בגן החיות התנ"כי התאבלו השבוע על מותו של קלרנס התנין, אבל התנחמו בעובדה שהמטפל טל רומנו שננשך בצורה קשה, אינו נמצא בסכנת חיים. מי שעוד הצטערו השבוע על התקרית החריגה, הם בני משפחתו של ד"ר רג'ינלד מוריס שתרם את התנין שהפך לאגדה.
4 צפייה בגלריה
התנין קלרנס בגן החיות התנ"כי
התנין קלרנס בגן החיות התנ"כי
התנין קלרנס בגן החיות התנ"כי
(צילום: באדיבות משפחת מוריס)

ד"ר רג'ינלד מוריס נולד באנגליה בשנת 1916. הוא לחם במלחמת העולם הראשונה והשנייה וב-1957 התחתן עם פיי. שנה לאחר מכן, במהלך טיול באירופה הם שמעו על ועידה רפואית בינלאומית ראשונה שמתקיימת בישראל. הם הגיעו לארץ הקודש ובהמשך ביקרו באילת. "החנינו את האוטו על חוף הים האדום והקמנו אוהל", סיפרה פיי בראיון ל-ynet בשנת 2013. "מיד התאהבנו במקום. אילת הייתה אז כמעט שוממת - רק הרים, חול, ים כחול ומעט מבנים. היה לנו ברור שבמקום המדהים הזה נרצה להקים את ביתנו".
"אבא הלך לדבר עם קברניטי העיר, ושאל איך הוא יכול לעזור", הוסיף וסיפר הבן אנדרו, "בדיוק באותו הזמן חיפשו באילת בנרות מישהו שיסכים להגיע ולהקים את המערך הרפואי בעיר. כשאבא פנה אליהם, הם כמעט נפלו מהכיסא, הם לא האמינו איך משום מקום נפל עליהם דוקטור אנגלי עם ניסיון רחב והשכלה שנרכשה באחת האוניברסיטאות הנחשבות בעולם".
בנוסף התנדב ד"ר מוריס בארגון הבריאות העולמי, ועם דרכונו הבריטי נסע לטפל בחולים באתיופיה ובסודן, חקר מחלות נדירות בהימלאיה ופעל במסגרת המוסד לאיתור והצלת יהודי אתיופיה. בשנת 1981 כשחזר מאחד ממסעותיו על גדות הנילוס שעל גבול סודן ומצרים, קיבל מתנה מקורית מראש שבט בדואי שרצה להודות לו על עבודתו - שני תניני יאור באורך 20 ס"מ שרק בקעו מן הביצה.

4 צפייה בגלריה
מתחם התנינים בגן החיות התנ"כי
מתחם התנינים בגן החיות התנ"כי
מתחם התנינים בגן החיות התנ"כי
(צילום: עמית שאבי)

שני הקרוקודילים הצעירים מהנילוס קיבלו את השמות תות ענך אמון ורעמסס, או בקיצור - תות ורעם. השניים הפכו לכוכבי מסיבות ולסלבס. ב-1983 הגיעה לאילת ברוק שילדס לצילומי הסרט "סהרה". אנדרו הפגיש בינה לבין התנינים והתמונות התפרסמו בכל העולם.
הרשויות באילת העלימו עין גם אחרי ששני התנינים הצליחו לחמוק מחצר בית משפחת מוריס, ויצאו לטייל בעיר. "יומיים אחר כך התקשרו החבר'ה מהרשות להגנת הטבע", נזכר אנדרו, "הם סיפרו שמצאו אחד מהם דרוס ומת בדרך אל הים. התנין השני נעלם, פשוט נעלם, כאילו בלעה אותו האדמה. כבר חשבנו שאיבדנו אותו לנצח".
שבועיים אחר-כך, התעוררו בני משפחת מוריס לקול זעקה של אחת השכנות. "שמענו צעקות - תנין! תנין!", סיפר אנדרו. "רצנו לשם והסתבר ש-500 מטר מהבית גזמו שיחים והתנין פשוט ישב שם בתוך שלולית. הגעתי עם ערכת תפיסת התנינים שלי. זרקתי עליו שמיכה, תפסתי אותו והחזרנו אותו הביתה".
כשהוחזר התנין הביתה, בנו לו בני המשפחה כלוב מאובטח יותר. אחרי שהבינו שהצמד תות ורעם הופרד לנצח החליפו לתנין את השם, וכך נולד השם קלרנס, כמו "קלרנס הקרוקודיל" מסיפור ילדים בריטי מפורסם.
ב-2012, ד"ר מוריס, הלך לעולמו הלך לעולמו בגיל 95 והשאיר אחריו שלושה ילדים, אישה ותנין אחד ענק באורך 3.5 מטרים. מתברר כי לפני מותו הרופא המפורסם ביקש לתרום את קלרנס לגן חיות. ב־2013 כשבגן החיות התנ"כי החליטו לפתוח מתחם מיוחד לתנינים, הם פנו למשפחת מוריס, וקלרנס עבר לגור בירושלים.

