קודם כל למספר היבש: בירושלים, לפי האתר של משרד החינוך, הצפיפות עומדת על כ־28 תלמידים לכיתה, לעומת ממוצע ארצי של 27. אבל מה עוזרים הנתונים כאשר בשטח יש כיתות שבהן הצפיפות גדולה עשרות מונים מאותו ממוצע סטטיסטי.
5 צפייה בגלריה
75 בכיתה
75 בכיתה
75 בכיתה
(צילום: פרטי)
אחת הדוגמאות למצוקה הקשה נמצאת בתלמוד התורה 'אשרי האיש' בשכונת גילה. במוסד הזה לומדים 75 ילדים בצפיפות נוראה. למקום, שאמור להכיל כ־25 תלמידים בלבד, נדחסים תלמידים שמספרם גדול פי שלושה. מצב זה חמור במיוחד על רקע העובדה שבבירה יש שיעורים גבוהים של חולים בקורונה. רק לאחרונה יצאו ההורים מגילה להפגנות בכיכר ספרא, בדרישה למצוא להם מקומות ראויים לפתיחת השנה.
אחרי לחץ גדול שהפעילו נפגש איתם ראש העירייה משה ליאון והבטיח פתרונות בקרוב. בינתיים ייאלצו הילדים להסתדר במקום הצפוף ולנסות שלא להידבק או להדביק אחרים. עם זאת, העירייה מציגה מספרים מרשימים של 300 כיתות חדשות שהוקמו השנה ושיפוץ של 700 מוסדות חינוך.
5 צפייה בגלריה
ההפגנה הבוקר מול עיריית ירושלים
ההפגנה הבוקר מול עיריית ירושלים
ההפגנה הבוקר מול עיריית ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
אז מה יהיה? לנוכח המחסור המצטבר בירושלים, ולמרות מאמצי העירייה - רק תוכנית רב־שנתית ארוכת טווח תוכל להקל את בעיית הצפיפות, בעיקר במגזרים החרדי והערבי.

המחשבים מחכים לתקציב

275 אלף תלמידים ותלמידות יחלו את שנת הלימודים תשפ"א בירושלים. מכיוון שבכל מוסדות החינוך חלק מהלימודים יתקיימו מהבית, הדבר מחייב מחשב או טאבלט לילדים חילונים, וטלפון נייד כשר לחרדים. אז נכון, בפועל מנח"י רכשה מתקציבה 3,000 מחשבים, שמחציתם חולקו ומחציתם ממתינים בחמ"ל העירוני ויושאלו לתלמידים על פי הצורך. אלא שבדיון השבוע בוועדת החינוך העירונית נאמר כי מינהלת החינוך מתכננת לרכוש עוד כעשרת אלפים מחשבים, כך שברור שיש מחסור קשה בתחום. הבעיה: הרכישה תלויה בתקציב מטעם משרד החינוך, וזה טרם הגיע. באשר לטלפונים הכשרים, גם כאן קיים מחסור. העירייה רכשה מאות מכשירים ניידים למגזר, אלא שמספר התלמידים החרדים בעיר הוא כמאה אלף.
בעיה נוספת היא התשתיות בחלק המזרחי של העיר. בחלק מהמקומות פשוט אין תשתית אינטרנט ולכן בבתים האלה לא יוכלו ללמוד מרחוק.
מהעירייה נמסר: "בניגוד לרשויות שמחכות למכרז המדינה, בירושלים נקנו מבעוד מועד 4,000 מחשבים בתקצוב עירוני עבור הזקוקים לכך. נמשיך לפעול במטרה להעניק מחשבים לכל מי שזקוק".
אז מה יהיה? ברור כי הנושא הזה גדול על העירייה מבחינת תקציבית, וללא מימון ממשרד החינוך אלפי תלמידים ירושלמים לא יוכלו ללמוד מרחוק.

בלגן בבקעה

העירייה הוציאה ביום שלישי צו מינהלי האוסר על פעילות תלמוד תורה וישיבת חברון בשכונת בקעה. כל הפרשה החלה כאשר בסוף השבוע שעבר הופתעו תושבי רחוב גד לגלות כי המקום ששימש בעבר כמבנה משרדי הפך למוסד חינוך חרדי. התושבים זעמו על העובדה שהדבר נעשה בשעות הלילה, וגם על זה שאפילו המינהל הקהילתי לא עודכן מראש.
5 צפייה בגלריה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
מעבר ישיבת חברון לבקעה
(צילום: ענת מופקדי)
חבר המועצה אדיר שוורץ ('התעוררות'), מיהר להגיש תלונה לעירייה, וזו הוציאה צו המורה על הפסקת השימוש במקום בתוך 15 יום, בעקבות "שימוש אסור במבנה". עד דצמבר 2019 פעלה הישיבה בבית הכרם, אלא שאז קיבלו המנהלים צו סגירה מינהלי בשל אי עמידה בתקני בטיחות והגנה מאש. שוורץ: "אני פועל יחד עם תלמוד התורה כדי למצוא בהקדם מבנה ופתרון חוקי. אני מאמין כי על אנשי ציבור לומר את האמת - זה לא יהיה פשוט, אך נעשה את מיטב המאמצים להגיע לפתרון הסוגיה".
אז מה יהיה? נכון ליום רביעי השבוע, שישה ימים לפני פתיחת השנה, לתלמוד תורה ולישיבה אין היכן ללמוד. נסיון העבר מלמד כי ברגע האחרון הדברים הללו נוטים להסתדר, אלא שהפעם נראה כי הבעיה סבוכה במיוחד.

