אין ספק כי ההכרזה על כינון הסכם שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות היא מהדרמטיות ביותר בתקופתנו, אך רבים לא מודעים לקשרים העסקיים והכלכליים בין שתי המדינות שנרקמו עוד הרבה לפני כן. מה שנעשה עד עכשיו בזהירות וללא פרסום, יהפוך להיות גלוי ורשמי, וככל הנראה רק ילך ויתפתח.
3 צפייה בגלריה
כבר יש לכם איש קשר בדובאי?
כבר יש לכם איש קשר בדובאי?
כבר יש לכם איש קשר בדובאי?
(צילום: שאטרסטוק)
לא מדובר רק בתעשיות בטחוניות, שעבדו באישור גופים ממשלתיים המעטה חשאיות. מתברר שגם לא מעט ארגונים, חברות ואנשי עסקים פרטיים, וגם קרנות השקעות 'תמימות' וגלויות, פיתחו, בעשור האחרון לפחות, יותר ויותר קשרי מסחר עם גופים מקבילים בדובאי, אבו־דאבי ומקומות נוספים באמירויות, ובכלל זה כמובן גם עסקים וחברות ירושלמיות.
אראל מרגלית, המייסד והבעלים של קרן ההון סיכון הוותיקה JVP, שפועלת מירושלים, הוא אולי הדמות הירושלמית הכי מוכרת שעושה עסקים מול הנסיכויות. למרגלית עצמו לא יצא עדיין לבקר שם פיזית, אך מבדיקת מיינט ירושלים עולה כי מספר חברות לא מבוטל שבהן משקיעה הקרן של מרגלית עושות עסקים עם האמירויות וחלק מבעלי החברות הישראלים ביקרו באיחוד לא פעם, לצרכים עסקיים.
3 צפייה בגלריה
מרגלית
מרגלית
מרגלית
( צילום: שחר עזרן)

ד"ש בזום

לפני כחודשיים אירגן מרגלית ועידה וירטואלית בינלאומית בנושא היערכות לפעילות עסקית בעידן הקורונה, כשבסיסה היתה ירושלים. בין הדוברים המפתיעים שהסכימו להיחשף ולעלות לשידור היה משקיע מדובאי שיש לו קשרי מסחר ענפים עם JVP.
השקעותיו של הגורם מדובאי הן בתחום של פיתוח ציוד רפואי דיגיטלי, ובין היתר הוא מחזיק בבעלותו גם את רשת בתי החולים הפרטיים הגדולה ביותר באיטליה. חזית הפיתוחים וההשקעות בענף הבריאות היא כרגע אחד התחומים היותר חמים בעולם בעידן הקורונה, ובה גם ישראל וגם האמירויות נמצאות בקדמת הבמה, כשמעבר למטרה הנכספת של מיגור הנגיף, כל התקדמות ושכלול בהליכים הרפואיים הקיימים, עשויים להניב למשקיעים הון רב והכרה עולמית.
JVP משקיעה גם בחברות ירושלמיות שפיתחו קשרי מסחר עם חברות באיחוד האמירויות עוד לפני הסכם הנורמליזציה, כמו סייברארק, ששווייה כיום מוערך בחמישה מיליארדי דולרים.
חברה זו עוסקת בעיקר בנושאים של הגנת סייבר לחברות, פינטק להגנת המערכת הפיננסית בבנקים ומוסדות, בריאות דיגיטלית ופודטק. קיימות חברות מקומיות נוספות שיש להן קשרים עסקיים עם חברות באיחוד האמירויות ומדינות נוספות במפרץ על בסיס אזרחי־עסקי, ומספרן עלה במהלך השנים האחרונות.
ב־JVP מספרים שההתקשרויות היו עד כה מתחת לרדאר, לכן לא ניתן לפרסם מספרים של חברות ועסקאות, אך אומרים לנו שרק לאחרונה בוצע אקזיט של אחת החברות שלקוח מרכזי שלה היה מוסד פיננסי באיחוד האמירויות. מרכזי החדשנות של מרגלית Margalit Startup City נמצאים כיום בירושלים ובניו יורק, ובקרן מספרים כי הם מהווים מקור משיכה לחברות מהאמירויות שרוצות להתחזק במזרח התיכון ובשוק העולמי. עם זאת עדיין מוקדם לומר אם בקרוב נראה סטארט־אפ סיטי של הקרן בדובאי.
3 צפייה בגלריה
מחוברים לנסיכויות. Margalit Startup City בעיר |
מחוברים לנסיכויות. Margalit Startup City בעיר |
מחוברים לנסיכויות. Margalit Startup City בעיר |
( צילום: יואב דודקביץ')
"תמיד האמנתי בשיתוף פעולה עם המדינות המתונות באזור", אומר מרגלית. "ההסכם עם האמירויות אומנם חשוב ברמה המדינית, אבל ברמה העסקית - אנחנו כבר שם. אני מאוד מקווה שנדע להמשיך ממנו הלאה, לעבר הסדר כולל באזור וברית של מתונים וחזקים כנגד קיצונים ומפעילי טרור.
"אני מאמין ומקווה שבקרוב נארח שותפים מהאמירויות אצלנו ב־Margalit Startup City בדרך חברון ונקיים פגישות עסקיות על כוס קפה על המרפסת שלנו כשמולנו נופה של העיר העתיקה".

