מה המבנה? בית הכנסת על שם ש"י עגנון ("תפארת ישראל")
איפה נמצא? רחוב לייב יפה, ארנונה
1 צפייה בגלריה
בית הכנסת על שם ש"י עגנון
בית הכנסת על שם ש"י עגנון
בית הכנסת על שם ש"י עגנון
(צילום: באדיבות העירייה)
מתי הוקם? 1934
מה הסיפור? בית הכנסת שתוכנן על ידי אדריכל אלכסנדר פרידמן, אמנם החל להיבנות באמצע שנות ה-20 בשטח שיועד קודם לאקדמיה לאמנות, אך הקמתו לא הושלמה. רק בחנוכה 1934 התקיים טקס הנחת אבן הפינה למבנה בנוכחות הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
באמצע 1937 שוב הופסקה הבנייה, עקב המאורעות בתלפיות ההיסטורית והמשבר הכלכלי העולמי. במלחמת העולם השנייה החרים הממשל הבריטי את בית הכנסת, וזה שימש עד עזיבתם את הארץ כמחסן נשק.
גם בשנות ה-50 שימש המבנה כפתרון אחסון והפעם עבור האוניברסיטה העברית. רק בשנות ה-70 שופץ המבנה ונחנך בית הכנסת מחדש, בתהלוכת ספרי תורה שהובאו מהצריף הישן ששימש כמקום התפילה בשכונה. המקום נקרא על שם הסופר ש"י עגנון, שהתגורר בסמוך ונמנה על קהל המתפללים.

קראו גם:

מה מיוחד בו ולמה לשמר אותו? הבנייה והפרטים שלו מייצגים סגנון וטכניקה חדשים לתקופתו. טכנולוגיית הבנייה של המבנה נעשתה באמצעות שימוש בבטון עם תקרת צלעות חשופה, כאשר גובה החלל המרכזי כ-15 מטרים ועובי הקירות דק יותר ביחס ליתר המבנים שהוקמו אז.
בימים אלו מקדמת העירייה עיבוי ותוספת אגף בחלק האחורי של המבנה, אשר ייתן מענה ואיזון ראוי בין שימור ופיתוח. התוספת מתוכננת על ידי משרד שיפמן בר נתן אדריכלים.