"ירינו עד שהם עזבו"


בגן החיות התנ"כי הדגישו השבוע כי תקיפות של בעלי חיים הן דבר נדיר, הגם שלפני כשנה אצבע של עובדת נקטעה לאחר שננשכה על ידי נמר. כאמור, ביום ראשון הותקף טל רומנו (45) אב לשלושה ילדים.

4 צפייה בגלריה
המאבטח שירה והציל את חיי המטפל
המאבטח שירה והציל את חיי המטפל
המאבטח שירה והציל את חיי המטפל
(צילום: עמית שאבי)

"טל הוא מטפל מאוד ותיק ומנוסה", אמרה מנכ"לית גן החיות התנ"כי ואקווריום ישראל, ד"ר סיגלית הרץ. "הוא גדל פה וטיפל המון שנים בזוחלים. הוא מאוד אוהב בעלי חיים, יודע המון, יש לו ידע אינסופי. קראנו לו 'ה'לוחש לתנינים'. הילדים של הקייטנות והחוגים מכירים אותו היטב, והוא מדריך קבוצות מבקרים".
ד"ר הרץ אומרת שביום ראשון טל נכנס לתצוגת התנינים עם הגנן שאבטח אותו. "לפני שהמטפלים נכנסים, מאכילים את התנינים ומורידים את הבריכה למינימום כדי שהם לא ייצאו מהבריכה ויתקיפו מטפל. כל זה נעשה גם ביום ראשון.

4 צפייה בגלריה
ד״ר סיגלית הרץ
ד״ר סיגלית הרץ
ד״ר סיגלית הרץ
(צילום: תום וינטראוב לוק)

"כדי להגן על עצמו המטפל עובד עם זרנוק צינור ועם אמצעי הגנה נוספים כמו לוח עץ - אנחנו מאוד מקפידים על זה. טל מטפל בתנינים מאז שבנינו את התצוגה הזו. הוא איש שמאוד אוהב זוחלים וחרקים, הוא ממש גידל את התנינים. מאיזו שהיא סיבה שאנחנו עדיים לא יודעים, הוא החליק ונפל לתוך הבריכה שנמצאת בתוך התצוגה ונתפס על ידי התנינים. הזעקנו את אנשי הצוות שניסו להוריד מטל את התנינים, עם אבנים עם מקלות ועם קריאות כדי לגרש אותם. בסופו של דבר הדרך היחידה לחלץ את טל היו היריות שירינו בתנינים כמה פעמים עד שהם עזבו אותו".

"זה די אכזרי"


פרופ' מיקלוש באלה מנהל את יחידת הטראומה וכירורגיה דחופה של בית החולים הדסה עין כרם מזה כעשור. יש לו ניסיון ארוך שנים של טיפול בחבלות ופציעות כתוצאה מפיגועים, תאונות וחבלות שונות, אבל השבוע זו היתה הפעם הראשונה בקריירה שלו שבה הוא נדרש להתמודד עם פציעות מסוכנות של תנין.

קראו גם:

"אנחנו מכירים פציעות מכלבים וחיות, אבל לא של תנין", הוא אמר ל"מיינט ירושלים". זה די אכזרי כך זה נראה, גם מבחינה ויזואלית וגם מצבו היה די קשה. הפציעה העיקרית היתה בפנים אבל היו גם פציעות צוואר וחלק גוף עליון וגם גפיים. אחרי התייעצות קצרה הכנסתי אותו לחדר ניתוח.
"גייסנו צוותים שונים של כירורגיה ומחלקת הרדמה ופה ולסת ואורטופדיה וצוות טראומה ועוד, ועשינו מה שצריך כדי שהוא יחלים. הסכנה העיקרית היא זיהום. כי הזיהומים לא מכירים את הפה של התנין וזה משהו שדורש חשיבה. התייעצנו עם וטרינרים של גן חיות. אני בטוח שהוא יהיה בסדר, אבל יקח קצת זמן שיתאושש. הוא כבר בהכרה ומזהה את מי שסביבו אם כי עוד לא יכול לדבר. כרגע הוא בטיפול נמרץ ואין סכנת לחייו. יש לנו רופאים שבאו מארצות אחרות כמו אוסטרליה ודרום אמריקה והם כן ראו דברים כאלה".
מתברר שבעקבות הירי בגן החיות, תנין אחד מת באותו הלילה והשני למחרת בבוקר. כעת נותר במתחם רק תנין אחד. "נעשה הכל כדי שזה לא יקרה שוב", מדגישה ד"ר הרץ. "נבדוק את הגישה לבריכה, יכול להיות שצריך לעשות מחסום בין הבריכה לשאר התצוגה. אולי צריך שיהיה עוד בן אדם שיצפה מלמעלה, אולי לחשוב על דרך חילוץ יותר מהירה. בגלל שאנחנו שומרים על המבקרים התצוגה הזו מוקפת חלונות. יתכן שנצטרך להפריד אותם לחלוטין כמו שאף מטפל לא נמצא עם האריה. אני שולחת לטל החלמה מהירה ויחד עם כל הצוות אנחנו מחכים שהוא יחזור אלינו".