האם התחנה הראשונה בדרך לשנות את פניה? בעוד שמרבית בעלי העסקים במתחם לפי שעה משדרים בטחון בנוסח 'מה שהיה - הוא שיהיה', 2024 עשויה להסתמן כשנת מהפך במתחם התרבות והבילוי הפופלרי.
2 צפייה בגלריה
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מי יישאר ומי יעזוב? מתחם התחנה
(צילום: רפי קוץ)
זאת בשל שני 'אירועים' שהולכים ומתקרבים: בדצמבר הקרוב יסתיימו תקופת המכרז להפעלת המקום על ידי חברת פלורנטין של אבי מורדוך וממילא גם יפקעו חוזי השכירות של המסעדות והחנויות; ובחודש שלאחר מכן אמורות להתחיל עבודות התוואי הכחול של הרכבת הקלה שתעבור בסמוך. במהלך התקופה הזאת הגישה לתחנה תצטמצם מצפון וממזרח, וברור לכולם שההכנסות של העסקים במתחם יפגעו.
בזמן שנותר עד אז, ב'רכבת ישראל' שהיא בעלת המתחם מתכננים לצאת למכרז חדש להפעלת המקום, ועד כה לא נמסרו פרטים לגבי מתכונת ההפעלה בזמן העבודות והאם תובא בחשבון הפגיעה הצפוייה בעסקים ואם יש כוונה 'לבא לקראתם'. מצב זה עשוי להביא לא מעט בעלי עסקים לבחון אפשרויות מעבר למקום אחר, כל עוד לא יובטחו להם הנחות והטבות משמעותיות.

מסעדה לעת צרה


שלומי תורג'מן, מבעלי מסעדת 'סטיישן 9' הוותיקה, לא נשמע אופטימי במיוחד. בקרוב הוא יחנוך מסעדה אסייתית חדשה ברחוב עזה, ולדבריו מדובר בפועל יוצא של השינויים הצפויים במתחם וחוסר הוודאות.

קראו גם:

תורג'מן: "את עיקר הפעילות נעביר למקום החדש שייפתח בעוד כשלושה חודשים, במידה שה'סטיישן' תיפגע או תיאלץ להיסגר. אנחנו בתחושה קשה כי היא מהמסעדות המצליחות ביותר בעיר ומושכת קהל מאוד גדול. הפרויקט של הרכבת מעכב לנו מאוד את ההתפתחות העסקית במתחם, ויהיה חבל לסגור אותה.

2 צפייה בגלריה
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
מתחם התחנה הראשונה בירושלים
(צילום: רפי קוץ)

"כרגע כל העסקים מושכים שם זמן למרות אי־הוודאות. מ'רכבת ישראל' אפילו לא קיבלנו אישור לחוזים של תקופה נוספת. אמרו לנו שנקבל 50 אחוז הנחה בשכירות, אבל זה הכל דיבורים באוויר".

מאמינים ונשארים


"אנחנו מתכוונים להמשיך כרגיל, והרוב דרך אגב באותו ראש", טוען לעומתו נועם ריזי, מבעלי מסעדת 'אדום'. "זה הכל רעש, ואיומי העזיבה הם למטרות לחץ. מי שככל הנראה לא ישארו הם בעלי הדוכנים והבסטות הקטנות, אבל המסעדות וחנויות הקבע יישארו כפי שהן. אף עסק גדול לדעתי לא יעשה שינוי כל עוד שינויים לא יקרו.
"מה שכן ברור לנו זה שאף אחד לא ישלם במציאות החדשה את מה ששילמנו עד היום", מדגיש ריזי, "בסופו של דבר כולם מבינים שזו ריאה תרבותית חשובה לעיר וייעשה מאמץ להשאיר אותה פועלת במתכונתה הקיימת. אומנם תהיה פגיעה והמחזור יירד אבל אני חיובי, ויש לי הרגשה שנחצה את המכשול והקהל יצביע ברגליים".
מ'רכבת ישראל' נמסר בתגובה: "מפעיל המתחם נבחר במכרז, שלאחר הארכות יסתיים בינואר 2024. בחודשים הקרובים יופץ מכרז להפעלה וניהול של המתחם, וכל מי שיראה עצמו מתאים ועומד בתנאי הסף יהיה מוזמן לגשת למכרז כאמור. נדאג להמשך ולרציפות הפעילות במתחם, לרווחת התושבים".