקשה כזאת, אבל אני מניח שנשקול לאפשר ברית תוך הקפדה על הנהלים, מכיוון שזאת מצווה שלא סובלת דיחוי".
אנקדוטה מעניינת: "יש עוד בית כנסת שנקרא אוהבי ציון, אך הוא בשכונה אחרת. לאחרונה התגלה שהיה שם מתפלל שחולה בקורונה באחת השבתות והרבה מתפללים שלנו נבהלו והתקשרו לברר. עד היום, אגב, במפה של משרד הבריאות בית הכנסת שלנו מופיע כמקום ששהה בו חולה קורונה, אף שמדובר במקום תפילה אחר".

גמרא דרך ה'זום'

שלמה ריבלין, גבאי בית הכנסת 'ניצים' (בקעה)
בית הכנסת בימי שגרה: "אנחנו בין בתי הכנסת הגדולים בעיר לציבור הדתי־לאומי. בשבתות מגיעים לכאן כ־800 מתפללים, שמקיימים מניינים במספר מקומות וזמנים. אני משמש כגבאי כבר למעלה מ־20 שנה".
בית הכנסת תחת הנגיף: "בגלל שאנחנו מקום שמושך אליו הרבה מתפללים, וכך פוטנציאל ההדבקה גבוה יותר, החלטנו לסגור את בית הכנסת עוד לפני שיצאו ההנחיות המחמירות, אפילו לא למניינים קטנים".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "יש מספר גורמים שיכולים לאפשר את פתיחת בית הכנסת, עם זאת, עד כמה שזה יהיה תלוי בהחלטה שלי - אי אפשר לקיים בריתות או שמחות אחרות בזמן הקורונה".
פטנט לימי קורונה: "כיוון שאנחנו קהילה גדולה, החלטנו שלא להפסיק את שיעורי התורה של רב בית הכנסת. אז הוא פשוט מעביר שיעורי תורה באפליקציית 'זום', כולל לימוד גמרא בעברית ובאנגלית".

ארון הקודש בחצר

אביתר אילן, גבאי בית הכנסת 'אליהו הנביא', (הרובע היהודי)
5 צפייה בגלריה
אביתר אילן מהרובע היהודי
אביתר אילן מהרובע היהודי
אביתר אילן מהרובע היהודי
(צילום: פרטי)
בית הכנסת בשגרה: "אנחנו גרעין של ציבור דתי־לאומי שמונה עשרות מתפללים. בית הכנסת עצמו קיים כבר למעלה מ־300 שנה, ולמרות שהוא הוקם על ידי העדה הספרדית בזמנו, כיום הוא משמש כבית הכנסת האשכנזי במתחם".
בית הכנסת תחת הנגיף: "לפני שבועיים, כשהנחיות משרד הבריאות עוד איפשרו, קיימנו מניין של 10 אנשים בלבד עם רווחים של 2 מטר. אולם בשבת האחרונה, אחרי שההנחיות הוחמרו, החלטנו להוציא את המניין החוצה לחצר, כולל ארון הקודש וספרי התורה".
ברית או בר מצווה אפשר לקיים? "בהחלט. שגרת בית הכנסת אומנם השתנתה אבל היא מתקיימת. מי שרוצה לקיים שמחה אצלנו מוזמן".
פטנט לימי קורונה: "אנחנו מניין אשכנזי ובדרך כלל הספרדים מתפללים בבית כנסת אחר המצא גם הוא במתחם. אבל בגלל המצב ובגלל שיש בתי כנסת שנסגרו, הגיע אלינו השבת חתן ספרדי וביקש לקרוא קטע בתורה שנהוג רק אצל הספרדים, ואנחנו כמובן קיבלנו את זה בברכה. לא זכור לי מתי בפעם האחרונה קראו את הקטע הזה במניין שלנו".
פורסם לראשונה: 01:40, 14.04.20