זוכרים את חגיגות הריסת טחנת הקמח ההיסטורית בגבעת שאול בהשתתפות ראש העירייה? עכשיו, אחרי שהתוכנית אושרה כבר במהירות בוועדה המקומית, והטחנה כבר נהרסה עד היסוד - קמים חברי מועצה בדרישה לעצור את הפרויקט. בכוונתם לקיים דיון מחודש ולבחון האם הבנייה הנרחבת המתוכננת בכלל יכולה להשתלב בכלל במרקם של השכונה הקיימת.
2 צפייה בגלריה
הריסת טחנת הקמח בירושלים
הריסת טחנת הקמח בירושלים
הריסת טחנת הקמח בירושלים
(צילום: שאטרסטוק)

מבחן עומסים

המעצור המסתמן בדרכה של התוכנית הגרנדיוזיות במתחם, בא ביוזמת המשנה לראש העירייה חיים כהן מש"ס וסגן ראש העירייה יוסי חביליו, המפעילים את סעיף 18 ז', לפיו האישור שניתן לתוכנית בוועדה המקומית מתבטל והתוכנית נדרשת לאישור מחדש. הפעם מועבר הנושא לדיון חוזר בהרכב של מליאת העירייה כולה במועצת העיר הקרובה. השניים יוצאים נגד היקפי הבנייה הגדולים מחשש שהתשתיות הקיימות לא יעמדו בעומסים הצפויים.
2 צפייה בגלריה
חיים כהן
חיים כהן
חיים כהן
(צילום: רפי קוץ)

"לא יעלה על הדעת מצב כזה שמגיע יזם ומעלה תוכנית שמתעלמת מצרכים בסיסיים של השכונה", אומר כהן ומוסיף, "גבעת שאול היא שכונה צפופה, חסרים בה מבני ציבור, כיתות, בתי ספר ושלא לדבר על העובדה שבקושי ניתן להתנייד בשכונה בשל תשתיות התחבורה שלא הותאמו במשך שנים למצב המתהווה בה. רוצים לאשר אלף יחידות דיור? אין בעיה. יתכבדו היזמים ויציגו תוכנית מסודרת למבני ציבור, חניות, ושאר הצרכים שיתעוררו שם בשביל הפרויקט הזה".
כהן זעם על כך שבשעה שייעוד הקרקע שונה בהליך בזק מתעשייה ומסחר למגורים, איש לא טרח להציג לוועדה פרוגרמה שתתן מענה לצרכי הציבור בשכונה. "בעוד שנה או שנתיים יתווספו לכאן אלף משפחות ואז נתחיל להתמודד עם זה שאין להם שום תשתיות של מבני ציבור, כיתות ומתקני תרבות ופנאי, ואז למי יפנו? אנחנו כנבחרי ציבור נצטרך לשבור את הראש. למה זה אמור לעבוד כך?".
גם לסגן ראש העירייה, יוסי חביליו, אין טענות המצדיקות את הקמת הפרויקט השאפתני. "כיו"ר המינהלת להעברת משרדי ממשלה לעיר, חשוב לדעתי לשמור על שטחים לתעסוקה ולא להמירם למגורים", אומר חביליו, "מעבר לכך, בגבעת שאול וקרית משה יש מחסור בשטחים ירוקים ושטחים למבני ציבור. לא נכון להוסיף עוד מגורים ללא בדיקה יסודית של הנושא ודאגה לצרכים אלו ולתשתיות מתאימות".

'העולם' יחכה

התוכנית שאמורה לקום במתחם תחנת הקמח נקראת 'עיר עולם'. זהו רובע חדש שיחבר בין שלוש שכונות ותיקות - בית הכרם, גבעת שאול וקרית משה.
הפרויקט כולל כ-80 אלף מ"ר ויכיל בתוכו: דירות יוקרה מפוארות, שטחי מסחר ובנייני משרדים עדכניים מצוידים בקדמת הטכנולוגיה בשטח של כ-40 אלף מ"ר, מלון עסקים עם כ-160 חדרים, אולם אירועים, מתחם מדיקל חדש, שדרה פנימית רצופת חנויות, מסעדות ובתי קפה, סופרמרקט רחב ידיים, שני קווים של הרכבת הקלה (הקו הירוק החדש והקו הנוכחי עד הר הרצל). עכשיו יש להמתין ולראות מה יש לשאר חברי המועצה לומר על התוכנית המוצעת.