השכונות ישנו את פניהן והתושבים חסרי אונים. לפני כחצי שנה דיווחנו ב-mynet ו'בונוס' על כוונת העירייה להוציא לפועל את תכנית האב לשכונות קריית שמואל ורסקו, במסגרתן ייבנו מבנים בני תשע קומות ויותר ברחובות טשרניחובסקי והרצוג, וגם יוקמו בהם חזיתות-מסחר.
1 צפייה בגלריה
מבט מרחוב הטייסים: מימין כיום, ומשמאל עם בנייה בת תשע קומות
מבט מרחוב הטייסים: מימין כיום, ומשמאל עם בנייה בת תשע קומות
מבט מרחוב הטייסים: מימין כיום, ומשמאל עם בנייה בת תשע קומות
(הדמיה: אלעד רוזנקופ)
תושבי השכונות הוותיקות, שלפי התכנון המוצע הולכים להתעורר אל קו רקיע חדש ועם מספר שכנים גדול פי כמה, פתחו במאבק נגד התוכנית והחלו לגבש חלופות. אלא שלמרות השקעת המשאבים והכספים הרבים בהסברה נגד התוכנית של העירייה והצעת אלטרנטיבות, תוכנית אב איננה סטטוטורית ומשמעות הדבר היא שהאפשרות לעצור את ההליך מוגבלת ביותר.
הוועדה המחוזית שהתכנסה באוקטובר האחרון אמנם שלחה את התושבים לשבת מול גורמי התכנון והיזמים, בפגישה שנערכה בפברואר. ועד התושבים שמונה כאלף איש מדיירי השכונות, הגיש בפני מובילי המיזם חלופות תכנון שמביאות בחשבון ענייני טופוגרפיה וצפיפות באזור.
הם גם הצביעו על המקומות בהם אסור לשיטתם לבנות תשע קומות. התושבים הדגישו כי עד כה לא הוגש סקר על השפעות התנועה, מבני ציבור ומבנים מסחריים. הם גם טענו שהגבהת תשע קומות (משני צידי טשרניחוסבקי והרצוג), ייצרו חומה שחוסמת רחובות רבים בשכונה, וביניהם הטייסים, ברלין , ברודי, נילי פלמח. לדבריהם, במקומות אלה הנו, ייעלם ויווצר צל וחסימת אוויר. כחלופה הציעו התושבים תוכנית בנייה עד לגובה 6-6.5 קומות. לכך הם צירפו הערכת משרד שמאות שצופה רווח משמעותי ליזמים, גם במצב זה, של 26-33 אחוז. אלא שהתושבים טוענים שהחל מפגישה זו ועד היום נציגי הוועדה המחוזית פשוט 'נעלמו' להם.
תושב השכונה ופעיל מטה המאבק, עורך הדין מאיר הראל: "מאז הפגישה בפברואר ועד לאחרונה הגשנו בקשות לקבלת מידע ועדכונים בנוגע לטענות שהעלינו והחלופות שהצענו, אבל פשוט מתעלמים מאיתנו. אפילו יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ' ניסה לעזור ולהשיג מידע על התוכנית שתונח על שולחן הוועדה בעוד שבוע, אך גם הוא לא הצליח".
"התכנית שראינו לא ממצה ולא זהירה" מאשים הראל, "לא מבחינת הטופוגרפיה הקיימת, לא מבחינת מצב התנועה והחנייה הקטסטרופליים. כבר היום זה אזור עם תשתיות ישנות המרוחק למעלה מק"מ מקווי הרכבת הקלה, וגם רחוק ממיצוי שטחי הציבור (השטחים החומים) הקיימים כיום. בתוכנית בחרו להשית על אזור קרית שמואל בנייה מופרזת וגורפת, כולל מוקד-קמחי על שלושת מגדליו, שהגבוה מביניהם יגיע ל-64 מטר".

כברווזים במטווח

הראל גם הביע כעס על התנהלות הוועדה המחוזית שנתנה ליזמים זכות דיבור נרחבת בדיון האחרון. "אנו צועדים כברווזים במטווח לקראת הדיון ב־20 ביוני, שעשוי להיות הסופי, ובו יוכרע גורל האזור, בלי לדעת מה באמתחת הוועדה.
"ההליך גם אינו תורם לוודאות התכנונית של בעלי הנכסים באזור", הוא אומר, "מן הראוי היה לסיים תוכנית מתאר רלבנטית, או לפחות להגיש את השינויים במסגרת תוכנית כוללנית ולא להפקיר את האזור".
מהוועדה המחוזית נמסר בתגובה: "עמדת התושבים נשמעה בדיון ונבחנו המסמכים שהוגשו מטעמם. התוכנית הוכנה תוך שיתוף ציבור והוועדה אף הנחתה על קיום הליך שיתוף נוסף וזאת בטרם קבלת החלטה בעניין תוכנית האב. הוועדה תתכנס ותיתן החלטתה בעניין התוכנית, תוך התייחסות לעמדת התושבים".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים