למי שטוען שתמ"א 38 מיותרת: בחודשים האחרונים מתבצע מיזם לחיזוק מבנה מגורים ברחוב מעבר המתלה ברמת אשכול. מהנדסי קבוצת 'בית ירושלמי', אשר יוזמת ומבצעת במקום פרויקט למגורים על פי תמ"א 38/1, גילו במהלך חפירות לחישוף היסודות כי הבניין נשען על יסודות רעועים ודקים וכלונסאות ללא תשתית ברזל, ללא קורות קשר וללא מערכות איטום, כבילה וחשמל מסודרות ותקינות. המשמעות היא שבעת רעידת אדמה ואפילו בחלוף הזמן בניין כזה מהווה סכנה אמיתית לגרים בו ולציבור שחי סביבו.
3 צפייה בגלריה
חיזוק המבנה
חיזוק המבנה
חיזוק המבנה
(צילום: בית ירושלמי)
3 צפייה בגלריה
הזנות חשמל לא ביטחותיות בבניין
הזנות חשמל לא ביטחותיות בבניין
הזנות חשמל לא ביטחותיות בבניין
(צילום: בית ירושלמי)
על כן, לאחר חשיפת היסודות הישנים תוכננה עבור הבניין תוכנית הנדסית חדשה, במסגרתה בוצעו יציקות כולל תשתיות ברזל וקישור בין כל הכלונסאות, וכן חוזקו העמודים. לצד כל אלו בוצעו השדרוגים המוכרים במיזמים מסוג זה לרבות הוספת מעלית, שיפוץ של כל הבניין פנים וחוץ ותוספות של ממ"ד וחדר נוסף לכל דירה. הפרויקט נמצא כעת בשלב חיפוי הבניין באבן והעבודות צפויות להסתיים בעוד כתשעה חודשים.

"פצצה מתקתקת"

"כחברה שיוזמת ובונה עשרות מיזמים כאלו - מקרה כזה לא זכור לי באף פרויקט", מספר אליעד אלה, מפקח בנייה ומהנדס בקבוצת 'בית ירושלמי'.
"כשחשפנו את היסודות נדהמנו לגלות כמה מסוכן היה מצבו של הבניין ואיזו פצצה מתקתקת גילינו, משום שלמעשה הבניין כולו עמד על שלושה-ארבעה עמודים דקיקים. החיזוק והתוספות הגיעו בזמן לפני שקרה אסון. עם זאת, אלפי בניינים במדינת ישראל בכלל ובירושלים בפרט נמצאים בסכנה. חייבים לטפל במבנים כאלו עוד היום, לפני שיקרה אסון".
(התמ"א בבניין ברמת אשכול חשפה - הבניין עלול היה לקרוס. צילום: בית ירושלמי)
נציין כי ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה לאחרונה את החלופה של שרת הפנים איילת שקד לתמ"א 38, שתוקפה צפוי לפוג באוקטובר הקרוב.
3 צפייה בגלריה
הבניין הרעוע מתחת לקו הקרקע
הבניין הרעוע מתחת לקו הקרקע
הבניין הרעוע מתחת לקו הקרקע
(צילום: בית ירושלמי)
במסגרתה, בין היתר, יורחבו הסמכויות של הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, כך שאם עד כה לא התאפשר להן לסרב לבקשות להיתרי בנייה מכוח התמ"א, אזי כעת יהיה בסמכותן לאשר או לא לאשר תוכניות כאלה.
השאלה היא האם בינתיים ימשיכו לאשר בעיר תמ"א 38 במסלולי חיזוק ועיבוי, או יעדיפו לפסול תוכניות כאלה לטובת תוכניות של פינוי־בינוי, שביצוען אורך זמן ממושך יותר - כשבזמן הזה חיי הדיירים באותם בניינים ישנים מונחים על הכף.