הפעם זה סופי: בעוד הסגר הראשון הנחית מכה קשה על מרבית העסקים הקטנים, הסגר השני כבר הפיל אותם לגמרי, ההפסדים, חוסר הכדאיות, ובעיקר חוסר הוודאות, הם שגרמו לבעלי החנויות לקחת את ההחלטה הקשה לסגור את העסק. דיברנו עם ארבעה בעלי.
5 צפייה בגלריה
צ'יפסלי, פלאפל המלך, החנווני  ואלון בית יוסף
צ'יפסלי, פלאפל המלך, החנווני  ואלון בית יוסף
צ'יפסלי, פלאפל המלך, החנווני ואלון בית יוסף
( צילום: פרטי ויואב דודקביץ)

מכולת החנווני

העסק הסמוך לאזור 'הטורים' פעל במשך כעשר שנים. לפני כשנה וחצי עבר כעסק פעיל לידי הבעלים הנוכחי, שסגר . שטח החנות, כ־35 מ"ר.
עוד בחדשות:
ש', בעל העסק: "עבדנו יפה מאוד עד פרוץ הקורונה. המחזור שלנו בשנת 2019 עמד על 1.5 מיליון שקל.  לאחר הסגר הראשון החלה ירידה משמעותית בהכנסות שהגיעה לכ־50 אחוז, ולאחריו היתה התייצבות. אבל לאחר חצי שנה שנה נרשמה ירידה משמעותית נוספת והעסק החל לרשום הפסדים.  ברגע שהפכנו להפסדיים מהר מאוד קיבלתי את ההחלטה לסגור והחזרתי את הנכס לבעליו. הודעתי לו שלא אוכל לשלם יותר את השכירות והוא קיבל את זה לנוכח המצב ושיחרר אותי מהחוזה". 
5 צפייה בגלריה
מכולת החנווני בעת שעבדה
מכולת החנווני בעת שעבדה
מכולת החנווני בעת שעבדה
( צילום: פרטי)
דווקא המיני מרקטים השכונתיים פרחו בתקופת הסגר.
זה נכון למרכולים גדולים ובינוניים אולי. אצלנו בהתחלה בכלל פחדו לצאת מהבית והתחילו לעשות קניות במשלוחים ואחר כך העדיפו את רשתות המרכולים הגדולים. בהתאם להנחיות התו הסגול, שפעלנו לפיו,  בחנות שלי מותר היה להכניס עד שני קונים בכל פעם.  אנשים פחדו להצטופף ונמנעו מראש להגיע למקומות קטנים".
מה עומק ההפסדים?
"למזלי חתכתי מהר וצימצמתי את ההפסדים למינימום האפשרי. הפסדתי כ־150 אלף שקל אבל אני אומר שמי שלא יודע להפסיד לא יידע גם להרוויח. את הציוד והמקררים שהיו לי מכרתי בפרוטות."
מה יהיה?
"במידה וזה יימשך עוד חודשיים נראה עוד לא מעט עסקים שייסגרו.  בכל מקרה אסור להמשיך להחזיק עסק שמפסיד זה רק יוצר הפסדים הולכים וגדלים".

צ'יפסלי

חנות שפעלה בשנה האחרונה ברחוב לונץ נסגרה. החנות הקטנה ברחוב לונץ במדרחוב הציעה מנות צ'יפס במספר גדלים לקחת. עוד לפני עידן הקורונה, אפשרות הישיבה היתה רק בחוץ במספר שולחנות בודדים, ועיקר העבודה הייתה בטייק אווי. למרות ששטח החנות קטן, הציוד די בסיסי ומספר העובדים מצומצם, המצב הקשה באיזור הכריע בעלי העסק שהחליט לסגור לפני שיצטברו לו חובות גדולים יותר.
5 צפייה בגלריה
צ'יפסלי
צ'יפסלי
צ'יפסלי
(צילום: פרטי)
ניסים חסידים, הבעלים: "השקעתי בציוד ברמה הכי טובה ולקחתי מיקום הכי מרכזי בעיר שיש, אבל אין מה לעשות עכשיו הרמתי ידיים. אי אפשר להחזיק עובדים ולארגן הכל ושהמקום יהיה סגור. 
"דווקא כשהמקום היה בסגר הצלחנו לא להכנס להפסדים אבל ברור שאי אפשר לנהל עסק ככה לאורך זמן, ונכנענו. מה שנשאר עכשיו זה למצוא איזה בעל עסק למכור לו את הציוד. זה ציוד מקצועי במצב כמו חדש".
מה יהיה?
"תראה אני לא ילד ולא מחפש לי עוד הרפתקאות עיסקיות והשקעות שירדו לטמיון. במציאות הקיימת הכי בטוח זה להיות שכיר עם תלוש משכורת". 

