מה יעלה בגורלו של המוזיאון הארכיאולוגי הראשון שהוקם בארץ ישראל? זה בדיוק מה שבימים אלה מנסות הרשויות להחליט. לפני מספר חודשים עזבה רשות העתיקות את המתחם שממנו פעלה במשך שנים רבות לטובת משכנה החדש בקרית המוזיאונים. בינתיים האחריות למתחם עברה לידי מינהל הדיור הממשלתי שבמשרד האוצר. המוזיאון עצמו נותר סגור לקבלת קהל מאז פרוץ המלחמה, אולם עוד קודם לכן הוא היה מוזנח ומיושן ורק מעטים פקדו אותו.
1 צפייה בגלריה
בניין רוקפלר
בניין רוקפלר
בניין רוקפלר
(צילום: שאטרסטוק)

רוקפלר, שממוקם במזרח העיר מול שער הפרחים וחומות העיר העתיקה, ידע ימים טובים יותר. הוא הוקם בשנת 1938 בידי שלטונות המנדט הבריטי כדי להציג בו ממצאים שנתגלו בחפירות בארץ ישראל, בין היתר על ידי ארכיאולוגים בריטיים מפורסמים שהיו הראשונים לבצע בארץ חפירות המבוססות על כלים מדעיים. המבנה המרשים והחצר הפנימית המפוארת עדיין נותרו כשהיו. מעבר לכך, מדובר גם בנקודה בעלת חשיבות אסטרטגית במזרח העיר, ולמקום יש פוטנציאל רב שלא מומש עד כה, ובמחשבה והשקעה כספית ראויה הוא יכול להפוך בקלות יחסית ליעד תיירותי ולמקור משיכה לתיירות חוץ ופנים וגם לשרת את הקהל הירושלמי ביומיום.
עכשיו, לאחר שהמקום התפנה, החלו לבדוק מספר אפשרויות, כולל פיתוח ובנייה בשטחים הצמודים למוזיאון. בין השאר נבחנת האפשרות לשלב במקום מלון בוטיק קטן, בית קפה ונקודת תצפית. אפשרות נוספת שנבחנת היא להפוך את המוזיאון הקיים למוזיאון ההיסטורי של העיר ירושלים, שיהיה תחת אחריות מוזיאון מגדל דוד ויהפוך לשלוחה שלו. "מוזיאון מגדל דוד הוא הגוף שראוי מבחינתי לנהל את המקום ולפתח אותו", אומר איציק שוויקי. "הם גם יכולים לגייס משאבים, והם צריכים בעצמם עוד חללים לתצוגה מעבר למה שבונים להם עכשיו מתחת לגשר בשער יפו. העירייה וראש העירייה צריכים לאמץ את הרעיון ולהפוך את המקום למוזיאון ההיסטורי של העיר ירושלים, כך שלצד המוצגים הארכיאולוגיים שמוצגים שם יפתחו תצוגות ותערוכות מודרניות שעוסקות בירושלים המודרנית והעכשווית".אגב, אחד הקשיים הכרוכים בהעברת המוצגים הארכיאולוגיים לקרית המוזיאונים הוא הקושי הפוליטי של העברתם ממזרח העיר למערבה והחשש כי גורמים שונים עלולים להאשים את ישראל ב'שוד עתיקות'.
במינהל הדיור הממשלתי, שאחראי על המתחם, מעדיפים, נכון לעכשיו, שלא לשתף את הציבור הרחב בתוכניות הנבחנות על ידו בטרם תתגבש החלטה סופית בנושא. אבל מתחת לפני השטח יש עוד גופים שלוטשים עיניים אל המתחם המיוחד, ובהם גם הנהלת הגן הארכיאולוגי עיר דוד, שמנהלים ומפתחים בהצלחה את המתחם שלמרגלות הכותל. אפילו ברשות העתיקות מוכנים לאמץ מחדש את המתחם, אבל רק אם המדינה תקצה לשם כך תקציבים מיוחדים מעבר לתקציב של רשות העתיקות עצמה.

עוד בחדשות:

מהמשרד לענייני ירושלים נמסר: "מוזיאון רוקפלר הוא אחד המבנים היפים והמיוחדים במרחב העיר העתיקה בירושלים, הן מבחינת המבנה עצמו והן מבחינת מיקומו האסטרטגי. לעמדתנו, נכון לפתח את המבנה ואת המתחם הצמוד לו ולייצר בהם מוקדי משיכה תיירותיים ברמה בינלאומית (מלונאות, מוזיאון, כנסים וכו'), תוך הקפדה על שימור המבנה ועל מגבלות התב"ע הקיימת".
מרשות העתיקות נמסר: "מוזיאון רוקפלר הינו מהמבנים האדריכליים המרהיבים והערכיים בארץ, וזהו נכס אסטרטגי של מדינת ישראל. הרשות אף הציעה להמשיך לתפעל את מוזיאון רוקפלר למען תיירים מהארץ ומהעולם, וזאת בתנאי שהמדינה תמצא מימון לעלויות השמירה והתחזוקה היקרות במקום". במשרד האוצר בשם המינהל לדיור ממשלתי סירבו להגיב בנושא.