לא רק מיזמי ענק

במבט ראשון אפשר לחשוב שבאמירויות משקיעים רק בפרויקטים בסדרי גודל מפלצתיים כגון איים מלאכותיים, גורדי השחקים הגבוהים ביותר בעולם, או קניונים שלא נגמרים. אבל מרענן לדעת שגם בתחומי המסחר בענף העסקים הקטנים והבינוניים מגלים שם עניין במה שיש לנו להציע בעיר הקודש ומעריכים שיש בזה פוטנציאל לא מבוטל.
יוזמה ירושלמית אחת בתחום הזה תצא בקרוב אל הפועל. מדובר בהקמת קרן ישראלית עם משקיעים מדובאי שיעניקו הלוואות בתנאים משופרים לבעלי עסקים שנקלעו לקשיים בתזרים המזומנים, ואף יבחנו כניסה כשותפים פיננסיים לעסקים כדי להזרים לעסק כספים ולקצור חלק מהרווחים בשלב מאוחר יותר. היוזמה הזאת כבר קורמת עור וגידים כשבעה חודשים ובחודשיים הקרובים תחל לפעול. ההשקעות יהיו בכל הארץ, אך מרכז הפעילות של הקרן יהיה בעיר.
מי שעומד בראש היוזמה בצד הישראלי של שיתוף הפעולה העיסקי הזה הוא רמי פירו, יועץ שר הכלכלה לשעבר וכיום מחזיק במשרד לייעוץ אסטרטגי וקשרי ממשל. פירו: "מדובר בקרן שבמיוחד בתקופת הקורונה תסייע לעסקים קטנים ובינוניים להמשיך לפעול, לתת הלוואות עם החזרי ריבית נמוכה ובלי כל הפרוצדורות של הבנקים. כמו כן מי שבכלל מקבל היום סירוב מהבנקים ולא עומד בתנאי הבנק לקבלת הלוואה יוכל לפנות אלינו ובהתאם לתוכנית העסקית של העסק נוכל להיעתר לבקשתו בהליך מקוצר. הקשר עם דובאי התחיל הרבה לפני ההסכם, אבל עכשיו הכל תופס תאוצה. היקף הקרן יגיע לכמאה מיליון שקל, כשבשלב הראשוני קבענו שנפעל מול עסקים ירושלמיים ולאחר מכן נתפתח לכל הארץ".

ליבי במערב

כבר נחשפנו לקהילה היהודית הקטנה בדובאי ובית הכנסת המפואר שלהם הוצג בכל ערוצי הטלוויזיה. אלא שלצידה, הלכה והתפתחה גם קהילה נוספת של אנשי עסקים ישראלים שהיגרו למספר שנים לדובאי עקב קשרי המסחר ההולכים וגדלים.
ב', מפיק ירושלמי שמעדיף להישאר בעילום שם, מביא לנו את סיפורה של משפחה ישראלית שביקרה בארץ לא מזמן. האם היא ישראלית שהכירה את בעלה, איש עסקים אירופאי, דווקא בארץ, והשניים החליטו להגר לאמירויות. הם חיים בדובאי כבר יותר מעשור, ולפני כשנה, כשלבנם מלאו 13 שנים החליטו הזוג לחגוג לו בר מצווה יהודית 'כמו שצריך' ולעשות זאת כמסורת ישראל עם עלייה לתורה מול הכותל.
לטובת העניין נשכרה חברת הפקות ירושלמית שטיפלה בכל האירוע, שכלל ביקור ותפילה בכותל, הזמנת מלון פאר בעיר וארגון מסיבה וארוחה לכל קרובי המשפחה והחברים מישראל במסעדה ירושלמית יוקרתית. את ההגעה ארצה עשתה המשפחה מדובאי דרך ירדן, אך בבואה לירושלים חגגה בעיר בהמון פאר והדר ברמות שכמעט שלא נראו בארץ. "אני בטוח שהפקה כזו שהיתה חריגה מאוד עד היום תהפוך עכשיו להרבה יותר שכיחה ומבוקשת בקרב כל היהודים שם שרוצים להגיע לירושלים ולכותל", אומר המפיק, "עכשיו זה מן הסתם זה גם יהיה יותר קל לביצוע".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים