כבעלת היסטוריה ומורשת עשירה, ירושלים תמיד הייתה ידועה כעיר בה היה ניתן למצוא מפעלים ובעלי מלאכה מסורתיות. אלא שלפי גורמים בענפי התעשייה בעיר, הם עומדים כעת בצומת דרכים ומתמודד עם אתגרים ובעיות לא קלות.
6 צפייה בגלריה
מגדל העיר
מגדל העיר
מגדל העיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
תלפיות
תלפיות
תלפיות
(צילום: יואב דודקביץ׳)

איזורי התעשייה הישנים בגבעת שאול ותלפיות הולכים ומתמעטים כשאלו הופכים לאיזורי מסחר ומגורים. עיקר המפעלים שעזבו שם בשנים האחרונות נדדו לאיזורים מחוץ לעיר, כגון מישור אדומים והר טוב, ליד בית שמש. ואפילו גם למודיעין ולגוש עציון. כיום אזור התעשייה המובהק שעוד נותר בעיר, נמצא בעטרות, אך התפוסה בו כבר מלאה. אומנם תוכנית 'עטרות ג'' שווקה בהצלחה, אך גם שם אין כמעט ואין מקום לשחקנים חדשים מבחוץ.

הגדולים עוזבים

בעלי המפעלים מספרים שקיים מחסור משמעותי בקרקעות בזמן שמחירי הקרקע ותעריפי הארנונה הקיימים בעיר מרקיעי שחקים. בין הדוגמאות הבולטות למותגים גדולים שעזבו, נזכיר כי רק בסוף חודש מרץ סגרה את שעריה מאפיית אנג'ל שהייתה לאחד ממפעלי הדגל של העיר, זאת אחרי 92 שנות פעילות. שטח המפעל בן ה-19 דונם נמכר ב-400 מיליון שקל לקבוצת יזמים שתקדם עליו בנייני מגורים. גם מפעל האלקטרוניקה הוותיק, קרמר, נאלץ לעזוב את גבעת שאול ולצאת מהעיר אחרי 40 שנה.

6 צפייה בגלריה
מאפיית אנג׳ל
מאפיית אנג׳ל
מאפיית אנג׳ל. עזבה
(צילום: עטא עוויסאת)

ג' תעשיין ותיק בעיר, סיפר ל-mynet כי התחושה הכללית היא שפחות רוצים בעיר את התעשייה המסורתית הישנה. לדבריו, הזליגה של מפעלים מגבעת שאול ותלפיות לבית שמש ולמישור אדומים מתקבלת באדישות ואולי אף לשביעות רצונם של העירייה וגופי התכנון.

6 צפייה בגלריה
תלפיות
תלפיות
אזור תעשיה תלפיות
(צילום ארכיון: שלומי כהן)
"בתלפיות לכולם ברור שפינוי התעשייה הישנה מתקרב ואין שם לאן להתפתח", הוא אומר. "מי שהקדים להתפנות מרוצה ויש הרבה שכבר עזבו את העיר, כשלא נראה שמישהו בעירייה מצטער על כך יותר מדי. השטח היחידי שנותר הוא בעטרות אבל גם שם אין שום התחשבות או ניסיון לבא לקראת מי שרוצה לבנות". אגב, המגמה משפיעה גם על מתחמי האירועים שנוטשים את תלפיות מבלי שיש להם שטחים חלופיים בתוך העיר. א', בעל עסק שעזב את תלפיות לפני 8 שנים, נקלט לדבריו בהצלחה במישור אדומים. "יש עוד הרבה מה לשפר, אבל כאן יש פוטנציאל פיתוח רב", הוא מעיד, "יש גם כח אדם בזכות העובדה שלכאן מתאפשרת כניסה לפלסטינים עם היתר עבודה, גם בתקופת המלחמה".

תקוות ההייטק


כשמסתכלים על שטחי הנדל"ן המסחרי, הקיימים והעתידיים, ניתן להבחין במגמה הברורה אליה חותרים בבירה. מירב הפרויקטים המוקמים כיום בבירה מיועדים לתעשיות ההייטק, כשגולת הכותרת הוא מיזם ההוג'יטק בגבעת רם.


