ועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות עו"ד שרית אריאלי, דחתה את ההיתר שניתן על ידי עיריית ירושלים להקמת מנהרה תת קרקעית להולכי רגל המקשרת בין תחנת רכבת קלה יפה נוף לבית החולים שערי צדק והורתה לקדם תוכנית חדשה. הוועדה מתחה ביקורת קשה על התנהלות העירייה בטענה שזו המשיכה לקדם ולאשר את התוכנית תוך התעלמות מהליכי התכנון המקובלים.
4 צפייה בגלריה
כך יראה המעבר המיוחד
כך יראה המעבר המיוחד
כך זה היה אמור להיראות
(הדמיה: חברת מוריה)

ההחלטה התקבלה בהמשך להחלטת ועדת המשנה להיתרי בניה בוועדה המקומית ירושלים ביום 17 בינואר 2023 לאשר היתר לתוכנית לבניית מנהרה תת קרקעית להולכי רגל באורך של כ 145 מ', בעומק עשרה מטר מתחת לקרקע ובשטח כולל של 1,566.50 מ"ר, שיקשר בין תחנת הרכבת הקלה יפה נוף לבית החולים שערי צדק.
בעיריית ירושלים הגיבו להחלטה ומסרו מטעם צוות תכנית אב לתחבורה כי "מנהרת הולכי הרגל בין תחנת הרכבת הקלה לבית החולים שערי צדק נועדה לשרת את באי בית החולים המיועד לגדול ולהתרחב. המנהרה הינה חלק מתוכניות רבות שמקדמים צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, משרד התחבורה ועיריית ירושלים, והיא נועדה ליצירת מעברים מונגשים לתוואי הרק"ל, לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית. צוות תכנית אב לתחבורה והעירייה לומדים את החלטת וועדת הערר. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם מוסדות התכנון לקדום התחבורה הציבורית והנגשתה לציבור הרחב".

4 צפייה בגלריה
כך יראה המעבר המיוחד
כך יראה המעבר המיוחד
״התעלמות מהתהליכים״
(הדמיה: חברת מוריה)
4 צפייה בגלריה
כך יראה המעבר המיוחד
כך יראה המעבר המיוחד
התוכנית שלא תצא לפועל
(הדמיה: חברת מוריה)

התוכנית שאושרה באוגוסט 2016, ביקשה להתאים עצמה לגידול העתידי הצפוי בתנועת העובדים והמבקרים למרכז הרפואי וממנו, וראתה חשיבות ביצירת חיבור ישיר של המרכז הרפואי למערכת ההיסעים הציבורית בירושלים, לרבות לקו האדום של הרכבת הקלה, שמהווה אמצעי נגישות משמעותי למרכז הרפואי באמצעות תחנת הרכבת הקלה יפה נוף.
4 צפייה בגלריה
כך יראה המעבר המיוחד
כך יראה המעבר המיוחד
חלק מהמעבר המיוחד
(הדמיה: חברת מוריה)

במסגרת הדיון, הובהר כי בינוי המנהרה בתת הקרקע בתוואי שסומן בהוראות התוכנית לא מתאפשר, היות ובית החולים בנה על התוואי התת קרקעי, ובכך סיכל את האפשרות לבינוי נוסף בתת הקרקע. ״על אף זאת, החליטה עיריית ירושלים לקדם את ההיתר לבניית המנהרה במקום אחר, על בסיס תוכניות ישנות, תוך התעלמות מהליכי התכנון המקובלים״, ציינו בוועדה.


בהחלטת הוועדה נכתב כי "עמדת הוועדה המקומית לפיה מקום בו מסומן תוואי דרך, בהתאם להוראות תוכנית המתאר 62 אשר אושרה בשנת 1959, מאפשר בינוי של מנהרה תת קרקעית המהווה מבנה דרך, אינה סבירה ואינה מקובלת על ועדת הערר".
״חשוב לציין כי ועדת הערר הכירה בחשיבות הנגשת בית חולים שערי צדק לתחנת הרכבת הקלה, וקבעה כי הדרך החוקית לאשר את הבינוי המשמעותי בתת הקרקע, מחייב עריכת תוכנית מפורטת שתציג את תוואי המנהרה ותיתן מענה לכלל ההיבטים התכנוניים והתחבורתיים״, נמסר.
פורסם לראשונה: 07:45, 15.02.24