"יש לנו מחלקה שלמה של מהנדסים במחלקה למבנים מסוכנים. אנחנו תמיד בכוננות כאשר במשך 24 שעות, שבעה ימים בשבוע יש מהנדס כונן", אומר מהנדס העיר יואל אבן בריאיון מיוחד ל-mynet ו'בונוס'. "צריך רק שהציבור יפנה למוקד העירוני או למשטרה ונטפל מייד בכל מבנה מסוכן. רק כך ניתן יהיה למנוע אסון".
אחרי קריסת הבניין בחולון ופינוי המבנים בבני ברק, החששות מכל סדק שנפער בבית ומדיר שינה מהתושבים המודאגים. בעיר היסטורית כמו ירושלים, הם שהמבנים הישנים והמוזנחים יכולים בנקל להפוך לאסון הבא, וכך גם לגבי מבנים ארעיים כגון הסוכות התלויות, שבחלקן הסכנה התממשה וגרמה לפציעתם של תושבים במהלך החג.
"חשוב שהציבור יהיה עירני. ירושלים היא עיר ענקית עם לא מעט בנייה עתיקה", מדגיש אבן. "התושבים אכן פונים לעירייה, ואני עוסק בקריאות כאלה בכל שבוע, אך חשוב לציין שהאחריות בסופו של יום היא של בעלי הנכס".
המחלקה למבנים מסוכנים פועלת מסביב לשעון ולא נרתעת להכריז על מבנה מסוכן או לסגור קרקע או שטחים מתחת לתקרות לא יציבות, גם במקומות קדושים ורגישים. כך למשל, בעקבות נפילת האבן הענקית מהכותל המערבי ב'רחבת ישראל' אפילו חלק זה של אתר התפילה הוכרז מבנה מסוכן, ועד היום הצו נותר בתוקף וחל איסור להתקרב לקיר הכותל המערבי ברחבה שבה מתפללים הרפורמים.
בכלל, ירושלים ידעה השנה כמה וכמה מקרים חמורים של התמוטטויות וקריסות: לפני שמונה חודשים קרסה ברחוב הלל מדרכה בפתחם של שני בתי עסק אל תוך חניון תת־קרקעי השוכן תחתם. עד היום המדרכה חסומה, ורק לאחרונה החלו העבודות לייצובה מחדש.
התמוטטות זכורה נוספת מהשנה אירעה בחניה הצמודה למרכז הרפואי שערי צדק, כאשר הקרקע קרסה לתוך מנהרה של כביש 16. הנושא נמצא עדיין בבדיקות הנדסיות וטרם התבררה הסיבה למקרה, אך יצוין כי תושבי שכונת יפה נוף הסמוכה מתלוננים על סדקים וחשש ליציבות המבנים, כאשר תחת בתיהם נחצבו מנהרות כביש הגישה החדש לעיר.
המזרח הפרוע
אם חשבתם שירושלים חפה עד כה מקריסת קירות במבני מגורים, אז אבן חושף לראשונה כי לפני מספר חודשים הגיעה אל המחלקה למבנים מסוכנים תלונה של תושבים על סדקים ביציבות של קיר תמך בעיר העתיקה ברחוב השלשלת. "ישר כשהגענו למקום הערכנו את חומרת הבעיה ופינינו מספר דירות. כאן עירנות התושבים מילאה תפקיד חשוב כי כעבור כמה ימים הקיר אכן קרס".
אכן מזרח העיר והשכונות הערביות מתאפיינות בבנייה ישנה ובאופן יחסי מתקיימת בהן יותר בנייה לא חוקית. כמעט שאין שם חיזוק מבנים במסגרת כלשהי, ובכלל שוררת בהן מודעות נמוכה יותר לסיכונים. העירייה מנסה לפעול שם גם בתחום ההסברה?
"זה נכון שהפעילות שם יותר מורכבת הן בתחום של הפיקוח על הבנייה והן באיתור יזום שלנו של מבנים מסוכנים, אבל בעיקרון הפעילות שלנו זהה בכל שכונה וכלפי כל מגזר. בנוגע למודעות, כל חומר ההסברה של העירייה מונגש, גם באתר העירייה, בשפה הערבית, אבל בנושא ההסברה בהחלט אפשר לחשוב כיצד ניתן לשפר את המודעות לנושא".
תלויים באוויר
בספרא נלחמים בחצי השנה האחרונה בתופעה הולכת ומתפשטת בדמות בניית מרפסות מברזל ללא היתר שמהוות סכנה. רק לפני מספר שבועות, אחרי מאבק ובליווי כוחות משטרה גדולים, הרסה העירייה סוכת ענק שנבנתה על גבי קונסטרוקציה לא מאושרת ברחוב זוננפלד שבשכונת גאולה. בשכונות שערי חסד וסנהדריה כבר פורקו שתי מרפסות תלויות, ובצנרת הפיקוח והתביעה העירונית יש עוד מספר מקרים של בנייה פיראטית שנמצאת בדרך להריסה. רק בחודש האחרון פורסם ב'בונוס' על בניין אחד ברחוב שרי ישראל שיש בו לא פחות מחמש מרפסות מסוכנות והעירייה החלה לפעול שם להסרתן.
"נכון לעכשיו, יש לא מעט מקרים חמורים שאנחנו מטפלים בהם עם המחלקה המשפטית", אומר אבן. "יש עשרות בודדות של מקרים שנמצאים בהליכי אכיפה שונים. אנחנו מעדיפים כמובן את האופציה שבעל הנכס יפרק בעצמו את המרפסת המסוכנת, אבל במידה שלא, אנחנו נוציא צו הריסה ונהרוס בכוחות עצמנו".
