תושבים בירושלים שמחזיקים בתווי נכה טוענים כי לאחרונה החליטו בכיכר ספרא לצמצם חלק ניכר מהחניות המיועדות להן. מנגד, חבר המועצה אריה קינג פועל יחד עם פעילים חברתיים לצמצם את התופעה בה רכבי נכים חונים בברוטליות על מדרכות.
4 צפייה בגלריה
חניית נכים
חניית נכים
חניית נכים
(צילום המחשה: shutterstock)

"הבת שלי בת 15 נכה 100 אחוז מרותקת לכיסא גלגלים", מספרת תמר גלפנד, אם לילדה עם שיתוק מוחין מרותקת על כיסא גלגלים, "בעבר היו ארבע חניות לנכים בקופת חולים לאומית ברחוב מסילת ישרים, עכשיו ביטלו את כל החניות ואני צריכה לעצור את התנועה כדי להוריד את הילדה שלי ברחוב. בנוסף אין חניות לרכב עם מעלון. זה לא קיים בכל ירושלים. לא מספיק, ליד ביטוח לאומי הם הגבילו חניה ל- 20 דקות לנכה, רק לעלות ולקשור נכה זה 15 דקות, אני צריכה לשלם אחרי 20 דקות. "מה שקורה בפועל זה שלוקחים לנו את הזכויות הבסיסיות", היא מאשימה, "כל יציאה למרפאה בשביל בדיקת דם היא סיוט. זו חוסר הבנה. הילדה שלי לא יכולה לעלות על רכבת בגלל מצבה הרפואי".


מאבקן של המשפחות המיוחדות בנושא מתנהל כבר שנתיים. פורום של המשפחות נפגש עם ראש העירייה, משה ליאון, ושטח בפניו את הטענות. בתום הפגישה הם התבקשו לשלוח רשימה מסודרת של מקומות בהם יש חוסר בחניות המוקצות לנכים. הפורום ציין כמה וכמה מקומות בירושלים ביניהם – קופת חולים לאומית, כללית, לשכת שיקום רווחה, מרכזים מסחריים, בתי כנסת ועוד. בנוסף הפורום ביקש מהעירייה לפעול להסדרת חניות נכים המיועדים לרכבים עם מעלון. ואולם לדבריהם עד כה לא נעשה דבר.

4 צפייה בגלריה
מקום חניה אישי לנכים
מקום חניה אישי לנכים
חניית נכים בירושלים
(צילום: mynet)


לפי החוק מוסדות כמו קופות חולים, משרדי ממשלה ובנקים, מחויבים לדאוג לחניית נכים. אך חוק לחוד ומציאות לחוד. "עשרות חניות נלקחו", מספר תושב נכה על כיסא גלגלים שמתנייד עם רכב ומעלון. אני אתן לך רק שתי דוגמאות: קניון הדר ברחוב ביר קניג היו שם שלוש חניות נכים, בוטלו שתיים. עכשיו הם יגידו שניתן להגיע לחניון העליון אבל שם אין אף פעם חניה לנכים. בבריכת ירושלים ברחוב עמק רפאים היו שלוש חניות נכים ביטלו שתיים. בדרך בית לחם במרכז המסחרי ליד בתי הקפה, היו שתי חניות נכים עכשיו אין בכלל. רוצים שלא נצא מהבית זאת פגיעה חמורה מאין כמוה בציבור הנכים בעיר".
המצוקה של הנכים גורמת לכך שרבים מהם חושבים פעמיים אם בכלל לצאת מהבית. "זה סיוט, אנחנו נמצאים בסיטואציה של סטרס", אומר יוני אמוייל אב לבת עשר עם שיתוק מוחין, "הבת שלי יכולה לפרכס בכל מקום שאנחנו נמצאים ולכן אנחנו לא יכולים לשהות הרבה בשמש ובאור. אם למשל אני צריך ללכת לרופא משפחה ולא תהיה לי חניה אני חייב ללכת עם עוד מישהו שאחד יוריד אותה ואחד ימתין ברכב.


"יש מקומות ציבוריים רבים שלא מוצאים חניה קרובה", הוא מוסיף, "הרבה אנשים אומרים תלך לחניות של 100 ו-200 מטר. במקרה שלי כמה שאני מצמצם את המרחק אני מוריד סיכון לפירכוס. הכי מקומם שדווקא בלשכת רווחה (אחרי כביש 1) אין חניות נכים. ביקשתי מספר פעמים. זו לשכת רווחה שיקום ואין חניות נכים זה הזוי".
נחמיה רובין נכה משרד הביטחון, שגם בתו בת העשר סובלת ממחלה נדירה עם 188 אחוז נכות, זועם: "מצד אחד העירייה מדברת על תחבורה ציבורית מפוארת ובעצם מדבררים את זה שאנשים לא צריכים מכוניות. הלוואי ונכים שנעזרים באביזרים יוכלו להשתמש בתחבורה ציבורית כמו אוטובוסים ורכבת. זה בלתי אפשרי להתנייד בתחבורה ציבורית כי היא אינה מותאמת לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים".
4 צפייה בגלריה
חנית נכים
חנית נכים
חנית נכים
(אילוסטרציה: freepik)

