הסוף העצוב של העץ הוותיק: ברחוב ביאליק שבבית הכרם עמד לו בגאון עץ אורן שנשתל עם ייסוד השכונה. אך בחלוף 95 שנים, את יום הולדתו הבא הוא כבר לא יזכה לחגוג, וזאת מפני שבקרוב בעלי השטח בו גדל העץ, יקבלו אישור מהעירייה לכריתתו לאחר שהוכרז כ'מת'.
1 צפייה בגלריה
'כוסח' ומת. עץ האורן העתיק בבית הכרם
'כוסח' ומת. עץ האורן העתיק בבית הכרם
'כוסח' ומת. עץ האורן העתיק בבית הכרם
(צילום: פרטי)

עד כאן צוינו העובדות כאשר לדברי פעילי הסביבה ותושבי השכונה, העץ גסס ב'נסיבות לא טבעיות'. בערוב ימיו, הם טוענים, בוצעה בו כריתת ענפים מאסיבית והיא זו שהרגה אותו.
מבירור שערך 'מיינט ירושלים' נמצא כי על העץ הוותיק ניטש מאבק משפטי בין בעלי השטח שפנו לקבלת היתר להכשרת מקומות חניה בסמוך למבנה דירתם (הקבוע לשימור), לבין פעילי הסביבה שחששו לגורלו של העץ עקב העבודות המבוקשות. יצויין כי במסגרת ההסכמות וההבנות בנושא, בעלת השטח התחייבה בכתב "לשמר ולא לגעת בעץ" הנמצא בנכס שברשותה.

גיזום קטלני


"לצערנו כבר לא ניתן להוכיח דבר", אומר יובל פלד, פעיל סביבה המתגורר בשכונה. "בעקרון מותר לגזום עד שליש מנפח העץ בכדי לאפשר לו להמשיך ולגדול, אלא שכאן זה היה הרבה מעבר לכך. עכשיו אין כל כך מה לעשות, רק להצטער שאחד מהעצים המפוארים והראשונים של בית הכרם ייכרת שלא לצורך".

קראו גם:

מהעירייה נמסר: "העץ המדובר נמצא בשטח פרטי, והאחריות לתחזוקתו מוטלת על בעלי הנכס. מכיוון שמדובר בשטח פרטי, לא ניתן לדעת האם בוצעה בעץ חבלה מכוונת, אשר הובילה להתייבשותו. מבדיקת אגרונום עירוני שהתבצעה לאחרונה כחלק מהבקשה להיתר כריתה, נמצא כי העץ מהווה סכנה לציבור. על כן יינתן בקרוב היתר לעקירתו, וזאת בהתאם לנוהל המקובל".