הסכסוך היצרי והמתוקשר בין יו"ר מינהל הקהילתי גוננים, יוסי סעידוב, לראש העירייה, משה ליאון, ממשיך לגבות נפגעים. הפעם מדובר על עשרות ספקים ונותני שירותים אשר לטענתם לא קיבלו את התשלום המגיע להם על שירותים שסיפקו למינהל. במינהל מאשימים את העירייה על עצירת תקציבים, בעירייה מאשימים את המינהל בהתנהלות בעייתית, אבל לעצמאיים, רובם בעלי עסקים קטנים שבסך הכל מבקשים להתפרנס, זה לא מעניין. הם רוצים את השכר על עבודתם ובהקדם.

4 צפייה בגלריה
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
(צילום: שלומי כהן)
4 צפייה בגלריה
מינהל קהילתי גוננים
מינהל קהילתי גוננים
מינהל קהילתי גוננים
(צילום: יואב דודקביץ')

"ב-7 בפברואר 2023 קיבלנו הזמנת רכש ממינהל קהילתי גוננים בסכום של 58,504 שקלים עבור פסנתר כנף, הובלה וכל החבילה", מספרת מנהלת החנות "פסנתר הצפון" בקיבוץ הזורע, דנה גולדשטיין. "יומיים לאחר ההזמנה הם כבר קיבלו את הפסנתר. תנאי התשלום היו בהעברה כספית של חלק מהכסף בפברואר וממרץ עד ספטמבר שבע העברות בסך הכל שכל אחת על 5,000 שקלים. חלק מהכסף הועבר ואז נשאר חוב של 25,000 שקלים, לא כולל ריבית והצמדה".
לדברי גולדשטיין, כשהבינה שהכסף מתמהמה היא ניסתה לחתוך הפסדים ולהציע למינהל הצעות שונות, "הצענו למינהל אופציה של שכירות במקום רכישה של הפסנתר והם לא הסכימו. אחר כך הצעתי שנחליף את הפסנתר בפסנתר זול יותר בסכום שכבר שולם, גם לזה הם לא היו מוכנים. אמרתי להם שזו גניבה לאור יום".

4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)


גם הבעלים של "רהיטי הכח", בני פינטו, שסיפק ריהוט משרדי בסכום של 140,000 שקלים עדיין ממתין לקבל את מלוא התשלום, "הם חייבים לי 50,000 שקלים. סיפקתי להם ביולי לפני שנה שולחנות, דלפקים, כיסאות, פינות ישיבה. שילמו לי 90,000 שקלים והם עדיין חייבים לי 50,000. אני רודף אחריהם למעלה משנה אחרי שסיפקתי את הסחורה".
הבנת למה לא קיבלת את הכסף עדיין? "דיברתי איתם הם אומרים שיש את הכסף אבל שבגלל מלחמה פנימית אני לא מקבל אותו. אותי זה לא מעניין, אני רוצה את הכסף שלי, אני נתתי שירות ואני רוצה לקבל את התשלום. כנראה שלא תהיה לי ברירה אלא לתבוע אותם".

חוב מחנוכה שעבר


לא כל הסכומים הם גבוהים, אבל עבור מי שנתנו את השירות מדובר בחלק חשוב מהפרנסה, במיוחד בשנה של מלחמה שבמהלכה העסקים הללו נפגעו ממילא. "ב-2 בינואר השנה הופעתי במסגרת אירוע שערך המינהל לעולים", מספרת מוזיקאית וזמרת, "אבל הם ביקשו שהדרישה לתשלום תהיה בסוף דצמבר כי הם טענו שהתשלום יהיה על חשבון תקציב 2023. הגשתי חשבונית על סכום של 4,500 שקלים ועד היום לא קיבלתי את הסכום הזה. "חשבתי ללכת לבית משפט לתביעות קטנות אבל בינתיים אני בהמון התעסקות וטלפונים וכל אחד עם התירוצים שלו. כל אחד מלכלך על השני. איבדתי אמון בכל מי שדיברתי איתו, זה מביש ומביך שככה מתנהלים עובדי ציבור, מביך שעל אנשים כאלה החברה שלנו נסמכת".
גם מרים אוחנה, בעלת 'CAKE M חוויה מתוקה', ממתינה עדיין לתשלום עבור הזמן וההשקעה הכספית בחומרים לסדנת קישוט סופגניות שהוזמנה להעביר בדצמבר 2023. "הייתי בקשר עם המינהל הקהילתי והם אמרו שהתשלום, 2,400 שקלים, הוא לא מיידי אלא שוטף +60, אבל שהם ינסו לתת שוטף +30. אני עסק קטן והיו לי הרבה הוצאות על הסדנא, אבל עד היום לא קיבלתי את הכסף. פניתי אליהם אינספור פעמים. וכלום".


"נתתי שירות של שני ליצנים ב-19 בינואר 2024 בעלות של 1,644 שקלים. עד היום לא שילמו לי את הכסף", מספר רן כהן, ואילו בעלת עסק נוספת המספקת הפעלות של ספורט בתנועה ממתינה גם היא עדיין לתשלום. "במרץ 2024 נתתי שירות בעלות של 877.5 שקלים, עד היום לא קיבלתי את הכסף".
פעילה חברתית שהייתה אמורה להפעיל מיזם של יד שנייה וסדנאות לנשים מספרת: "במשך שנה שלמה לקח לי להכשיר את המבנה שנתנו לי מהעירייה ולרכוש על חשבוני ריהוט. סך הכל השקעתי מעל עשרת אלפים שקל מכיסי הפרטי. כמובן שהצגתי להם חשבוניות אבל טרם קיבלתי את ההחזר".

4 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
(צילום: ברחובות שלנו ואלכס קולומויסקי)
מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים הודיעה על סיום התקשרות עם עמותת מינהל קהילתי גוננים, בין השאר משום שלא שולמו חובות לספקים. לצד סיום ההתקשרות, אנו עושים כל מאמץ לסייע לכל מי שנפגע מהתנהלות העמותה. ניתן לפנות ישירות למינהל הקהילתי וליו"ר המינהל לבירור הסיבה שבגינה לא שולמו חובות לספקים. בכוונת העירייה לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה להסדרת התשלומים לספקים".
יו"ר המינהל, יוסי סעידוב, מסר בתגובה: "עיריית ירושלים התנתקה באופן חד צדדי ממינהל קהילתי גוננים בסוף חודש אפריל והותירה את המינהל עם חובות לספקים בשיעור של 1.3 מיליון שקלים, זאת בעוד שבחשבון הבנק של המינהל קיימים רק כ-300,000 שקלים. מאה אחוז מהחוב נובע מפעולות העירייה, שהשתמשה במינהל הקהילתי כזרוע ביצועית שלה, ואף לא אחד מהם היה ביוזמת הנהלת המינהל הקהילתי או קיבל את אישור ההנהלה".
סעידוב מוסיף וטוען כי "רובם של ספקי המינהל הקהילתי, איתם אנו נמצאים בקשר יומיומי, הם עצמאיים או עוסקים פטורים שנתנו שירות ומגיע להם תשלום מיידי. חלק גדול מהם נמצאים בשירות מילואים פעיל - והתנתקות העירייה והתעלמותה מחובותיה הוא מעשה אלים ואכזרי הפוגע בתושבי העיר בשעה קריטית וקשה". לטענת סעידוב, מסיבה שאינה ידועה לו, ספקים ספורים קיבלו את כספם דרך צינורות אחרים, כמו עיתונאי מפורסם ומאמן כדורגל שנתנו הרצאות.