בי"ס או אתר בנייה?

בעירייה החליטו לאחרונה על הצרחה - בית הספר 'אדם' בעמק רפאים יעבור למבנה של 'בית חינוך', ולהפך. אלא שלטענת גורם ב'אדם', למרות פניות רבות לעירייה, שנת הלימודים לא תיפתח כנראה כסדרה בגלל מפגעי בטיחות. "בשלב הזה המקום נראה כמו אתר בנייה ולא כמו בית ספר", אמר הגורם.
מהעירייה נמסר: "העירייה החליפה בין המבנים לבקשת הורי בית הספר 'אדם' והשקיעה בשיפוץ כעשרה מיליוני שקלים. המבנים יהיו מוכנים לאכלוס ויקבלו את כל האישורים לפתיחת השנה".
5 צפייה בגלריה
בית ספר 'אדם'. שטח בנוי
בית ספר 'אדם'. שטח בנוי
בית ספר 'אדם'. שטח בנוי
(צילום: פרטי)
אז מה יהיה? עכשיו מקווים התלמידים, ההורים וצוות המורים לסיום העבודות עוד לפני הצלצול הראשון.

בלבול בין 2 ל־4

במנח"י, מבחינתם בצדק, מנסים לעשות הכל כדי ששנת הלימודים תכלול ארבעה ימים של לימוד בכיתה. אלא שמשרד החינוך, בעיקר בהתייחס לכיתות הגבוהות יותר, הכריז כי בכיתות ה' עד י"ב ילמדו רק יומיים בבית הספר והשאר מהבית. התוצאה כרגע היא שלא מעט הורים נמצאים בחוסר ודאות לגב השאלה כמה ימים ישהו ילדיהם בבית הספר.
בראיון שקיים לאחרונה עם מיינט ירושלים התבטא יו"ר מנח"י, אביב קינן כי "אני מאוד מצפה ממנהלי בתי ספר בעיר להביא את הילדים ליותר מפעמיים בשבוע, בעיקר בכיתות ה' עד ט'. הציפייה שלי היא ארבעה ימים בשבוע, גם אם לא ימים מלאים. זה חשוב גם כדי שתלמידים מוחלשים לא יוכלו להיעלם לשבועיים. עבור חלק מהילדים זה יהיה בסדר גם אם הם לא יהיו בבית הספר חצי שנה. זה לא בריא להם – אבל לא תהיה שם הידרדרות נפשית או חברתית. לצידם, 20%-10% מהתלמידים צריכים את הלמידה מקרוב כמו מים חיים".
הצהרה זו יכולה להיות מוצדקת, אך אין ספק כי לפחות כרגע היא תורמת לחוסר הוודאות של ההורים הירושלמים. יו"ר ארגון ההורים העירוני, אריק קפלן, טוען כי השאיפה ללמד ארבעה ימים בשבוע מבורכת, אך עלולה להישאר בגדר המלצה בלבד: "אנחנו לא מוכנים להתפשר על פחות מארבעה ימים. אנחנו רוצים שהמנהלים יעשו הכל על מנת לאפשר למידה לפחות ארבע פעמים בשבוע, רוצים לראות את זה נאכף. מבחינתנו היינו רוצים לראות שבוע שלם. ברור לנו שיש אילוצים, וברור שיש צורך בפתרונות יצירתיים. אנחנו יודעים שמנהלים רבים מאמצים את זה - אך לצערי עדיין לא כולם".
לידיעת קפלן - קינן גם הבהיר כי הוא לא יוכל לאכוף ארבעה ימי לימוד בשבוע ומדובר בהמלצה בלבד.
אז מה יהיה? התשובה תלויה בקורונה ועוצמת התפשטותה. ככל שהשליטה בנגיף תהיה טובה יותר, הרצון של מנח"י לארבעה ימי לימוד בכיתה יהפוך למציאותי. ולהפך - השתוללות של הנגיף, וגם יומיים של למידה בכיתה יהפכו לאפס.

יעברו באדום או לא?

