דוח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) קובע כי בין היישובים הגדולים בישראל ירושלים נמצאת בקבוצת ערים עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים. לשם השוואה, בית שמש ותל אביב נמצאות בקבוצת הערים עם ציון בינוני. בקבוצת הערים עם ציון כולל גבוה נמצאות כפר סבא, רחובות, רמת גן, חיפה, הרצליה וראשון לציון.
1 צפייה בגלריה
מגדל העיר
מגדל העיר
מרכז ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בלמ"ס בדקו בין היתר את שביעות הרצון של תושבים מאזור המגורים שלהם. מבין 24 הערים הגדולות בארץ, ירושלים הגיעה למקום האחרון בפרמטר של שביעות הרצון של תושבים מפארקים. הציון שקיבלה בירת ישראל מציב אותה במקום ה־23 מתוך 24.
יצוין כי בקטגוריה של שביעות רצון וניקיון באזור המגורים ירושלים הגיעה למקום ה־7 מתוך 24. לאלה שמחפשים חדשות ממש טובות, יש לציין כי מחברי הדוח שיבחו את ירושלים על היותה מובילה באחוז הפסולת שהועברה למיִחזור ועל המספר הנמוך ביותר של מקרים חדשים של סרטן מסוג שאתות ממאירות בקרב גברים. עם זאת, מבדיקה של תמותת תינוקות מתחת לגיל שנה עולה כי ירושלים נמצאת במקום אחד לפני הסוף. בשיעור התעסוקה ירושלים נמצאת במקום ה־23 מתוך 24, בין היתר בשל הימנעות מעבודה בקרב רבים מהגברים החרדים והנשים הערביות.
דוח הלמ"ס מאשר את התחקירים של "ידיעות ירושלים" בנושא הבטיחות בדרכים. מחברי הדוח בדקו שלושה פרמטרים - הרוגים בתאונות דרכים, פצועים קשה בתאונות דרכים והולכי רגל הרוגים בתאונות דרכים, וירושלים נמצאת במקום ה־23 מתוך 24. יצוין כי נתוני הלמ"ס התבססו על נתוני 2022, אבל גם ב־2023 המצב בעיר הגדולה בישראל לא רק שלא השתפר אלא אף החמיר בחלק מהפרמטרים.


פעיל ציבור ותיק בעמותת 'ברחובות שלנו', פרופ' איתי פישהנדלר, אמר בתגובה: "ניכר מנתוני הלמ"ס שעיריית ירושלים ממשיכה להידרדר בתחזוקת המרחב הציבורי ובבטחון הולכי הרגל. בעוד ערים נורמליות בישראל משקיעות בהליכתיות של הולכי רגל, ירושלים שופכת כסף על כבישים, אוטוסטרדות וכריתת עצים. אנחנו קוראים לראש העיר משה ליאון לעבוד עם הולכי הרגל. הרי כולנו באיזשהו שלב בחיים נהיה הולכי רגל. כבוד ראש העיר - צא איתנו לסיורים ותחווה את הזנחת המרחב הציבורי בעיר. אחרת נמשיך במסלול ההתרסקות".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לממצאי הדוח: "הדוח מתייחס ברובו לתחושות סובייקטיביות של התושבים בסוגיות שונות, כגון תחושות אפליה, אשר אין להן קשר בהכרח לפעילויות הרשות המקומית. הדוח מציין לשבח את פעילות העירייה, בין השאר בתחום המיחזור, איכות התחבורה הציבורית, איכות מי השתייה ועוד. סוגיות נוספות, כגון שביעות רצון משטחים ירוקים, קידום דיור בר־השגה ותעסוקה, נמצאות על סדר יומה של העירייה, והיא משקיעה משאבים רבים בטיפול בהן, כמו המדיניות של צמצום ההתפשטות למרחבים פתוחים וקידום תוכניות של התחדשות עירונית ודיור להשכרה ארוכת טווח ופיתוח מואץ של מקומות עבודה. כמצוין בדוח עצמו, ההרכב הדמוגרפי בעיר ייחודי ושונה מערים אחרות וכולל קבוצות אוכלוסייה גדולות במיוחד המנהלות אורח חיים שונה. הכללתן מטה את הדוח בקיצוניות כלפי מטה, ולכן הדוח אינו משקף את המצב כהווייתו. ירושלים נמצאת בעיצומו של תהליך פריחה וצמיחה, ואת התוצאות יהיה ניתן לראות בדוחות של השנים הבאות".