הסרטון שפרסמה המשטרה השבוע ואיתו בקשת עזרה מהציבור באיתור החשוד ברצח הזוג תמר ויהודה כדורי - העיר מחדש את אחת מפרשויות הרצח הטעונות במחוז. עבור חוקרי ימ"ר ירושלים רצח בני הזוג יוסיף להיות פצע פתוח עד שיימצאו האשמים.
2 צפייה בגלריה
יהודה ותמי כדורי ז"ל
יהודה ותמי כדורי ז"ל
יהודה ותמי כדורי ז"ל
(צילום: מרדכי אסרף)
"תיק הרצח של בני הזוג הוא אכזבה מקצועית", אומר השבוע בראיון מיוחד ראש מפלג פשיעה אלימה בימ"ר, סנ"צ אנדרי . "אנחנו לא מצליחים להתקדם בו. מבחינתנו זה חשבון פתוח. אנחנו יודעים שכרגע יש רוצח בחוץ ושאנחנו לא שמנו עליו יד. האירוע הזה יצר הד מאוד משמעותי בירושלים. זוג מבוגר, ללא מעורבות פלילית, שנרצח בביתו. זה אירוע קשה לכל הדעות".

ביקורת ציבורית

הפרשה החלה ב־13 בינואר 2019, כאשר במשטרה קיבלו שיחה מבתם של בני הזוג, שבה דיווחה כי הוריה אינם עונים לטלפון. מאחר שהדירה היתה נעולה כבאים השתלשלו אליה דרך המרפסת, ושם הם גילו את הגופות של בני הזוג כשעליהן סימני אלימות קשים. לאנשי מד"א לא נותר אלא לקבוע את מותם.
יהודה כדורי, שעבד כרואה חשבון, היה בן 71 במותו. רעייתו תמר היתה בת 68. בני הזוג הותירו אחריהם שלושה ילדים, אשר יחד עם השכנים, ומתפללי בית הכנסת שבו התפלל יהודה, היו המומים ומזועזעים מהידיעה על נסיבות מותם.
בתחילה המשטרה חשדה בתושב מזרח ירושלים, שהועסק כגנן בסמוך לבניין שבו אירע הרצח. לאחר כחודש הוא שוחרר לאחר שבמשטרה השתכנעו שאין ראיות נגדו. במקביל נעצרו קרוב משפחה של בני הזוג ואשתו. במשטרה טענו כי מאחר שלא זוהו בדירה סימני פריצה והבית היה נעול, הדבר מהווה הוכחה לכך שהנרצחים הכירו את התוקף - אולם גם הם שוחררו לבסוף.
2 צפייה בגלריה
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחריו
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחריו
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפוש אחריו
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה האריכו שוב ושוב את צו איסור הפרסום על הפרשה, אולם כלי התקשורת המשיכו לדווח על הרצח שהמשטרה מתקשה לפענח. לקראת סוף 2019 במשטרה חשדו כי הרצח בוצע בידי מתנקש מקצוען שלא הותיר אחריו עקבות, וב־3 בדצמבר 2019 נעצרו שלושה חשודים, ובהם אלי אריש, מי שהיה במשך שנים יעד מודיעיני מרכזי של המשטרה.

"חקירה לא פשוטה"

