2 צפייה בגלריה
"הפרעות אכילה קשורות לשליטה" | אילוסטרציה: shutterstock
"הפרעות אכילה קשורות לשליטה" | אילוסטרציה: shutterstock
"הפרעות אכילה קשורות לשליטה" | אילוסטרציה: shutterstock
"יש גידול בפניות באופן כללי ויותר פניות של נשים נשואות עם ילדים שחולות באנורקסיה", אומרת השבוע הפסיכיאטרית ד"ר שיקמה קלר, מנהלת טיפול יום בהפרעות אכילה למבוגרים בבית החולים. "זו הפרעה שבאה והולכת ויש בה הפוגות והיא יכולה לתקוף אנשים בתקופות חיים שונות. למשל יכול לקרות שאחרי החתונה יש הרגשה שהכל בסדר, ואז אחרי לידה יכול להיווצר משבר שמחזיר את ההפרעה. זה לא נעלם אם לא מטפלים".
לדבריה של ד"ר קלר, מאז תחילת השנה הגיעו לטיפול שבע נשים נשואות, כאשר שש מתוכן אמהות לילדים. טווח הגילים הוא בדרך כלל 36-23 וכולל גם נשים בנות 45 ומעלה. "הסימפטומים של הפרעת אכילה הם ביטוי של מצוקה נפשית. החלמה מהפרעת אכילה יכולה להימשך שבע שנים בממוצע. הסיבות להופעתה יכולות להיות גורמים גנטיים, ביולוגיים, פסיכולוגיים, משפחתיים וסביבתיים. נטייה לפרפקציוניזם וחשיפה לטראומות הן חלק מהסיבות שנמצאו קשורות להתפתחות ההפרעה".
לדברי ד"ר קלר, גם פגיעות מיניות עלולות להאיץ את קיומן של הפרעות אכילה אצל נשים. "כ־40% מאלה שסובלות מהפרעות אכילה - הינן בעלות רקע של פגיעה מינית", היא אומרת. "הפרעות אכילה קשורות לשליטה. כשאתה מרגיש חוסר שליטה אוכל זה דבר שמספק לך ביטחון. לפעמים קורה שבחורה מגיעה אלינו ודי ברור לנו שהיא חוותה פגיעה מינית בעבר אבל היא לא משתפת ואנחנו גם לא מאלצים אותה לספר. זה בא מעצמו במהלך הטיפולים".
עוד עולה מהנתונים כי ארבע נשים מתוך 15 המטופלות הן מהמגזר החרדי. "היתה מישהי שעשתה עלייה לארץ ועברה משבר, היתה נשואה עם כמה ילדים ובהריון", מספרת ד"ר קלר. "היה לה דיכאון שלאחר לידה ואז חלה ירידה דרסטית במשקל, משהו כמו 8-7 קילו בחודש. היה לה רקע של הפרעות כנערה אבל זה היה הטריגר בתקופה זו של חייה. היא באה אלינו, התחלנו להחזיר אותה לאכילה, היה שיפור. בסוף אגב היא לא סיימה את הטיפול, החליטה ללכת הביתה".
2 צפייה בגלריה
הפרעות אכילה בירושלים
הפרעות אכילה בירושלים
הפרעות אכילה בירושלים
וכיצד מטפלים בפונות? "יש לנו טיפול בהבעה ויצירה, טיפול באומנות, בכתיבה. אנחנו נותנים כלים שיאפשרו להן ללמוד שניתן להתבטא ולדבר על מה שהן מרגישות, במקום לעשות כל מיני פעולות אחרות מזיקות כמפלט מהצרות", אומרת ד"ר קלר. "מעבר לטיפולים, שכוללים גם שיחות עם דיאטנית, יש גם עבודה קוגניטיבית ולימוד התנהגותי שבו נרכשות מיומנויות של עמידה במצוקה וויסות רגשי". ויש גם חידוש: בעבר, הסובלים מהפרעות אכילה שנזקקו לטיפול אינטנסיבי נאלצו להתאשפז אשפוז מלא שהביא לריחוק מהמשפחה ולהפסקת עבודה ולימודים. היחידה בהדסה לטיפול יום בהפרעות אכילה אצל מבוגרים מאפשרת למטופלים להגיע לשבע שעות טיפול ביום בלי להתנתק מהחיים האישיים והמקצועיים.
"הפרעות אכילה קשורות לשליטה" | אילוסטרציה: שאטרסטוק