לדברי רובין גם החניות הקיימות אינן עומדות בתקן של גודל החניה ואין זמינות למעלונים, "נכים נאלצים להשתמש ברכבים פרטיים כדי לנסוע למטלות כמו סופר ורופאים ואין להם איפה להעמיד את הרכב. חלקם אומרים שהם עושים פרסה וחוזרים הביתה".
רובין מדגיש כי אמנם המגמה הכללית בעיר היא לבטל חניות כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אך עבור הנכים זהו לא תרון, "נכון שמבטלים כחול לבן, אבל אם לוקחים את הפער היחסי של כחול לבן שהיו בשנים אחרונות לבין הממוצע שיש היום והיחס בין חניות נכים לבין מה שהיה פעם ומה שיש היום, מספר חניות הנכים ירד משמעותית. ברגע שיש חניית נכים אסור לאף גורם לבטל אותה אלא להעתיק אותה למקום חלופי זמני וזה רק אם יש סיבה מוצדקת. החוק היבש אוסר לבטל חניית נכים. בכנפי נשרים היו 20 חניות באזור קופות החולים, ליד רמי לוי היו מלא חניות נכים וכולם בוטלו".

צורך קריטי


"עבור אנשים עם מוגבלות המתקשים בניידות וזקוקים לתו חניה לנכה על מנת להחנות קרוב ליעדם – חניית נכים זמינה ופנויה לשימוש הינה קריטית", אומר יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר. "לאחרונה מתקבלות תלונות רבות בעמותה על כך שעיריית ירושלים מוחקת ומצמצמת את היצע חניות הנכים בעיר. חשוב לנו להעביר למקבלי ההחלטות בעיר שבפועלם באופן זה הם גוזרים על אנשים עם מוגבלות בעיר 'מעצר בית', מה שלא מקובל עלינו בעליל. דווקא עכשיו כשמצטרפים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות אלפי נכי צה"ל, צריך לעשות תוכנית מקיפה המוודאת זמינות של חניות נכים לרכבים רגילים ורכבים עם מעלון לכיסא גלגלים בכל העיר. ירושלים חייבת להיות עיר המאפשרת חופש תנועה לכול ובפרט לאנשים עם מוגבלות".
4 צפייה בגלריה
אריה קינג
אריה קינג
אריה קינג
(צילום: שגיב כהן)

בינתיים, קבוצת פעילים חברתיים המקדמים מודעות למען הולכי הרגל, נלחמת בתופעה שלטעתם יצאה מכלל שליטה, במסגרתה חלק מבעלי תו הנכה עושים ככל העולה על רוחם. מחזיק תיק החניה סגן ראש העירייה, אריה קינג, אמר כי יבחן את האפשרות לצמצום משך החנייה לנכים על המדרכה ובחינם בהתכתבויות שהגיעו לידי "ידיעות ירושלים" עולה כי כתב להם באחת הקבוצות שבה הוא חבר: "למישהו יש מושג מהיכן בא לעולם שלנכים יש פטור מתשלום לחניה? גם אם הם חונים במשך 7 חודשים ברצף באותו מקום חניה!", כתב קינג והצהיר: "אני רוצה לבחון אפשרות לצמצם את החניה על המדרכה ובחינם של מחזיקי תו חניה לנכים, זאת לאחר שנוכחתי שיש נכים שהפכו את המדרכה לחניה הפרטית שלהם למשך שבועות וחודשים רצופים".
קינג אמר בתגובה: "מדובר בחניות נכים ברחובות בלבד. גם עבור נכים יש צורך להגדיר ולהגביל את משך הזמן שהם יכולים להחנות במקום אחד בחינם, כי יש מקרים במקומות חניה מבוקשים שאנשים חונים במשך ימים, שבועות ואף חודשים מבלי להזיז את הרכב ובכך מונעים חניה מנכים אחרים. "בנוסף, נכים רבים מוצאים את עצמם מתניידים עם כיסאות גלגלים בנתיבי תנועה כי בעלי תווי חניה חונים על המדרכות. צריך לעשות סדר".
חברת מועצת העירייה, לורה ורטון אמרה: ״מחזיק תיק חניה אמור לפתור בעיות חניה, לא ליצור אותן. הניסיון של מחזיק התיק היום לפגוע בזכויות מוכרות של נכים הוא דבר מזעזע ומביש. אם יש אי סדרים בהנפקה, וכנראה שיש, כמובן צריך לטפל בכך. אבל להעלות את הרעיון שמי שכן זכאי, שכן נכה, צריך לשלם, שצריך לצמצם זכויות של מי שעל פי חוק כן מגיע לו, מזעזע״.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ברחבי העיר קיימים כ-17,000 מקומות חנייה מוסדרים לנכים, כאשר מתוכם כ-4,000 חניות כחול לבן שמורות לנכים. חניות נכים מבוטלות בהתאם לצורך התכנוני והתחבורתי ובהינתן עילה המצדיקה זאת (הסדרי תנועה חדשים וכד'). ככל שנדרש נבחנת הוספת חניות נכים במקומות שונים, בהתאם לעבודות התשתית, להסדרי התנועה החדשים ועבודות פיתוח שמבוצעות ברחבי העיר.חניות הנכים מאושרות בהיתרים על פי התקן, בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ובהתאם להנחיות נגישות ותקנות התכנון והבניה. בנוסף, חניות נכים ברחוב ניתנות לנכים באופן פרטני על פי בקשות, ולאחר בדיקת זכאות על ידי אגף החניה בעיריית ירושלים".