ביום שלישי נקטה המשטרה בצעד חריג ופרסמה סרטון שצולם בסמוך לשעת הרצח. בתיעוד נראה אדם פוסע סמוך לדירת בני הזוג, כשהוא מסתיר את פניו, ככל הנראה מאחר שהיה מודע לקיומה של מצלמת האבטחה. אחרי שהמשטרה הראתה את הסרטון לתושבים מארמון הנציב והללו לא זיהו את האיש המבוקש לחקירה, הוחלט לפרסם את הסרטון בתקשורת ולבקש את עזרת הציבור באיתורו.
"באחד מכיווני החקירה עלו מספר חשודים מוכרים בעולם הפלילי של ירושלים", אומר סנ"צ קוטוזוב על ההחלטה לשחרר את אריש. "אנחנו נדרשים לדרך הפעולה שלנו, מבצעים את המעצר, בסוף מביאים אותם לפני שופט, והוא שמחליט. ברור שזה מאכזב. ברור שהייתי מעדיף לנהל חקירה בתנאים מאפשרים יותר. נגיד, אם בית המשפט היה מאפשר לי קצת יותר ימים. זה לא אומר שהדברים נפסלים או כיוונים נסגרים. אנחנו יודעים לעבוד גם כשהחשודים במעצר וגם כשהחשודים לא במעצר".
על מצעד החשודים ששוחררו הוא אומר: "מטבע הדברים, בעבודת חקירות לא כל האנשים שיושבים בצד השני של השולחן ששים לפתוח את כל מה שיש להם ולספר לחוקר. יש גם מי שכן - כשאנחנו מדברים על אזרחים שומרי חוק, הם מדברים. בתיק הזה היו נחקרים שקידמו את החקירה באופן משמעותי, וגם כאלה שלא, מסיבותיהם. חקירת האירוע היא לא חקירה פשוטה. לצערי כרגע אין לנו פריצת דרך.
"אחד מיתרונות הימ"ר הוא גודלו. אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לנהל מספר כיווני חקירה שונים במקביל. ובדרך כלל, כל עוד אירוע לא מסתיים החקירה אכן תימשך במספר כיוונים במקביל".

השכן שמנסה לפענח את הרצח: "המון סימני שאלה"

אף שהמשטרה הגיעה למבוי סתום, יש מי שמשוכנע כי הוא יוכל לפצח את הפרשה. ח', תושב השכונה וגמלאי של משרד הביטחון, בטוח כי בידי התושבים יש מידע רלוונטי שטרם הגיע לידי החוקרים. מזה מספר חודשים הוא מנהל בלוג ועמוד פייסבוק, שמטרתם לפענח את רצח בני הזוג.
"את הזוג כדורי הכרתי ברמה האישית בצורה די שטחית מהשכונה", כתב ח' בבלוג. "יהודה ותמר כדורי היו תושבים ותיקים מאוד בשכונה, גידלו פה את ילדיהם וחיו פה את חייהם. יהודה היה נוהג לפקוד את בתי הכנסת בשכונה באדיקות, היה מסור מאוד לדת ולילדיו... יש המון סימני שאלה".
השבוע הוא אמר למיינט ו"ידיעות ירושלים": "אני מכיר היטב את השכונה, ויש לי בה עוד חברים ומכרים רבים. אני מחובר לשכונה ויודע שהאירועים האלה לא יוצאים מראש התושבים. עם כל זה, אני יודע שיש לי מה לתת ושאני מבין בעולם הבטחוני לא מעט, וממה שראיתי בתקשורת, וממה שאני שומע מאנשים שנחקרו במשטרה ושהגיעו אליהם בכל מיני זמנים, אני מצליח לראות את התמונה ולהבין את הטעויות וגם את הקשיים שיש בפענוח של המקרים האלה.
"יש לי ניסיון של יותר מ־20 שנה בארגונים מהסוג הזה, והייתי פעמים אין ספור חלק מצוותים שעסקו בסיכול או אכיפה. מדובר בתיק מסובך. והמשטרה, כמו שהיא פועלת פעמים רבות, עבדה בצורה לא מסודרת וסדורה. הסבלנות שנדרשת כדי לפענח תיקים מסוג זה כמעט תמיד נעדרת מהמשטרה, שממהרת לפעמים לקפוץ מעל לפופיק וככה מפסידה את היכולת לעבוד בצורה בהירה ומסודרת. הדוגמה הכי טובה לכך היא שלושה גלי מעצרים שהיו כבר בתיק, שאף אחד מהם לא הניב כלום. ויותר מזה - עצם המעצר של גורמים שונים בעלי לכאורה 'מניע' סותר מוכיח שמדובר בטעויות נמהרות ובשגיאות מהותיות בהבנה ובקריאה של התיק.
"אני מאמין שקיים עוד מידע שלא הגיע למשטרה. לצערי הרב אנשים נרתעים מלגשת ולדבר, או מפחדים להסתבך. אבל שמועות ששמעתי מאנשים רבים מעידות על כך שיש דברים שלא הגיעו לידי המשטרה".
פורסם לראשונה: 07:50, 12.06.20