האם העירייה ביצעה מחטף לא חוקי וגם ניסתה להכשיר זאת בדיעבד? לאחרונה הוציאה הוועדה המקומית היתר להתקנת קרוסלת חניה בגובה של 17 מטר בחניון של בית הכנסת הגדול ברחוב המלך ג'ורג'.
2 צפייה בגלריה
בית הכנסת הגדול
בית הכנסת הגדול
בית הכנסת הגדול
(צילום: שלומי כהן)

מדובר בשטח במתחם שכולו מוגדר לשימור, ובהתנגדותם חברי המועצה יובב צור ('התעוררות') ווייצמן (חסידות גור) דרשו את התייחסותה של ועדת השימור העירונית לנושא, וטענו כי הצבת מתקן בעל קונסטרוקציית ברזל בגובה רב במיקום כה מרכזי אינה הולמת או תואמת את אופי המקום. השניים הגישו בקשה לפי סעיף 18ז', קרי עריכת דיון חוזר בנושא בפורום מורחב של מליאת מועצת העיר. משמעות הדבר היא שאין לקדם את העניין עד קיום הדיון המבוקש, אך מכיוון שדיון כזה טרם התרחש, יוצא שההיתר ניתן בניגוד לנהלים.


מכאן הסיפור ממשיך ומסתבך. "ידיעות ירושלים" פנה לעירייה בנושא בבקשה להתייחסות, אלא בזמן שחלף מהפנייה ועד לקבלת המענה, התברר כי וייצמן הפתיע וחזר בו מהצטרפותו לבקשה. כעת אין הצדקה כביכול לדיון נוסף, שכן לפי התקנות דרושה לכל הפחות בקשה של שני חברי מועצה לדיון מורחב על מנת לחייב את קיומו. גורמים המעורים בנושא טוענים שוייצמן עשה כן עקב לחצים שהופעלו עליו, אך חבר המועצה בחר שלא להגיב על הנושא.

2 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

"משיכת הבקשה לדיון חוזר לאחר הפקת ההיתר לא תכשיר את השרץ", טוען יו"ר עמותת 'ירושלים שקופה', הרב נתן קרמר. "מדובר בעליית מדרגה של רמיסת רגל גסה של חוקי התכנון והבנייה על ידי הוועדה המקומית". גם צור, הנמצא כעת בשירות מילואים, תוקף את ההתנהלות הלא תקינה. "מאוד חמור שכך נוהגת העירייה", אמר. "זאת הסתכנות בעבריינות, ומן הסתם שהדבר לא יעמוד משפטית, דבר שיביך את העירייה".
מהעירייה נמסר בתגובה: "חברי המועצה יוחנן וייצמן ויובב צור העבירו בקשה לדיון במועצה לפי סעיף 18ז', אך וייצמן חזר בו מבקשתו, תחילה בעל פה למחלקת הרישוי, ורק לאחר מכן ניתן ההיתר. בהמשך מסר וייצמן את הודעתו גם בכתב. בזמן שניתן ההיתר המצב החוקי היה כי במקרה של מבקש אחד בלבד, אין בבקשה כדי לחייב דיון חוזר ולעכב את הוצאת ההיתר".