עד כה חברות הייטק רבות נדדו העירה ופרגנו לעצמם שטחים משמעותיים בהר חוצבים, כגון ההרחבה המשמעותית של מובילאיי, חברת רפאל שתיכנס בשנה הקרובה, רד-בינת, חברת התרופות רפא, וללא ספק נרשמות שם ובגבעת שאול המתחדשת תפוסות גבוהות. ועדיין לדברי גורמים בענף קשה מאוד להביא מהמרכז כח עבודה מיומן שירחיק עד לבירה. זאת בזמן שקיימת זליגה מתונה של חברות מהר חוצבים ומהגן הטכנולוגי הקטן יחסית במלחה.
6 צפייה בגלריה
תלפיות החדשה
תלפיות החדשה
תלפיות החדשה
(הדמיה: טוטם)

עיריית ירושלים תולה תקוות לא מועטות במיזמי הענק בכניסה לעיר, בתלפיות ובגבעת שאול, כאכסניות לחברות הייטק, אך לאור המשבר הנוכחי בענף הבנייה, יש חשש שחלק מהחברות, בעיקר הבינלאומיות, יאבדו את סבלנותן לפני קבלת המפתח למשרדיהן החדשים בבירה.

עטרות מלאה


זוכרים את פארק התעשייה שהוקם גבולה הצפוני של העיר בראשית שנות ה־70? ובכן, שם כבר מתחילים להרגיש את השינוי ביחס למקום שעד כה די נשכח. במקום שנחשב כמפלט האחרון של מפעלי התעשייה המסורתיים, משקיעים רבות בנראות ובפיתוח המרחב הציבורי וגם הנגישות של התחבורה הציבורית שופרה עם קו אוטובוס בתדירות של כ-15 דקות.

6 צפייה בגלריה
עטרות
עטרות
עטרות
(צילום: יואב דודקביץ')

אלא שהתפוסה בעטרות המצטיירת כסיפור הצלחה, היא גם שורש הבעיה, שכן גם שם כבר אין יותר מקום למפעלים חדשים, כשאיזור עטרות ג', שטרם נבנה, כבר שווק במלואו. לאור היעדר הקרקעות, מנכ"ל הפארק, יעקב גוטמן, מקדם את הפתרון המתבקש לגובה, בדמות תב"ע חדשה שתאפשר הריסת מפעלים ישנים חד קומתיים, ותחתם יוקמו מפעלים חדשים בני שתיים עד שש קומות.

"התעשייה משנה את פניה"

מעיריית ירושלים נמסר: "עולם התעשייה משנה את פניו והתעשייה המסורתית חולקת את מקומה עם תעשייה עתירת ידע. לכן, העירייה פועלת להעתקת תעשייה עתירת ידע וביוטכנולוגית לעיר, דוגמת: 'מובילאיי', 'סיוון מערכות' ועוד.
כיום, נמצאים בשלבי תכנון ופיתוח שונים, יותר מ-2 מיליון מ"ר עבור תעשייה, משרדים ומסחר בעיר. כמו כן מקדמים מתחמי תעסוקה חדשים וקיימים דוגמת: גב-ים הוג'יטק, מתחם תלפיות אשר הודות לתוכנית האב החדשה, מגדיל את השטח עבור תעשיה ומשרדים, לצד תעשיית החרושת המסורתית, רובע הכניסה לעיר ומתחם הר חוצבים. לאחר מיצוי פוטנציאל זה, תהווה ירושלים מוקד לתעשייה עתירת ידע ומסחר, שיזניק את מצבה הכלכלי של העיר, יציע אלפי מקומות תעסוקה איכותיים עבור תושבי העיר ועבור אוכלוסיות נוספות מחוץ לעיר.
לצד זאת, העירייה מחזיקה באזור התעשייה עטרות, בו ניתן להכפיל את שטח הפעולה. בנוסף, תכנית סיליקון וואדי שאושרה לאחרונה תגדיל את שטחי התעשייה בעיר, ותכנון אזור תעשייה משותף עם מבשרת מקודם בימים אלו לרווחת תושבי מטרופולין ירושלים".