הארכיטקטורה הייחודית, הפאר, הגודל, וכמובן - הנופים המרשימים שנשקפים מהם: הצצה לכמה ממגורי היוקרה בירושלים.

לחיות כמו זוכה באוסקר

איפה הנכס: רחוב אלחריזי 26
מה הסיפור שלו: אם תהיתם איך מרגישים אחרי זכייה באוסקר, כדי לכם לקנות את הבית ברחוב אלחריזי 26, או לפחות לבקר בו.
לפני 94 שנים נולד בשוויץ אשר מיכאל כהן. הוא נקרא על שם סבו, הרב אשר מיכאל כהן, שהיה הרב הראשי הראשון של יהודי בזל. הרב כהן היה ידיד של בנימין זאב הרצל וגם והזמין אותו לערוך בעיר שלו, את הקונגרס הציוני הראשון.
9 צפייה בגלריה
הבית ברחוב אלחריזי
הבית ברחוב אלחריזי
הבית ברחוב אלחריזי
(צילום: 'צימוקי נכסים')
הנכד, שהעדיף להיקרא ארתור כהן, בחר שלא להקדיש את חייו ללימודי יהדות, אלא להפקת סרטים ואף זכה בזכות בשישה פרסי אוסקר. בין השאר הוא זכה בפסלון המוזהב ב-2004, בזכות הפקת הסרט "כשהנערים שרים". במשך שנים רבות חילק את זמנו בין שוויץ, ארה"ב וירושלים.
ועכשיו לכסף: לדברי המתווך דניאל בוזגלו מ'צימוקי נכסים', הווילה הענקית שבה גר כהן היא בגודל 400 מ"ר בנויים, על שטח של 450 מ"ר, נמכרה תמורת 6.95 מיליון דולר.

הבית בכרמיה וההנחה לאולמרט

איפה הנכס: רחוב כרמיה פינת סמטס
מה הסיפור שלו: מדובר בנכס היסטורי שהוא חלק ממתחם של בניין יוקרתי, ובו שלוש יחידות דיור ענקיות, בצד המזרחי של המגרש. בצד המערבי של של המגרש הקימו וילה פרטית על שטח של 600 מ"ר שכוללת שלוש קומות, בריכה פנימית פרטית, חדר כושר, מעלית פנימית ועוד. בין המבנים יש בריכת נוי עם חלוקי נחל ומפל.
9 צפייה בגלריה
הבית בכרמיה
הבית בכרמיה
הבית בכרמיה
כשאהוד אולמרט היה מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, השמאי העריך כי הדירה שהוא רכש במתחם שווה 1.53 מיליון דולר. אלא שאולמרט, שכיהן בעבר כראש עיריית ירושלים, שילם תמורת הנכס רק 1.2 מיליון דולר, ובמזומן. המשטרה פתחה בחקירה בחשד שההנחה נעשתה במטרה שאולמרט ישפיע על בכירים בעירייה, להעניק לפרויקט הזה אישורי בנייה חריגים ומהירים. אחרי חקירה שנמשכה כשלוש שנים, היועץ המשפטי לממשלה סגר את התיק, לא בשל חוסר אשמה, אלא בנימוק "חוסר בראיות מספיקות".
ועכשיו לכסף: לדברי המתווך דניאל בוזגלו מ'צימוקי נכסים', לאחרונה נמכר הפנטהאוס בפרויקט בכ-16 מיליון שקל. אם תרצו לקנות את הוילה בפרויקט, תידרשו לשלם 32 מיליון שקל.