בנקודה זו מדגישה היועצת המשפטית של מחלקת מהנדס העיר, עו"ד שרון מנדבלאום, כי העירייה תמשיך לפעול בכל הכוח למנוע את הסיכון הן במרפסות והן במבנים מסוכנים. "הפתרון הכי יציב הוא תמיד קודם לנסות לבנות את הסוכה על הקרקע. זאת צריכה להיות העדיפות הראשונה", היא מוסיפה.
פנינה להריסה
האכיפה מתבררת כנושא די מורכב, וגם עם כל הרצון לפעול, בשטח לא רואים דחפורים כל כך מהר. מלון 'פנינת ירושלים' למשל ('פנינת דן' לשעבר) הוא מבנה שהוגדר על ידי העירייה 'סכנה לשלום הציבור', ובספרא פועלים לפינויו כבר מספר שנים במטרה להקים מלון חדש תחתיו. אך למרות זאת שום דבר לא זז בנושא ומבנה הענק במיקום הכה רגיש מול החומות עדיין עומד על תילו. במקרה זה מודה אבן כי אכן מדובר בסאגה שנמשכת כבר יותר מדי שנים. "אני וראש העירייה פועלים בנושא זה אישית מול היזמית שהיא בעלת הנכס. הציעו כל מיני תוכניות פשרה והתגמשנו מאוד עבורה, אבל כרגע זה שוב בהליך משפטי להוצאת צו הריסה".
מעבר לשמירה על ביטחון הציבור, ירושלים מלאה מונומנטים היסטוריים לשימור. ככל הידוע לך, יש כאלה שנמצאים בסכנת התמוטטות שמחייבת את התערבות העירייה?
אבן: "לנו לא ידוע על מבנה לשימור ובטח לא ברמה של מונומנט שנמצא כיום בסכנה כפי שאתה מתאר, אך בהחלט אנחנו מתייחסים בדאגה לעניין כי למבנים אלו חשיבות מיוחדת מעבר למבנה רגיל".
פינוי על פני חיזוק
בעירייה מקדמים מספר אופציות לחיזוק מבנים ישנים שנמצאים בסכנת התמוטטות, ואף מחזיק תיק התכנון והבנייה, ממלא מקום ראש העירייה אליעזר ראוכברגר, החליט להאריך את התוקף של תמ"א 38 לחיזוק מבנים עד 2025. אך הפתרון המועדף על מחלקת מהנדס העיר הוא להרוס בנייה ישנה למגורים ולקדם הליכים של פינוי־בינוי במסגרת תוכניות כוללניות של התחדשות עירונית. "העדיפות הראשונה מבחינתי זה פינוי־בינוי", מצהיר אבן. "תמ"א 38 זה החריג שצריך להיות רק במקרים שלא ניתן לבצע פינוי־בינוי. תמ"א 38 בהחלט נותנת מענה למבנים ישנים ומחזקת אותם מפני רעידת אדמה ובכלל, אך זה יהיה רק באזורים של העיר ההיסטורית שלא ניתן לאשר שם פינוי־בינוי".
גשר המוגרבים - מורכב אבל בשליטה
לא רק מבני מגורים: גם גשר המוגרבים ה'זמני', מעבר הגישה להר הבית, נמצא בסכנת קריסה - כך קבע דוח מיוחד של מהנדס שבדק את הגשר. עם זאת, לנוכח רגישות המיקום של הגשר, הטיפול בנושא נמצא תחת משרד ראש הממשלה והקרן למורשת הכותל, כאשר כל מהלך או ניסיון לבצע פעולה כלשהי במתקן מלווה בפניות לערכאות משפטיות ובהתנגדויות מכל עבר. החשש הגדול הוא שבניית גשר חדש או הריסת הגשר הקיים עלולות להצית את השטח ולהביא למהומות ולהסלמה.
הבעיות שנמצאו כוללות בין השאר בעיות יציבות, בלאי מתקדם של קורות העץ, וכפי שנחשף לראשונה ב'בונוס', דוח הממצאים החמור גם מצידם של שירותי הכבאות וההצלה דורש הצבה של עמדת כיבוי אש נוספת ועוד מטפים, וכן לפעול להחלפת קורות העץ שלא טופלו בחומר מעכב דליקה בקורות פלדה. אבל כרגע מסתמן כי הזמני הוא הקבוע, שכן אבן מגלה כי הגשר הארעי יוחלף בגשר ארעי.
אבן: "אכן קיימת חוות הדעת שיש סכנת קריסה לגשר, אך המהנדס הקציב ארכה של חמישה חודשים נוספים לטיפול במצב והתיר את המשך השימוש בגשר. המצב מורכב אבל הכל בשליטה, ולאחרונה אף החלו העבודות במקום. בין היתר יחליפו את קורות העץ הישנות בקורות עץ חדשות ויערכו עוד שיפורים ותיקונים בהתאם לממצאים.
"עם זאת חשוב לציין כי מראש היה מדובר בפתרון זמני ובגשר ארעי וכי רק הסדרה של גשר חדש במיקום הסופי שלו תהיה פתרון ראוי למצב. אני קורא לכל הרשויות שמעורבות בנושא לפעול לקידום הסדרת גשר קבע".