הנהגת ההורים הארצית נגד עיריית ירושלים: מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, נדהם לשמוע שבירושלים מתכוננים לפתוח את שנת הלימודים כרגיל, גם בשכונות אדומות. לשאלת "ידיעות ירושלים" הוא השיב: "בשכונות אדומות ובערים אדומות לא צריך לקיים לימודים, למעט בחינוך המיוחד".
שיף גם תקף את היוזמות של בתי ספר שונים, ובכלל זה בירושלים, שתכננו לקיים חלק מהלימודים בשטחים פתוחים מחוץ לבית הספר. לדבריו, "הסתדרות המורים הוציאה הודעה האוסרת על המורים ללמד מחוץ לבית הספר".
ראוי להדגיש כי השכונות האדומות בירושלים נמצאות במגזר החרדי ובמזרח ירושלים, לכן גם אם יוחלט על הגבלות באזורים אלה, על מוסדות החינוך של המגזר הכללי לא אמורה להיות לכך השפעה גדולה.
אז מה יהיה? הזעם של ועד ההורים הארצי תורם לבלבול בירושלים, בעיקר בקרב תלמידים במגזר הערבי והחרדי. כרגע נראה כי הלימודים בשכונות האדומות ייפתחו, אך סביר כי כאשר יגיעו החגים תיבחן השאלה מחדש לנוכח שיעורי ההדבקה והחולים המאומתים בשכונות הללו.

ואיזה מסכנים הילדים

עבור תלמידים רבים במזרח העיר החזרה לבית הספר, לאחר הסגר, לא היתה מלאה. גם בגלל בתי הספר וגם בגלל הורים שלא שלחו את הילדים ללימודים מחשש שיידבקו בנגיף. בעקבות התפרצות המגפה לאחר חג הקורבן, ההערכה היא שגם ב־1 בספטמבר שיעור התלמידים שיגיעו ללימודים יהיה נמוך. וזו בעצם הבעיה המרכזית השנה - כמה תלמידים יגיעו ללימודים עצמם.
5 צפייה בגלריה
לומדים באמצעות ה'זום'
לומדים באמצעות ה'זום'
לומדים באמצעות ה'זום'
(צילום: shutterstock)
במנח"י מאמינים כי מספר התלמידים שיתייצבו בפועל יהיה גבוה, במיוחד לאור פעולות ההסברה הנרחבות שעשו במגזר. אלא שהקורונה רק מצטרפת לבעיות הגדולות שהיו בחלק המזרחי של העיר בכל הקשור למחסור בכיתות ולתשתיות רעועות גם בתחום הטכנולוגי ומחסור במחשבים. דבר זה הופך את סוגיית ההגעה הפיזית לכיתה לחשובה במיוחד, שכן לרבים מהתלמידים במזרח העיר אין יכולת ללמוד מרחוק. במנח"י מודעים לכך היטב, והשנה לבד מפעולות ההסברה נעשו מאמצים גם להכשיר כיתות ולשפץ מוסדות קיימים.
אז מה יהיה? שוב, כמו בנושא צפיפות הכיתות בבירה, גם בהתייחס למצב במזרח העיר, יש צורך בפעולות שיימתחו על פני מספר שנים. כך, גם השנה נמשיך לראות במזרח ירושלים כיתות צפופות, וקושי רב ללמוד מהבית.

משבר ההסעות

המועצה האזורית מטה יהודה הדהימה הורים כשהודיעה השבוע כי היא מבטלת את ההסעות לכ־1,500 תלמידים שלומדים בתיכונים ובחטיבות ייחודיים. בין היתר מדובר ביאס"א, ליד־ה, בויאר, התיכון לאומנויות ועוד.
ההחלטה צפויה לפגוע בתלמידים שמגיעים מכ־50 יישובים בהרי ירושלים ובאזור בית שמש. במועצה נימקו את ההחלטה להפסיק את ההסעות בחוסר הוודאות של עידן הקורונה והבטיחו להורים ביישובים השונים סבסוד חלקי של הוצאות הנסיעה בתחבורה הציבורית. מאחר שמדובר ביישובים שבהם אוטובוס יכול להגיע פעם בשלוש שעות, וזה כשאין קורונה, רוב התלמידים ייצטרכו לטרטר את ההורים או לנסוע בטרמפים. מספר הורים התאגדו ופנו לעו"ד ברק בר שלום במטרה להגיש עתירה נגד המועצה. "מדובר בשערורייה", אמר השבוע הורה לשני ילדים שלומדים בירושלים. "במועצה חיכו עד לדקה ה־90 כדי למנוע מאיתנו להתנגד למהלך הזה".
מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר: "ההחלטה התקבלה בהתאם למתווה של משרד החינוך ולפיו תלמידים ילמדו בקפסולות ובמספר ימים שונה על פי החלטת מנהלי בתי הספר. בכל הארץ ממומנות הסעות רק לתלמידים הזכאים בהתאם למיפוי ולכללים של משרד החינוך. המועצה האזורית מטה יהודה מאפשרת מימון ופתרונות הסעה אף שאינה מחויבת כלל לעשות כן. ההחלטה שנתקבלה הינה מידתית, ומאזנת את כלל שיקולי המועצה בימי המשבר העולמי, שפוקד את כולנו".
אז מה יהיה? נכון לאמצע השבוע, ההורים מחכים לגיבוש העתירה לבית המשפט, ונראה כי רק פסיקה של שופט תסיים את הסאגה.
לכל העדכונים - חדשות ירושלים