וילת הנופש של המיליונרים

איפה הנכס: גדליהו אלון 7, המושבה הגרמנית
מה הסיפור שלו: בשנת 1931 הוקמה וילה חדשה, כחלק מקומפלקס של בתי נופש שנבנו בין טלביה למושבה הגרמנית. מי שקנו את הבניין הם ערבים־נוצרים מחו"ל, שכל קיץ הגיעו לפלסטינה, כדי לנפוש בבית הנאה שלו נוף לחורשת הירח. ב־1948 בעלי הבית החדשים היו יהודים שעלו לישראל מצפון אפריקה והמבנה חולק לארבע דירות.
9 צפייה בגלריה
וילת  הנופש של המיליונרים
וילת  הנופש של המיליונרים
וילת הנופש של המיליונרים
(צילום: 'רימקס חזון')
ב־1981 האדריכל מרק פלם הוסיף עוד קומה לבניין. במסגרת המיזם, מי שגרו בדירות העליונות הרוויחו קומה נוספת לבית שלהם ואילו בעלי דירות הקרקע קיבלו גינות. הבנייה נעשתה תוך הקפדה ושימור של העיצוב המקורי.
ועכשיו לכסף: ב־2016, אורנה אבן פרקר מ'רימקס חזון', הצליחה למכור במבנה הזה דופלקס משופץ בגודל 160 מ"ר, תמורת 6,350,000 שקל. ארבע שנים לאחר מכן היא מכרה באותו בניין, בשיתוף פעולה עם טפרברג נכסים, דירת קרקע לא משופצת בגודל 80 מ"ר, עם גינה של 200 מ"ר, במחיר של 4,550,000 שקל.

נוף להר הבית

איפה הנכס: רחוב ישי 7, אבו-תור
מה הסיפור שלו: כבר שנים ארוכות שיהודים וערבים גרים בצוותא בשכונת אבו תור. הערבים טוענים ששמה האמיתי של השכונה הוא "אבו תורי", הכינוי לו זכה אחמד אל קודסי, הלוחם האגדי מצבאו של צלאח א דין. על פי המסורת, הוא נהג לרכוב על שור בקרבות, ובזכות אומץ ליבו בקרב קרני חיטין ניתנה לו במתנה, הגבעה הנושאת את שמו. חלק היהודים קוראים לשכונה שממנה צופים בהר הבית, "קול התור", דבר המרמז על ביאת המשיח.
9 צפייה בגלריה
הבית באבו תור
הבית באבו תור
הבית באבו תור
(צילום: 'גולן נכסים')
ועכשיו לכסף: דירה בגודל 110 מ"ר, עם גינה פרטית, שנבנתה במאה ה־19, נמכרה ב־3.8 מיליון שקל לפני שנתיים, על ידי המתווך מאיר גולן, מ"גולן נכסים" . לדבריו: "זהו אחד הבתים הערביים הכי אותנטיים ומיוחדים שיש בירושלים, עם נוף פנורמי להר ציון והר הבית".

חיים הזז והשכן אורט וינגייט

איפה הנכס: רחוב חובבי ציון 18
מה הסיפור שלו: מדובר בדירה מרווחת באחד המבנים הידועים ביותר בעיר. הסיבה לכך היא שבעבר התגוררו בו שני מגה ידוענים. הראשון היה "הידיד" - אורד צ'רלס וינגייט. הקצין בריטי שסייע ליישוב היהודי להתמודד עם כנופיות ערביות שפעלו בארץ באותן השנים. אבל הסיפור הנדל"ני שלנו עוסק בשכן שלו – הסופר הידוע חיים הזז ז"ל, אשר נפטר ב-1973.
המתווכת לילי לויט, שחושפת בשורות הבאות את העסקה בה נמכרה היחידה לקראת שנת 2020 – מספרת כי אשת הסופר (אביבה הזז) היא שמצאה את הדירה. "אביבה חיפשה מקום שקט במיוחד כדי שבעלה יוכל לכתוב ללא הפרעה. ואכן מדובר ברחוב די שקט עד היום"
9 צפייה בגלריה
הבית ברחוב חובבי ציון
הבית ברחוב חובבי ציון
הבית ברחוב חובבי ציון
(צילום: לילי לויט)
לויט מספרת גם כי בין וינגייט התגורר בבניין הזה למשך שנה בין השנים 1937-8. "זו הסיבה שעל הבניין יש שנין שלטי מורשת: אחד לזכר איש הרוח והשני לזכר החייל האמיץ".
עם פטירתו של הזז בשנות ה-70, טיפלה אשתו בעיזבון הספרותי העצום שהותיר בעלה וכיום פועלת במקום עמותה למורשת חיים הזז. היא מפעילה מוזיאון ספרותי, ארכיון וחדר קריאה
ועכשיו לכסף: הדירה בה התגורר הזז נמצאת בקומה ראשונה ושטחה גדול במיוחד - 150 מ"ר. לפני כשנה וחצי היא נמכרה עבור סכום מכובד במיוחד של 7.5 מיליון שקל. העסקה, אגב, כוללת גם את הגג הצמוד, ששטחו 120 מ"ר.

