20 שנים לאסון ורסאי: האם יהיו משפחות שיתגוררו בדירות בבניין שיוקם בדיוק במקום שבו התרחש האסון הנורא של ורסאי? על פי ההתפתחויות הנדל"ניות במקום שבו נמצא המגרש שעליו שכן הבניין שהתמוטט - התשובה בהחלט אפשרית.
1 צפייה בגלריה
הבניין בעת הריסתו. בינתיים בשטח אין כלום
הבניין בעת הריסתו. בינתיים בשטח אין כלום
הבניין בעת הריסתו. בינתיים בשטח אין כלום
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

17 בעלים, בלגן אחד

בבניין שבו אירע האסון היו ארבע קומות. מתחת לאולם שקרס פעלו בתי עסק שונים שתיאמו את הנוף המסחרי של תלפיות כגון מסגרייה וחנויות לצורכי בניין. עוד היו במבנה מחסנים שהושכרו בנפרד לבעלי עסקים בסביבה וחניון תת־קרקעי משותף. מקומות החניה היו מחולקים לבעלי הנכסים והעסקים באופן לא שווה. לאחר קריסת הקומה השלישית של אולם האירועים, שצנח שתי קומות למטה, נותר הבניין ההרוס על תילו תקופה ממושכת, וכל העסקים השונים שפעלו בו הושבתו כמובן. חלקם העתיקו את פעילותם למקומות חלופיים, ובמקביל ניהלו תביעות מול חברות הביטוח והמדינה בנוגע לפיצוי עבור הנזק שנגרם לנכס שברשותם.
רק כעבור מספר שנים הוחלט לפנות לגמרי את ההריסות, ועד היום נותר המגרש של שני הדונמים בשיממונו. כל זאת אף שמבחינה סטטוטורית ניתן לקדם בו הליכי אישור לתוכנית בנייה מחודשת למסחר ולתעשייה, ולפני מספר שנים המגרש גם נכלל במסגרת תוכנית האב החדשה לתלפיות, שמקנה לו פוטנציאל של הסבה לבנייה למגורים, דבר שישבח את הנכס לאין שיעור. בין בעלי הנכסים בבניין היו גם בנקים, חברות אחזקה ויזמים. במהלך השנים מכרו חלק מבעלי הנכסים או העבירו את זכויותיהם. במקביל, בין הבעלים החדשים לישנים החלו להתנהל הליכים משפטיים שונים. לאחר מכן התקבלה החלטה כי המגרש, שבו החזיקו 17 בעלים שונים, יימכר בהליך של התמחרות פנימית.

קרב המיליונים

בהליך מכירה מורכב הצליח עורך דין שייצג את אחד מבעלי הנכס, לרכוש עבורו את כל הנכס ששוויו נקבע על סך 22.5 מיליון שקל. אלא שבזאת לא תם העיסוק במגרש, שכן המוכרים לא הגיעו להסכמה על נוסחה לחלוקת המיליונים. כדי לפתור זאת פנו בעלי הנכסים להתערבות משפטית, ובסופו של דבר נקבע כי התמורה מהמכירה תתחלק באופן שוויוני, וכך חולקו 22.5 מיליוני השקלים בין יתרת הבעלים. כעת סביר להניח שהבעלים היחיד, ששואף למקסם את הרווח, יפעל להליך של שינוי תב"ע שבסופו יוקם בניין למגורים.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים