שבוע שעבר, אחרי שלוש שנים של נתק ועיכוב בהעברת תקציבים של מיליוני שקלים, חודש רשמית שיתוף הפעולה בין סוחרי שוק מחנה יהודה לבין ראש העירייה ניר ברקת ובכירי כיכר ספרא. במרכז: תוכנית השיקום החדשה של השוק, שתצא בקרוב מאוד אל הפועל ועיקריה מתפרסמים כאן לראשונה. התוכנית כוללת צעדים מהפכניים בנושאי התחבורה והחניה, במיתוג ובשיווק, הסדרת הפעילות של הברים והמסעדות, הפיכת השוק למקום בילוי גם לילדים ומשפחות ומיזוג האוויר בחלק גדול מהמתחם.
מי הבטיחו להילחם במשמרות הצניעות?
היוזמה המושקעת ביותר היא התוכנית למיזוג האוויר ברחובות השוק המקורה. הרחובות עץ חיים (הרחוב הראשי בשוק המקורה), התות, האגוז, השקד, האפרסק, בנאי, התפוח, מתחם השוק ליד קזינו דה־פריז והשוק העירקי יזכו למערכת מיזוג אוויר שתוריד באופן משמעותי את הטמפרטורה בקיץ. לצורך כך נשכר יועץ קירור שכבר החל להכין את התוכניות. הכוונה היא להתחיל ביישומן בחודשים הקרובים כך שהמערכת תתחיל לפעול כבר בקיץ הבא. במקביל יזכה הרחוב הפתוח הראשי של השוק (רחוב מחנה יהודה) להצללה בדומה לגני המשחקים בעיר.
עוד לפני כן ייצא לדרך אמצעי שינסה לפתור את בעיית הנגישות ואת קשיי התחבורה והחניה באזור השוק. מינואר הקרוב יחל לפעול שאטל ללא תשלום של רכבת חשמלית שתסיע את הקונים בתוך השוק אל רחוב אגריפס ועד לחניון השוקניון. הרכבת תיכנס גם לרחוב מחנה יהודה ותסתובב בחזרה ליד רחוב יפו. עמותת הסוחרים החדשה של השוק, שמקדמת את היוזמה, חתמה עם הנהלת חניון השוקניון על הסכם שבמסגרתו בעלי הדוכנים והחנויות בשוק יחלקו שוברי הנחה לחניה, כך שמי שיקנה בכמה דוכנים שונים בשוק יצבור הנחה משמעותית בחניה או אף יחנה בחינם.
ג'אגלינג רחוב השוק התפתח בשנים האחרונות מעבר לגבולותיו המסורתיים, אך הרחובות שעליהם 'השתלט' נותרו פתוחים לתנועה וסובלים מצפיפות רבה. לכן הוחלט להסב כמה מהסמטאות הגובלות בשוק לרחובות הולנדיים ללא מדרכות שיהיו נגישים יותר להולכי רגל. המטרה היא לאפשר להציב בהם דוכנים, כיסאות ושולחנות בלי לחסום לחלוטין את התנועה באזור. מדובר ברחובות האשכול, השקמה והערמונים, שבהם פועלים כיום בין השאר 'אישטבח', 'רחמו', מסעדת 'מורדו' וסטקיית 'פורטונה'.
בשוק החליטו להפוך למוקד משיכה גם לילדים ומשפחות במטרה להתחרות על לב הלקוחות מול הקניונים ומול מתחם התחנה והסינמה סיטי. בתחנה ובקומפלקס בתי הקולנוע החלו בחודשים האחרונים לקיים אחת לשבוע 'ימי שוק' עם דוכנים של פירות וירקות. השווקים החדשים רחוקים מלפגוע בפעילות השוק, אך מבחינת בעלי הבסטות מדובר בחציית קו אדום. לכן כבר בחנוכה מתוכננת בשוק פעילות ראשונה למשפחות שתכלול אטרקציות לילדים בחופשה. בין השאר יגיעו למתחם להטוטני ג'אגלינג, תיערך הדלקת נרות חגיגית ויחולקו סופגניות. וזאת רק יריית הפתיחה.
אירוע נוסף שנועד למשוך קהלים נוספים הוא הניסיון להיכנס לספר השיאים של גינס עם הסלט הכי גדול ובעל מספר המרכיבים הרב ביותר. באירוע, שיתקיים בעוד כחודש, תוצב קערת ענק בקוטר של 22 מטר ויוכן סלט ירקות במשקל של 80 טון. על הדרך מקווים למתג, לפרסם ולשווק את השוק בכל אמצעי התקשורת ולזכות גם בחשיפה בינלאומית כאטרקציה תיירותית מהמדרגה הראשונה.
העירייה: "העירייה פועלת בשיתוף פעולה עם הסוחרים בשוק למתן מענה לצרכים העולים מעת לעת. בשנה האחרונה הוקמו מחסומים חשמליים, נושא הפריקה והטעינה הוסדר במלואו, חניוני השוקניון וכי"ח נפתחו בלילות במחיר אחיד, הושק פיילוט של חניה לגובה סמוך לשוק והתקיימו בו אירועי תרבות ובמות יום העצמאות. העירייה איננה נכנסת לעניינים הפנימיים בשוק ותמשיך לפעול לפיתוחו, הצלחתו ופריחתו ולשתף פעולה עם כל הגורמים שמעוניינים בכך". יו"ר ועד הסוחרים הישן שמעון דרוויש: "עמותת סוחרי השוק היא הסמכות הבלעדית שרשאית לייצג את הסוחרים בשוק מול העירייה והרשויות. מהצד השני יש פורום שעדיין אינו עמותה רשומה. במרץ 2017 יתקיימו בחירות לראשות העמותה ואני אתמודד לקדנציה נוספת. בבחירות לראשות העירייה מתכתי במשה ליאון ואכן היה לי קצר עם ברקת, אך נערכה בינינו סולחה וכיום יש שיתוף פעולה פורה עם העירייה.
"גורמים בעירייה ובשוק מנסים לזרות חול בעיני הסוחרים. אני מציע לכולם לעזוב אותנו לנפשנו ולתת לנו לפעול בשקט למען פיתוח השוק".