מבנה נדיר עם חורי קליעים

איפה הנכס: משמר העם 16, קטמון הישנה
מה הסיפור שלו: בשלהי המאה ה-19 הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית קנתה אדמות באזור מערביי הכפר מלחה. בשנת 1929 הוקם המבנה ובעליו היה ג'ורג' גאנדהאור, ככל הנראה אחד מאנשי הכנסייה. בכניסה למבנה יש גרם מדרגות קטן שבראשו מרפסת כניסה מרשימה המכונה 'פורטיקו'. מדובר בשער מגורים שהוא מבנה עצמאי, הנישא על עמודים ומוביל אל המבואה של הבית. המבנה כיום הוא חד קומתי, מוקף בחצר מכל הכיוונים ומכיל עצים רבים. חדי עין צליחו להבחין בצלקות שהשאירו הקליעים ממלחמת העצמאות על המבנה. מדובר במזכרת לקרב הקשה שניהל הפלמ"ח מבית לבית, עד שהשכונה נכבשה.
9 צפייה בגלריה
הבית בקטמון הישנה
הבית בקטמון הישנה
הבית בקטמון הישנה
(צילום: 'נדלן פרימיום' )
ועכשיו לכסף: אורן כהן, הבעלים של 'אורן כהן נדלן פרימיום': "עלות הנכס היא 21 מיליון שקל, מכיוון שיש למבנה היתרי בנייה חתומים המאפשרים להוסיף עוד שלוש קומות, תוך שימור מוקפד של החזית האותנטית. בסיום העבודות ייווצר דופלקס-גן בשטח של 350 מ"ר, ובנוסף - פנטהאוז-דופלקס בשטח של 250 מ"ר.

סמל היציאה מהחומות

איפה הנכס: דוד המלך 10 ממילא־טלביה
מה הסיפור שלו: ב־1860 היהודים שחיו בצפיפות נוראית בעיר העתיקה, נדהמו לראות כיצד משה מונטיפיורי הקים את 'משכנות שאננים', שכונה יפה ומרווחת מחוץ לחומות. כעבור כחמש שנים התאגדו יהודים מתוך העיר העתיקה והקימו את 'מחנה ישראל', השכונה השנייה שנבנתה מחוץ לעיר העתיקה. באותה שכונה חדשה, ברחוב דוד מלך 10, הרב דוד בן שמעון (הרדב"ש), שהיה בין היוזמים של הקמת הקמת השכונה הקים בה מבנה מיוחד שכלל חצר פנימית עם בור מים. המקום כונה "חצר רבי מאיר עובדיה" ובעבר שכנו בו כולל אברכים, בית מחסה, בית מדרש ובית כנסת.
9 צפייה בגלריה
הבית בממילא
הבית בממילא
הבית בממילא
(צילום: Jhomes)
ועכשיו לכסף: המתווך לידור חרוש ממשרד Jhomes מייצג בעלים של דירת 4 חדרים בקומה שנייה ואחרונה, שבה 80 מטר עם שתי מרפסות. הנכס משתרע על קומה שלו ולו תקרות גבוהות. המחיר: 3.1 מיליון שקל.

