בעשור האחרון מוצאים עצמם תושבי ירושלים נלחמים נגד מדיניות העירייה שמציפה את העיר במגדלים רבי קומות והורסת את יופיה הייחודי של העיר. דוגמה לכך היא התכנית לבניית מגדל ״בורג׳ חליפה״, או בשמו הרשמי - ״מתחם אפשטיין״. למעלה מ-200 התנגדויות הוגשו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים נגד הבנייה שלו, המתוכננת בהר הרצל. הטענה המרכזית היא שמלבד היותו מנותק מהאופי של העיר, המגדל החריג יאפיל על אתרי ההנצחה הלאומיים ויגרום לזילות ומסחור של מורשת וזיכרון השואה. אל ההתנגדויות הצטרפו מיוזמתן למעלה מ-10 משפחות שכולות.
1 צפייה בגלריה
הבניין הגבוה ביותר שייבנה בירושלים
הבניין הגבוה ביותר שייבנה בירושלים
כך הוא יראה
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)

התוכנית לבנין, הוגשה על ידי משרד האדריכלים ״אדריאן סמית וגורדון גיל״ שעומד מאחורי מגדל בורג׳ חליפה המקורי שבדובאי. הוא כולל 42 קומות, גובה המגדל הכולל הוא 200 מטרים, השקול ל-60 קומות. לשם השוואה - גובהו של הכותל המערבי עומד על 19 מטרים, גובהו של מלון קראון פלזה עומד על 95 מטר, ואילו גשר המיתרים נישא לגובה של 119 מטרים.
עם פרסום דבר התוכנית לפני כשנתיים, החלו להצטבר ההתנגדויות. גם בשכונת קריית יובל הסמוכה למקום הקמת הפרויקט מתנגדים בתוקף. "זה פרויקט מגלומני שאינו מתאים לאזור ואינו במקום הנכון. יש לשמור על מדיניות 25 קומות ולא לשבור אותה. כל פעם שמגיע איזה יזם עם רעיון אחר, מוסדות התכנון מעקמים עוד קצת את המדיניות שהם קבעו ומיד קובעים למקום מדיניות נדיבה של 30 קומות. אינני מבין איזו סיבה יש לחרוג ממנה", אמר בעבר ד"ר אסף שפנייר, יו"ר הוועדה הפיזית במינהל קהילתי יובלים.


מתנגדים יש גם בשכונת עין כרם ההיסטורית שמושכת אליה בשנה אלפי צליינים ומבקרים, מוקפת בפרויקטים של בנייה רוויה, שלטענת תושבים רבים הורסים את הצביון הפסטורלי המדהים והייחודי שלה. אלון אוריון, יו"ר ועד עין כרם: "אנחנו כל הזמן בקרבות ורק עכשיו אנחנו נלחמים בתוכנית 'כרמית' שממזרח לנו, שדילגה מעל הוועדה המקומית ישר אל המחוזית. וממערב לנו בבית החולים הדסה רוצים לבנות מגורי סטודנטים ממש צמוד לכנסייה הרוסית עם הכיפות הזהובות. בנוסף לזה, סמוך להדסה מתוכננת עיר של עשרות אלפי יחידות דיור שבשבילה רוצים לעשות את ההפרדה המפלסית בצומת אורה. הפרויקט שנקרא 'רכס לבן' יהיה זוועה גם מבחינת התחבורה, גם מבחינת הנוף, גם מבחינת הצליינות והתיירות. מבקרים באים לעין כרם לא כדי לראות את המגדלים של דובאי".
"המבנה הזה לא מייצר מקומות עבודה. זה מייצר כסף לזכיין וליזם ודירות לאוליגרכים ואנשים עשירים אחרים. אנשים שמחפשים לעצמם תל אביב שילכו לתל אביב או שיבנו את הבניין הזה בכניסה לעיר, לא כאן", אומר אוריון. מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתוכנית פורצת דרך ובעלת עיצוב אדריכלי ייחודי, ההולם את מיקומו המשמעותי. התכנית כוללת שטחי ציבור נרחבים, טיילת עם עמדת תצפית לנוף עוצר נשימה, בית קפה ואף בית מלון. הפרויקט יושב בציר הרכבת הקלה, בסמוך לחניון 'חנה וסע' והשירותיות התחבורתית אליו וממנו היא ברמה גבוהה ביותר. החלופה שנדחתה הציעה שני מגדלים של כ-30 קומות כל אחד, ללא תצפית ועם שטחים ציבוריים מופחתים. התוכנית הופקדה להתנגדויות והתשובות להתנגדויות, ככל שיוגשו, יידונו במסגרת הדיונים".
פורסם לראשונה: 17:32, 19.02.24