המאבק של תושבי השכונות רסקו וקרית שמואל נגד תוכנית האב לציפוף ולהגבהה של הבנייה מגיע לישורת האחרונה. בשבוע שעבר השתתפו כ־250 תושבים בישיבת חירום מקוונת, ומטה המאבק אירגן עצומה שעליה חתמו 600 תושבים, הכל במטרה לשנות ברגע האחרון את 'רוע הגזירה', לשיטתם, בדמות הבנייה לגובה והוספת שטחי מסחר.
2 צפייה בגלריה
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי עם מגדלים
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי עם מגדלים
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי עם מגדלים
(הדמיה: אלעד רוזנקופ)
גובה הבניינים בשכונות הוותיקות, שמגיע היום עד ארבע קומות, יטפס על פי התוכנית המוצעת לתשע קומות, לצד כמה מגדלים גבוהים אף יותר, כגון היוזמה ברחוב קמחי פינת טשרניחובסקי, שם יתנשא המבנה לגובה של 19 קומות.
בינתיים הצליחו התושבים להביא לכך שהדיון בוועדה המחוזית, שאמורה לאשר את תוכנית האב שמקדמים אגפי התכנון בעירייה, נדחה ב־45 יום. אומנם זמן הדחייה הסתיים כבר לפני כשבוע, אך טרם נקבע מועד חלופי לדיון במחוזית, שתיאורטית יכול להתחיל כבר בישיבה הבאה של הוועדה.
2 צפייה בגלריה
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי בלי מגדלים
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי בלי מגדלים
תרחיש האימה של התושבים. רחוב טשרניחובסקי בלי מגדלים
(הדמיה: אלעד רוזנקופ)

נאבקים על הבית

דיירי השכונות המבוססות לא חסכו מאמצים ומשאבים כספיים לצורך המערכה. הם רתמו למאבק עורכי דין, אנשי תכנון ושמאים כדי להעמיד תוכנית אלטרנטיבית ש'תמזער נזקים'. לטענת התושבים, הגבהת המבנים וציפוף הבנייה המתוכננים על פי תוכנית האב יביאו לקריסת תשתיות, יפגעו בנוף וישנו את אופי השכונה.
עוד טוענים התושבים כי הוספת שטחי מסחר רבים, כמעט בכל מבנה לפי המוצע, מיותרת לנוכח היקפי המסחר הדלים באזור. עיקר התוכנית החלופית שמציעים התושבים היא בנייה בגובה של עד שש קומות, ולא תשע כמבוקש. מנגד, הגורמים שמקדמים את תוכנית האב טוענים כי היוזמה של התושבים אינה כלכלית ליזמים. כדי לסתור זאת שכרו התושבים לאחרונה את שירותיו של משרד שמאות ידוע ממרכז הארץ.
"זה לא שאנחנו אומרים לא לבנות בכלל", מסביר עו"ד מאיר הראל, תושב קרית שמואל ופעיל במאבק. "אנחנו מבינים שיש צורך בעיבוי הבנייה בעיר, וגם אצלנו, אבל היקף של עד שש קומות הוא משהו שהתשתיות כאן בהחלט יכולות עוד להתמודד. זה בהחלט לא תפקיד של התושבים אבל נעשה הכל כדי להוכיח את טענותינו".
מהעירייה נמסר: "ככלל, תוכניות להתחדשות עירונית מחדשות ומייעלות את השטחים הציבוריים, מייצרות שטחים חדשים ומרחיבות תשתיות תחבורה קיימות. על כן, דרוש מכפיל גבוה של יח"ד חדשות, שיהפוך את המיזם לכלכלי וייכסה את העלויות השונות הכרוכות בהקמת שטחים אלו. תוכנית האב לשכונת רסקו מאזנת בין השמירה על בניה מרקמית (בנינים בני 6-9 קומות) לבין קידום תוכניות בניה בציפוף גבוה ועירוב שימושים תוך מתן מענה מיטבי לפתרונות חניה, תחבורה ושטחי ציבור".