עוד שתי התנגדויות נוספו השבוע ל-600 המתנגדים הקיימים נגד בניית מתחם כרמית מעל לעין כרם. מדובר בהתנגדויות של החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים. שני הגופים החשובים הללו הגישו השבוע, בנפרד, שתי התנגדויות משמעותיות ומפורטות. ההתנגדויות הוגשו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שאישרה להפקדה את התוכנית המוצעת. התוכנית כוללת הקמת מתחם מגורים הכולל מעל ל-1000 יחידות דיור, שטחי מלונאות, מבני ציבור ופארק במורדות קריית יובל.
3 צפייה בגלריה
עין כרם
עין כרם
עין כרם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
עין כרם
עין כרם
עין כרם
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"מתחם כרמית הוא אתר טבע עירוני במערב העיר ומהווה ריאה ירוקה לתושבי הסביבה," נכתב בהתנגדות של החברה להגנת הטבע. "התוכנית המוצעת מבקשת להפוך חלק ניכר מהשטח לשטח למגורים, על חשבון הטבע המקומי. זאת כאשר יש מחסור בירושלים בשטחים למוסדות ובשטחים פתוחים, בדגש על שטחי טבע, אשר הולכים ומצטמצמים בצורה דרסטית בשנים האחרונות. הבנייה המסיבית על חשבון אתרי הטבע בעיר הופכת כל אתר שנותר לשטח שיש להגן ולשמור עליו מכל משמר״.


"הסיבה העיקרית לשימור הטוב של הנכס העירוני, שנקרא עין כרם, הוא החיץ בינו ובין העיר. פיתוח של שכונת כרמית מנוגד לחלוטין לקביעה זו ויפר את החיץ העדין שנשמר.עין כרם יושבת בלב אגן נופי ייחודי, בצמוד לעיר החדשה ויש להתייחס אליה בצורה נפרדת. למרות שמוניציפלית היא חלק מהעיר ירושלים, יש להתייחס אליה יותר כאל מרחב כפרי שמור. בינוי בשטח כרמית יהרוס את החיץ הקיים היום ויחבר בפועל בין המרחב האורבני המפותח למרחב ההיסטורי של עין כרם."
3 צפייה בגלריה
תהפוך למתחם מגורים ומלונאות. פנימיית כרמית
תהפוך למתחם מגורים ומלונאות. פנימיית כרמית
פנימיית כרמית
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

החברה להגנת הטבע מציינת כי "המערכת האקולוגית של מתחם כרמית מאופיינת במדרון של טרסות ומבני חקלאות המשמרים את אופי המקום ההיסטורי. המערכת האקולוגית כוללת בתה ים תיכונית לצד שרידי שימושים אנושיים של צמחיית בוסתן וחורשת עצים. השטח כיום מוקף בינוי משלושה עברים, אך עדיין מצליח להתקיים כאתר טבע עירוני מתפקד ומלבלב. תא השטח עצמו מורכב ומשתנה: המדרון משופע טרסות ושיפועים ובתחתית השטח עובר ערוץ הנחל שמנקז את הנגר המקומי והאזורי.לפיכך, יש לעצור כל תכנון על אתרי הטבע העירוני בירושלים וליצור תכנית אשר תסדיר את הנכס העירוני ותשמור עליו."
במועצה לשימור טוענים נגד התוכנית כי "שכונת עין כרם היא מחד שכונה עמוסה מבחינה תיירותית ומאידך בנויה במבנה של כפר היסטורי קטן וצפוף, טבול בירוק ומוקף בטרסות ומתקני חקלאות עתיקים ומרשימים. הניגוד הזה מצליח להתקיים לצד חנויות, בתי קפה ומסעדות, שקולטות את התיירים המקומיים והזרים שמגיעים לשכונה. האיזון העדין של השכונה הייחודית מתקיים אך בקושי. העמסה של מעל 1,100 יחידות דיור בקצה השכונה תיצור פגיעה קשה ביכולת של השכונה לנהל באופן יעיל את המוני התיירים והמטיילים שפוקדים אותה בכל השנה. התוכנית המוצעת לא תצליח להתקיים ללא פגיעה במרקם הרגיש והעדין של הכפר ההיסטורי, בחיבור בין העיר האינטנסיבית והשטחים הפתוחים. בשל כך, יש לדחות את התוכנית."