האדריכל שהתאהב בבניין שהקים

איפה הנכס: אבן שפרוט 7-9, רחביה
מה הסיפור שלו: וילהלם הקר ואליעזר ילין, המתכננים האגדיים של שכונת רחביה הקימו את הבניין הזה שמזכיר בעיצוב שלו את סגנון הבאוהאוס. הם כללו בו אלמנטים תכנוניים יוצאי דופן, ובכלל זה הכניסה לבניין איננה בחזית אלא בפינת המבנה. יש גם גרם מדרגות ייחודי שמוביל לשער הכניסה, ובמרכז המבנה קיים פטיו רחב ומרובע. האדריכל הקר, כל כך התאהב בבניין שתכנן, עד שעבר להתגורר עם רעייתו גרטה, באחת הדירות שבאגף הצפוני.
9 צפייה בגלריה
הבית ברחביה
הבית ברחביה
הבית ברחביה
האדריכל הירושלמי יעקב מולכו עמל על שידרוג המבנה, בפיקוח אדריכל השימור משה שפירא. כעת, הבניין שמשתרע על שטח של 1.2 דונם, כולל דירות יוקרה שעיצבו חברת מימושים הירושלמית ומעצבת הפנים אנט פרומר.
ועכשיו לכסף: 55-77 אלף שקל לכל מ"ר (!). אורן כהן, המשווק את הדירות: "זה בניין שאין לו תחרות, יהלום ייחודי ברמת עיצוב יוצאת מן הכלל. זו חתיכת היסטוריה במיקום הכי יוקרתי בירושלים".

הבית הייחודי שנותר בידיים ישראליות

איפה הנכס: כובשי קטמון 3, קטמון הישנה
מה הסיפור שלו: האדריכל-קבלן אנטוניו ברמכי, ערבי נוצרי שלמד אדריכלות באתונה, הקים את המבנה לפני כמאה שנה, כאחוזה משפחתית של משפחת זנאנירי העשירה והמכובדת. הבניין עוצב על ידי ברמכי ששילב אלמנטים מודרניים עם מוטיבים ערביים מסורתיים. מי שמוכרים כעת את הנכס הם אחים, בשנות ה70- לחייהם, שגדלו בבית וגם הותירו בו את חלק מהריהוט העתיק. מתברר שהוריהם קנו את המבנה לאחר קום המדינה, הוסיפו לו עוד קומה וגם מעלית, ובהמשך המקום הוכרז כבנין לשימור בשל העיצוב הייחודי.
9 צפייה בגלריה
הבית בקטמון הישנה
הבית בקטמון הישנה
הבית בקטמון הישנה
(צילום: אנגלו סכסון ירושלים)
ועכשיו לכסף: המתווכת טובי ורדי-דמתי, טיפלה במכירה של דירה בבניין, המשתרעת על פני קומה שלמה - 150 מ"ר + מרפסת חוץ של 24 מ"ר + מחסן וחנייה. "המחיר הראשוני היה קצת יותר מ-5 מיליון שקל. הראיתי את הנכס לעשרות מתעניינים, וללא מעט אנשי מקצוע מטעמם, עד שהדירה נמכרה ב4.7- מיליון שקל".
בני לובל, מנהל ובעלים של אנגלו-סכסון ירושלים: "מכירת הדירה בסיומה של שנת הקורונה היתה משימה מאתגרת. הקונים לדירה הובאו בעזרתו של המתווך עמית–אילון גילינסקי, אשר חיבר לנכס קונים ישראלים המתגוררים בסמוך ואשר גדלו בעצמם בשכונה. מבחינתם רכישת הדירה היתה סגירת מעגל." לובל מציין כי הוא שמח שהנכס נמכר לישראל ולא לתושבי חוץ. "זו בעינינו התפתחות מבורכת, שכן לא היינו רוצים לראות התפתחות והתרחבות של שכונות רפאים גם לאזורים אלו".
*כל סוכני הנדל"ן המופיעים בכתבה חברים בלשכת המתווכים למקרקעין ירושלים
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים