אזור התעשייה בגבעת שאול עובר בשנים האחרונות מהפכה: מאזור ששימש עשרות שנים בית לתעשייה מסורתית, הוא עובר מתיחת פנים בדרכו להיות מרכז חדשנות ותעסוקה. לאורך ציר כנפי נשרים המרכזי, מוקמים כיום מבני משרדים גבוהים עם חזיתות מסחריות. גם רחוב בית הדפוס הסמוך משנה פניו והופך למוקד תעסוקה ומסחר.
5 צפייה בגלריה
הקו הירוק של הרכבת הקלה בכנפי נשרים
הקו הירוק של הרכבת הקלה בכנפי נשרים
הקו הירוק של הרכבת הקלה בכנפי נשרים
(צוות אב לתחבורה ירושלים)

עיריית ירושלים תולה תקוות רבות באזור, ומתייחסת אליו כמנוע צמיחה כלכלי מרכזי. ראש העירייה משה ליאון הבטיח כי הפיתוח המואץ של האזור ייצור אלפי מקומות עבודה, ישפר את איכות חיי התושבים ויאיץ את הכלכלה הירושלמית. לדבריו, "תוך כמה שנים אזור התעשייה הוותיק בגבעת שאול יהפוך לקריית תעסוקה תוססת המשלבת מקומות עבודה חדשים, חזיתות מסחר איכותיות ותחבורה ציבורית מתקדמת".

המטרה: מעסיקים והיי־טק


בהתאם לתוכניות המקודמות והמאושרות, בגבעת שאול צפויים להיבנות בשנים הקרובות כ־30 מגדלים בני 30-18 קומות, וכן מתוכננים לקום גם מבני מגורים מודרניים. כל זאת, בסמיכות לתוואי הרכבת הקלה ולאורך הרחובות כנפי נשרים, בית הדפוס, עם ועולמו וחפצדי, כשהשלמת הקו הירוק בציר כנפי נשרים, תהפוך אותו לשדרה עירונית של מסחר, מרוצפת בשבילי אופניים, מדרכות רחבות להולכי רגל ועוד. כך מקווים בלשכת מהנדס העיר 'לשווק' את גבעת שאול כקריית תעסוקה אטרקטיבית לחברות, לעובדים ולמבקרים.

5 צפייה בגלריה
פרויקט ברחוב האופה
פרויקט ברחוב האופה
פרויקט ברחוב האופה
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)

אחת הדוגמאות להתפתחות המואצת של האיזור והאמון שניתן בו הוא מיזם 'בניין התאגיד' בכנפי נשרים 35, של החברות 'א.חבר בע"מ' ו'עץ השקד נדל"ן'.
"הצפי לסיום הקמת הבנין אמור להסתנכרן עם השלמת התוואי הירוק", מסביר נדב ליסובסקי מ־'א. חבר', "אנו יוצאים לשיווק מוקדם של השלב השלישי של הבניין, כיום בגובה 9 קומות ובהיקף של כ־15 אלף מ"ר, כשבתום הבניה יתווספו 8 קומות בשטח של כ־10.5 אלף מ"ר, קרי בין 1,200-1,400 מ"ר פר קומה חדשה".

5 צפייה בגלריה
בניין התאגיד
בניין התאגיד
בניין התאגיד
(EVOLVE MEDIA)

בנוסף, בדרום גבעת שאול מקודמת תוכנית להקמת מרכז לתעשייה עתירת ידע (היי-טק). היא כוללת הקצאת קרקע נרחבת למכוני מחקר, מעבדות ומיזמים טכנולוגיים חדשניים, שטחים מסחריים ושירותים עסקיים. במסגרת זו, יוקמו גם שטחים ציבוריים פתוחים וישופר החיבור לתשתיות התחבורה.

