עוד פרויקט חשוב בעיר מגיע לסיומו: מנהרת רכיבת האופניים – כרם המחברת את המקטע האחרון בשביל האופניים סובב ירושלים תיפתח מחר (שישי) מעין לבן לעין כרם. אורכה: 2.1 ק"מ. בפרויקט הושקעו כ-25 מיליון שקלים שתוקצבו על ידי משרד ירושלים ומורשת, משרד התיירות, עיריית ירושלים, תאגיד הגיחון ומפעלי טיהור וביוב ירושלים.
7 צפייה בגלריה
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת רכיבת האופניים מלחה - עין כרם
(צילום: אסי אפרתי)

7 צפייה בגלריה
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
אחרי 2.1 ק"מ אתם בעין כרם
(קרדיט: אסי אפרתי)

כזכור, בראש העירייה, דאז ניר ברקת פתח את המנהרה בשנת 2018 לרגל מרוץ "גראן פונדו ניו יורק" ומאז שעריה נותרו סגורים לציבור. בחודש אוקטובר 2018 ציינו בעירייה כי סיבת העיכוב נעוצה בהליך השלמת קבלת האישורים המתאימים מגורמי הבטיחות. עשרה חודשים אחרי ההבטחה, דבר לא השתנה.
קראו גם:
המנהרה היא חלק משביל סובב ירושלים, שביל רכיבה יחיד מסוגו באורך 42 קילומטרים המקיף את עיר הבירה ומשלב את העיר ההיסטורית והעיר החדשה ברכיבה אחת. מנהרת כרם מחברת את השביל בין נחל רפאים לעמק מוצא. הכניסה הדרומית למנהרה נמצאת בפארק רפאים, מתחת לעין לבן, והכניסה הצפונית ממוקמת בנחל עין כרם, כחצי קילומטר מצומת כרם.

7 צפייה בגלריה
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
היציאה ממנהרת כרם
(קרדיט: אסי אפרתי)

מנהרת כרם נחפרה לראשונה בשנות ה-90, אז מטרתה הייתה העברת קו הביוב הראשי של תאגיד הגיחון לכיוון מפעל הטיהור בשורק הנמצא ממערב לעיר ומשמשת כיום כמנהרת תשתיות הכוללת גם את קו המים החמישי לירושלים של חברת מקורות. העבודות שנעשו כעת כוללות סלילת כביש, התקנת מפוחים והתקנת מערכות חשמל ובטיחות מתקדמות, כדי להפוך את המנהרה בטוחה למעבר הציבור בכל ימות השנה. מנהרת כרם בנוסף להיותה חלק משביל האופניים סובב ירושלים ופארק המסילה, מאפשרת גם גישה לאתרי בילוי ייחודיים ביניהם שכונת עין כרם הקסומה, גן החיות התנכי והאקווריום, מעינות הטבע ההיסטוריים עין לבן ועין חנייה.

7 צפייה בגלריה
כלל מסלולי האופניים הצפויים בעיר
כלל מסלולי האופניים הצפויים בעיר
כלל מסלולי האופניים הצפויים בעיר
(צילום: באדיבות העירייה)

7 צפייה בגלריה
מנהרת האופניים במלחה
מנהרת האופניים במלחה
כ-25 מיליוני שקלים הושקעו בפרויקט
(צילום: ארנון בוסאני)

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "פרויקט מנהרת הכרם הוא פרויקט מדהים שעבדנו בשבילו רבות. זוהי מנהרת הרכיבה הגדולה בישראל והחמישית בגודלה בעולם. המנהרה תתחבר לשביל סובב ירושלים הארוך, תצטרף לשבילי האופניים הקיימים בעיר ולאלו העתידים להיסלל בשכונותיה השונות, מתוך התפיסה לעודד את השימוש באופניים בקרב תושביה ומבקריה ולקדם את מהפכת התחבורה הירוקה בעיר הבירה".

7 צפייה בגלריה
ליאון במנהרת האופניים במלחה
ליאון במנהרת האופניים במלחה
ליאון במנהרת האופניים במלחה
(צילום: ארנון בוסאני)

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "חניכת פרויקט מנהרת הגיחון מהווה חלק נוסף בפיתוח העיר ירושלים ובהפיכתה לעיר תיירות אטרקטיבית לכל סוגי הקהלים בארץ ובעולם כולו. המנהרה תאפשר גם למרחב הסובב את ירושלים למשוך מבקרים ובכך לחזק את היעדים התיירותיים המסורתיים של העיר. אני מזמין את חובבי הרכיבה לבוא וליהנות ממסלול מודרני ומטופח לרכיבה המשקיף על נופה המיוחד של ירושלים העתיקה".

7 צפייה בגלריה
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
מנהרת האופניים מלחה - עין כרם
(קרדיט: אסי אפרתי)

אבי בלשניקוב יו"ר הגיחון: "תאגיד הגיחון גאה להיות שותף לפרויקט תיירות ספורט ראשון מסוגו בישראל. מנהרת כרם (הגיחון) הינה מנהרת תשתיות המארחת שביל אופניים. זו תהיה הזדמנות מיוחדת במינה להכיר את עולם המים והביוב וליהנות מאתגר מיוחד במינו".
רעיה שורקי’ מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "פרויקט נהדר זה שהושלם בזכות שיתוף הפעולה בין הגופים מעצים את חווית הביקור של המטיילים והרוכבים בגנים הלאומיים הרי יהודה באזור נחל רפאים והגן הלאומי עין כרם הפתוחים לקהל הרחב".