התוכנית לבניית שכונת מגורים חדשה במתחם כרמית מעל לעין כרם צוברת התנגדות רבות מצד התושבים ומצד ארגונים וגופים שונים. עד כה הוגשו כבר לוועדה המחוזית מעל ל-600 התנגדויות. מעבר לכך מתוכננים בימים הקרובים ימי החתמה מרוכזים באירוע הפנניג מיוחד בשכונת עין כרם.
2 צפייה בגלריה
התצפית על עין כרם
התצפית על עין כרם
עין כרם
(צילום: אדווה חולי)
מדובר בתוכנית שזכתה לכינוי ״כרמית״ במסגרתה, תתבצע הקמה של 1,010 יחידות דיור במבנים בגובה של כ-25 קומות, הקמת בית מלון "בוטיק" (60 חדרים), ובית מלון ( 200 חדרים) משולב עם מרכז ספורט, מוסדות ציבור ופארק גדול בשטח הצמוד לשכונת עין כרם. המתנגדים הרבים חוששים כי אישור התוכנית רק תגביר את הצפיפות ותגרום לתשתיות האזור כולו לקריסה.
בינתיים, קואליציה רחבה הוקמה בכדי למנוע את המהלך. היא כוללת מאות תושבים ממגוון שכונות וכן שורה של ארגונים: מנהל קהילתי יובלים, ועד תושבי עין כרם, עמותת יובלים 2041, החברה להגנת הטבע, שדולת ירושלים בת-קיימא המייצגת כ-80 ארגוני סביבה, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ועד הורי בית הספר הניסויי ארגנטינה, וארגון מצילים את הרי ירושלים.

2 צפייה בגלריה
תהפוך למתחם מגורים ומלונאות. פנימיית כרמית
תהפוך למתחם מגורים ומלונאות. פנימיית כרמית
חלק מהאזור המוצע לבניה
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

עד כה כאמור חתמו כבר יותר מ-600 תושבים על התנגדויות, מרביתם משכונת קריית יובל, בית וגן, עין כרם שהן השכונות המרכזיות שעלולות להפגע מהתוכנית. הארגונים והתושבים נערכים למאבק ארוך מול היזמים שיכלול גם הפגנות, מאבק ציבורי ועתירות מינהליות לבית המשפט המחוזי בעיר.
״מדובר בתוכנית איומה ונוראה שחייבים להוריד מסדר היום, הרי לקריית יובל יש גבול לקיבולת״, אמר יו״ר עמותת יובלים 2041, ד"ר עדי עמית. ״על פי חוות הדעת של היועצים של מהנדס העיר יואל אבן ניתן לתת מענה לתוספת של 8000 יחידות דיור ולא יותר. וכבר עכשיו אושרו יותר רק בהתחדשות עירונית. עוד יחידות דיור בכרמית יסתמו את הרכבת הקלה על חשבון כל המרחב ויפגעו באיכות החיים של התושבים. ובשביל מה? בשביל שקרקע פרטית שמוגדרת היום לשימוש ציבורי (מוסד וחקלאות) תוגדר כקרקע ציבורית, בחלקה, ובמחיר של 1100 יחידות דיור? הרי את השימושים הציבוריים אפשר לתת שם כבר היום. זה פשוט יהיה על קרקע פרטית ולא ציבורית. האם ה'הפקעה' הזו שווה את המחיר? ברור לחלוטין שלא. זה רווח עצום ליזם והפסד גדול לעיר״.


על פי פרסום ב״כלכליסט״, בטופס התנגדות גנרי, שמודפס עם לוגו של החברה להגנת הטבע, עולה הטענה כי מדובר בהפרה של מסמך "סקר תשתיות טבע עירוני בירושלים", שהוכן ביוזמת העירייה, שהיא גם בעלים של חלק מחטיבת הקרקע: "תחום תוכנית כרמית בעין כרם חופף לאתר טבע עירוני מס' 19 בסקר. מדובר באתר טבע עירוני בעל ערכיות אקולוגית, ולצד זאת הוא מצליח לשרת את התושבים כריאה הירוקה של השכונות מסביב. השטח בעל רגישות הידרולוגית ובנייה בו תשפיע על מי הנגר העיליים ועל חילחול המים לאזורי הזנת המעיינות".
מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתוכנית המתאימה ביותר שאותה היה ניתן לקדם, במסגרת התנאים והבעלויות במקום. מדובר בשטחים בבעלות פרטית ולמרות זאת, במסגרת התוכנית הופרשו כ- 80% משטחה לצרכי ציבור. התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שנבחנו חלופות רבות, והיא עברה שינויים המותאמים לצרכים העירוניים, לצורכי הציבור ותוכנית התחבורה. מתוך שטח התוכנית הפרושה על פני כ-100 דונם בייעוד חקלאי ומוסד פרטי, הוקצו כ-80% מהשטח לצרכי ציבור: בתי ספר, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. בנוסף, המתחם שוכן בפאתי מעבר ציבורי הנמצא בתכנון בימים אלו וכולל מערך של מעליות ודרגנועים, אשר יפצו על הפערים הטופוגרפיים ויאפשרו גישה נוחה אל ציר הרכבת הקלה. יצוין כי התכנית הופקה בהתאם והוועדה תתייחס להתנגדויות שהוגשו במסגרת הדיון בהן. לסיכום: בסופו של התהליך הציבור ייצא נשכר מהתוכנית והעיר תשמור על שטחים פתוחים נרחבים לצד הוספת יחידות דיור נחוצות".