לעבוד בלשרוד


חזרה לקרקע המציאות. בינתיים חלפו כבר שש שנים מאז החלו העבודות בציר כנפּי נשרים להקמת שלוחת הרכבת הקלה והן צפויות להימשך עוד זמן רב. בזמן הזה צריך לזכור, פועלים בעלי העסקים שחורקים שיניים ומנסים לשרוד את התקופה המתאפיינת בלא מעט אבק, רעש, ובעיות נגישות. חלקם אופטימיים ומאמינים שהסבל ישתלם וחלק כבר איבדו תקווה.
"יש שעות שזה ממש טירוף להגיע ולצאת מכאן", מתלונן משה בנימין שמפעיל כבר מספר שנים מרחוב שטנר את "יו יו סושי", ועושה בעיקר משלוחים וטייק אווי, "יש הרבה בלאגן, אבל כמו שזה מגיע זה יכול גם פתאום להיעלם ולהשתחרר, וצריך לא מעט סבלנות.
"בטווח הקרוב זה מאוד מקשה על ההתנהלות שלנו אבל אני אופטימי ובעזרת השם, כל המשרדים שהולכים לבנות לידינו יביאו לנו לא מעט פרנסה".
את האופטימיות שלו, בנימין מגבה במעשים כשלאחרונה פתח ברחוב את "קוקוריקו", עסק מזון נוסף המתמחה בנתחי עוף מטוגנים. אך לעומתו, בכנפי נשרים 24 קיימים שורה של עסקים וותיקים, ביניהם חנות יין וסיגרים, מסעדה וצ'יינג' שאת מפרץ החניה הצמוד להם כבר ביטלו לטובת הרחבת המדרכה, ובהמשך הפכו למעין אי מבודד כשביטלו את הפנייה אליהם.
"התחילו לעבוד כאן ב־2019", מגולל ש', מבעלי העסקים במקום. "אז הבטיחו לנו שזה יימשך שלוש שנים. עכשיו חלפו כבר שש ולא רואים את האור בקצה המנהרה. אנחנו אובדי עצות, אף אחד לא סופר את גבעת שאול ובטח לא את העסקים הקטנים כאן, שחלקם כבר נסגרו או עברו. ביקשתי בשעתו ממנהל קידום העסקים בעירייה להגיע לשטח ולראות בעיניים מה קורה פה, רק שבינתיים הוא גמר את הקדנציה ולגבעת שאול הוא לא הגיע.
"עצוב להגיד אבל אפילו את פקחי העירייה אנחנו לא מעניינים והם מעדיפים לא להסתובב כאן אם לא מכריחים אותם. אפילו בסוף העבודות, כשהכל יירגע, אני לא רואה איך מי שישרוד ירוויח. הלקוחות הקבועים נעלמו וכבר לא יחזרו. הספיקו להם הסיוטים של הפקקים וחיפושי החנייה".

תוספת ברוכה או הצפה?


רואה החשבון עובד בן דוד, המחזיק כיום משרדים בגבעת שאול, הינו יזם-שותף באחד מהפרויקטים הגדולים ההולכים ומוקמים שם. "בימים אלו מוקמים מספר מגה פרויקטים", אומר בן דוד, "ביניהם 'מגדלי עתיד' בשטח של למעלה מ־100 אלף מ״ר, פרויקט נוסף של רמי לוי בהיקף דומה על ציר כנפי נשרים ומתחם 'עיר עולם' באיזור טחנת הקמח בבית הדפוס".
לדבריו, הפוטנציאל של גבעת שאול מגיע לכ־2 מיליון מ"ר של מגדלי משרדים ותעסוקה בעיקר, ורק עם אחוז קטן למסחר. מימוש התחזית שלו, יעמיד את גבעת שאול כמרכז המשרדים הראשי של העיר עם שטח כמעט כפול מזה של רובע הכניסה לעיר בו יוקמו כ-1.2 מיליון מ"ר בלבד, שישמשו גם למלונאות ומגורים.

5 צפייה בגלריה
מגדלי תעסוקה במתחם ריגר פדרמן
מגדלי תעסוקה במתחם ריגר פדרמן
מגדלי תעסוקה במתחם ריגר פדרמן
(הוק אדריכלים)

קראו גם:

אלא שמנגד, השמאי ועורך הדין קובי ביר סבור שהיצף שטחי המשרדים והמסחר בשני מוקדי התעסוקה עלול ליצור תחרות לא בריאה עבור גבעת שאול המתחדשת.
"אזור תעשייה המשתרע בעיקר לאורך הרחובות כנפי נשרים ובית הדפוס, החל משנה פניו אט אט בבנייה חדשה של בנייני משרדים. זאת הודות לקביעה בתוכנית המתאר לירושלים, כי באזור תעשייה ניתן לקיים גם מסחר. ניתן לייחס את גוויעתו של מרכז העיר טרם הקמת הרכבת הקלה, כמי שהביאה לפריחתו של המרכז המסחרי בגבעת שאול.

5 צפייה בגלריה
מגדלי טופז
מגדלי טופז
מגדלי טופז
(יגאל לוי אדריכלים)

"יחד עם זאת, רובע העסקים המוקם בכניסה לעיר, יכיל היקף שטח עצום הגדול בכמה מידות על הקיים עם לא פחות מ־1.5 מיליון מ״ר לשטחי משרדים.
"אמנם ירושלים צופה קדימה בדרך להפוך למרכז עסקים כעיר בירה, ועל כן יש שיברכו על החזון, אולם בהסתכלות לטווח הקצר, היצף שטחי המסחר עשוי להביא לשקיעת אזור המשרדים בגבעת שאול. זאת בשל מיקומו העדיף של רובע העסקים בסמוך למרכז התחבורתי שכולל את תחנת הרכבת 'נבון', תחנת האוטובוסים הראשית בעיר, קווי אוטובוסים עירוניים רבים ורכבת קלה, שיעניקו לאזור העדפה ברורה על פני גבעת שאול, הממוקמת בשוליה המערביים של העיר".