מה המבנה? ישיבת דושינסקי ('בית יוסף צבי')
איפה נמצא? רחוב שמואל הנביא 52
1 צפייה בגלריה
בדרך להרחבה. ישיבת דושינסקי
בדרך להרחבה. ישיבת דושינסקי
בדרך להרחבה. ישיבת דושינסקי
(צילום: באדיבות העירייה)
מתי נבנה? בין השנים 1939-1936
מה הסיפור שלו? את הבית בנה עמנואל ניסן, שעסק רבות בנדל"ן באזור. זהותו של מתכנן הבניין לא ידועה, אך ניכרת בו השפעה ברורה של הסגנון הבינלאומי. ככל הנראה הוא תוכנן בידי אדריכל בעל סגנון מגובש.
המבנה הוקם כבית דירות גדול, בעל שלוש כניסות ושתי קומות. את עלות הקרקע והבנייה מימן ניסן באמצעות הלוואה, מתוך מחשבה להשכיר את יחידות הדיור ובכך להחזיר את ההשקעה. אך לבסוף תוכניתו העסקית לא צלחה והוא שקע בחובות.

קראו גם:

באמצע שנות ה־40 נמכר הבניין לשני שותפים: שמעון שפלטין ואליהו בן ישראל לוי, ובשנת 1946 מכרו השניים את הנכס לישיבת 'בית יוסף צבי', על שמו של הרב יוסף צבי (מהרי"ץ) דושינסקי, שהקים את הישיבה עם עלייתו ארצה בשנת 1933, ומכאן היא גם מוכרת כ'ישיבת דושינסקי'. אגב, הבניין עצמו גם כונה 'בית הרב אוסישקין', כנראה בגלל שיבוש השם דושינסקי על ידי הפוקד מהסוכנות. אברכי הישיבה אכלסו את המבנה לאחר שיפוץ בשנת 1954, ושנה לאחר מכן נוסף לו אגף חדש. זו הייתה למעשה פעולת הבנייה הראשונה בהסבת מבנה הדירות לשימושו כישיבה.
ישיבת "בית יוסף צבי" הוקמה בשנת 1933, עת עלה הרב יוסף צבי דושינסקי (המכונה מהרי"ץ דושינסקי), מהעיר חוסט שבהונגריה. ביתה הראשון של הישיבה היה ברחוב שמואל הנביא 23.
במהלך השנים, מרבית תלמידי הישיבה המשיכו להשתייך לקהילה לאחר נישואיהם. עם זאת, הקהילה עדיין אינה חצר חסידית לחלוטין. כך למשל, במפגשי ליל שבת משתתפים בעיקר תלמידי הישיבה.
מה מיוחד בו? זהו בניין אופייני לסגנון המודרני בתקופת המנדט: קווים נקיים, חלונות טרמומטר המלווים חדר מדרגות, והוא מצופה אבן כמיטב המסורת. בימים אלו מתוכננת הרחבת הישיבה, תוך הריסת חלק מהמבנה המקורי והרחבתו לאגף החדש. התכנון נעשה על ידי האדריכלית רננה ירדני.
אלונה נפתלי, מהמחלקה לשימור בעיריית ירושלים ציינה: "הרב דושינסקי עלה ארצה בהזמנת העדה החרדית כדי לשמש כרב העדה, במקום הרב זוננפלד שנפטר ב-1932. על אף שלא בא משושלת חסידית, ייסד הרב חצר בעלת מאפיינים חסידיים, תהליך שהתחזק תחת הנהגת בנו עם עריכת "טיש" - עידוד התלמידים ללבישת לבוש חסידי ופיתוח הקהילה. למעשה מדובר בחסידות "ישראלית" ראשונה וייחודית לזמנה, לעומת רוב החסידויות המוכרות שהגיעו כקהילות מגובשות מאירופה".