קפה מיכאל

בית הקפה השכונתי ברחוב הל"ה בקטמון, נקרא על שם בנו של אחד השותפים המקימים. בחמש שנות קיומו הצליח בית הקפה ליצור אווירה ביתית ונעימה ולצבור קהל לקוחות מקומי נאמן.
5 צפייה בגלריה
אלון בית יוסף
אלון בית יוסף
אלון בית יוסף
( צילום: יואב דודקביץ')
לימים הרחיבו בעלי העסק את פעילותם ופתחו ברחוב השיירות בסמוך את בית המאפה 'מיכאלה'. כמו שאר העסקים, ב'מיכאל' עוד הצליחו לשרוד את הסגר הראשון, אך במסגרת ההכנות לחורף והמחשבה על ההתאמות שנדרשות בעסק על פי תקנות משרד הבריאות, בעלי העסק, אלון בית יוסף ואודי אפשטיין הגיעו למסקנה שאין כדאיות כלכלית להמשיך בהפעלת המקום.
בית יוסף: "דווקא הצלחנו איך שהוא להחזיק מעמד אחרי הסגר הראשון. השכן שלנו בא לקראתנו והסכים שנהפוך את החצר שלו לחלק מבית הקפה, ללא תמורה, ונשים שם שולחנות וכסאות. זה אפשר לנו  לנשום קצת בקיץ והגדיל את שטח הישיבה במקום באופן משמעותי. כך הצלחנו לשרוד בחודשים האחרונים בהתאם לתנאים של הריחוק בין שולחן לשולחן כפי שמתחייב בתו הסגול. אבל לקראת החורף עשינו בדיקות רציניות ולפי כל החישובים נוכל  להושיב בשטח הפנימי של המסעדה, בו זמנית, רק עשרה סועדים. זה לא כלכלי לנו להמשיך את כל האופרציה, ולא הצלחנו לאלתר שום פתרון יצירתי. זה עצוב בהחלט לסגור מקום שהיה כמו בית ושהצליח, אבל מדובר בהחלטה עיסקית מתבקשת לנוכח המצב".
אז עכשיו הפוקוס עובר לבית המאפים 'מיכאלה'?
"שם נמשיך לעבוד כרגיל ואף נרחיב קצת את מה שניתן לקבל במקום. יש לנו  מטבח קטן אז נוכל להמשיך להוציא בטייק אווי בלבד ובמשלוחים, חלק מהמנות שהגשנו ב'מיכאל'".
מה יהיה במקום שנסגר?
"אני אופטימי, ומדובר במיקום טוב. אני מאמין שמישהו בסוף יקח וישכור את המקום אבל לא נראה לי שיפתחו שם שוב בית קפה או עסק של מזון אלא משהו אחר".

פלאפל "המלך"

חנות הפלאפל  שנקראת "המלך" בתלפיות ברחוב פייר קניג 30 מוצעת למכירה כעסק פעיל כולל כל הציוד והמוניטין. מדובר בסניף, שנמצא באותה בעלות, של 'מלך הפלאפל' הוותיק והידוע ממרכז העיר שממשיך לעבוד כרגיל. שטח החנות גדול יחסית לתחום הפלאפל והעסק עומד שטח  בהיקף של 90 מ"ר. כמו כן המיקום הוא במתחם מסחרי הכולל מספר עסקים  ביניהם חנויות מתחום המזון והמסעדנות כגון בגטייה בשרית  ומסעדת פאשה המתמחה כיום בעיקר במכירת אוכל מוכן.
5 צפייה בגלריה
'פלאפל' המלך
'פלאפל' המלך
'פלאפל' המלך
( צילום: פרטי )
יש לציין כי רחוב פייר קינג עומד לפני פיתוח והרחבה ובמסגרת תוכנית האב של אזור התעשייה תלפיות הוא צפוי להפוך לשדרה המרכזית של האזור עם פיתוח סביבתי והרחבת ושדרוג המדרכות. כמו כן יוארך הרחוב ויתחבר  עד לרחוב משה ברעם.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים