חגית משה כסגנית ראש העיר היחידה בירושלים, מכהנת בתפקידה כבר שבע שנים ומתמודדת עם אחד התיקים המורכבים, המאתגרים, אך גם המסקרנים ביותר בעיר: מערכת החינוך, ששואבת כשליש מסך תקציב עיריית ירושלים. “אני מתה על העיר הזו, עם כל המורכבויות שיש בה, אמנם לא נולדתי בירושלים, הגעתי מבאר שבע מיד אחרי השירות הצבאי ומאז אני פעילה ציבורית בעיר. גידלתי פה ילדים ונכדים - אני לגמרי מרגישה שנולדתי פה” “הקשר הקרוב והתמיכה שאני מקבלת מכל כך הרבה קהלים, רבנים ואנשי חינוך, היא תוצאה של עבודה קשה וערכים משותפים”, מספרת משה. כשטיפסה לאט לאט בנבכי מסדרונות עיריית ירושלים תוך כדי לימוד מנהל עסקים והוראה, ובשנת 2016 מונתה לסגנית ראש העיר ולראשות הוועדה לקידום מעמד האישה. במסגרת תפקידה קיימה מאבקים רבים למען פיתוח העיר והבאת תקציבים ייחודיים לירושלים, אבל הנפש והלב שלה תמיד היו בנושאי חינוך וצעירים.

1 צפייה בגלריה
חגית משה
חגית משה
חגית משה
(צילום: רמי זרנגר)

“בירושלים יש את מערכת החינוך העירונית הגדולה ביותר בישראל, אנשים לוקחים את החינוך כמשהו שקורה כמובן מאליו אבל חשוב שהם ידעו שיש הרבה אנשים שנלחמים על זה ועובדים בזה ועושים ימים כלילות כדי שילדי ירושלים יקבלו חינוך מצוין”, מספרת משה. “למעלה מ-290,000 תלמידים במערכת כל כך מגוונת: חינוך חרדי מגוון, חינוך דתי על רמותיו השונות, בתי ספר ממלכתיים, ערבים ישראלים, למעלה מ-1,500 גני ילדים, 13 מוסדות להשכלה גבוהה, אנתרופוסופי, דמוקרטי ועוד ועוד. קבלת החלטות בסדר גודל כזה היא לעיתים תהליך מורכב ואתגר, המוטו שלי הוא לתת מענה לצרכים של כל אחת מאוכלוסיות העיר - אני מחוייבת בלב שלם ובאופן שווה לכל ילדי ירושלים”.
מה ההישגים הגדולים שלך מהתקופה האחרונה?
“זכיתי להוביל את התיקים החשובים לי – אחריות וגיבוש מדיניות עירונית עבור משפחות צעירות ומערכת החינוך, במטרה להביא את ירושלים לחינוך למצויינות, מצויינות חינוכית, לימודית ורגשית המאפשרת שוויון הזדמנויות לכל תלמיד ותלמיד. אני מאמינה שזה מה שישאיר זוגות צעירים לבחור להישאר בעיר ולקבוע את ביתם כאן.
"בקדנציה הזו בעיר פתחנו חמישה בתי ספר יסודיים דתיים וממלכתיים בעיר בהשקעה כספית אדירה, וכל זה עוד לפני תוכניות בינוי ושדרוג בתי ספר בעיר במאות מיליונים שאנו מקדמים. למרות שאנחנו מערכת ענקית, קצב העבודה כאן הוא מהיר מאוד, בשנתיים האחרונות קלטנו מאות מורים חדשים, יזמתי את ‘הקולג’ הירושלמי’ שאני גאה בו מאוד, מיזם שנותן הזדמנות שווה לילדים מכל המגזרים, בו הם יכולים לבחור ללמוד קורס אקדמי ולזכות בנקודות זכות בכל אחת משלושה עשר ממוסדות האקדמיה בירושלים ללא שום קשר להישגיהם בלימודים, מה שהיה פעם בעבר נחלתם של תלמידים מחוננים ומציינים בלבד, היום נגיש לכל תלמיד בעיר."
יש לך משימות שאת רוצה לסיים עד הבחירות המוניציפליות המתקרבות?
“לא פעם אני שומעת שמציגים אותי כאמא של החינוך בירושלים, אני משתדלת להתייחס לכל מקרה של תלמיד שמגיע לפתחי, כאילו מדובר בבן שלי. החינוך בירושלים כבר עכשיו במקום מאוד טוב, אם יש נושא שאני חושבת שצריך לשים עליו תמיד דגש גדול הוא הנושא של הפרט, להרחיב עוד את המענים הרגשיים, לחבר בין החינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי. המטרה שלי היא לשבור את הסטיגמה ש’חינוך’ זה משהו שמקבלים בבית הספר ומ- 13:00 בצהריים מכבים את הסוויץ.
"אני רוצה לתת מענה קהילתי רחב ועוטף לילדים, שילד יתחיל בבוקר בבית הספר, ימשיך בפעילויות העשרה בבית הספר או בתנועות נוער בשעות אחר הצהריים ובערב ימשיך בפעילות קהילתית מותאמת בשכונה. אנחנו בדרך לשם ובכלל המטרה היא להביא את המשאבים העירוניים לשכונות ולקהילות. הקהילה חיזוק הקהילות בשכונות הוא עוגן משמעותי שאני מאמינה בו רבות."
נ“אנשים שואלים אותי אם יש לי זמן פנוי. אז אין לי זמן פנוי. אבל אני מספיקה לעשות הרבה דברים. למזלי הרב מאוד, יש לי משפחה תומכת במלוא מובן המילה. בראש ובראשונה אני מודה לבעלי איציק שתומך בי לאורך כל הדרך. ארוחת השבת הן הנחמה שלי בכל שבוע ושבוע, היחד שלנו כמשפחה מאוד משמעותי עבור כולנו, ההווי המשפחתי שלי עם הילדים והנכדים בשבת מטעינים אותי באנרגיות כל פעם מחדש”.