בשבועיים האחרונים החיים בשכונת היוקרה משכנות האומה הפכו לסיוט בגלל עורבים שתוקפים עוברי אורח.
4 צפייה בגלריה
עורב אפור
עורב אפור
עורב אפור
(צילום: אורן כהן)

"תושבים מפחדים לצאת מהבתים", מספרת חיה סחיווסחורדר המתגוררת במקום. "אנחנו לא מסתובבים ברחוב ומנסים ללכת בדרכים אחרות. חלק מהתושבים שמים כובע או מטריה על הראש, אנשים ממש מפחדים לצאת מהבתים. הם תקפו זקנים, מושכים בשיער והיה מזל שילדים לא נפגעו".
את מפחדת להסתובב? "ברור. אני לא הולכת בשדרה שריקה מאנשים, כי רבים מפחדים ללכת ברחוב. הם פשוט תוקפים אחד-אחד. מדובר בכמויות של עורבים. פחד אלוהים להסתובב פה". סחיווסחורדר טוענת כי היא ושכנים נוספים פנו לעירייה, אך שם הפנו אותם למחלקה הווטרינרית ולמחלקת הגינון, מבלי לספק פיתרון מעשי.


4 צפייה בגלריה
עורב אפור
עורב אפור
עורב אפור
(צילום: אורן כהן)

שיינדי סדובסקי, שגם היא מתגוררת בשכונה, מכירה מקרוב את התופעה המטרידה. "הם נורא תוקפניים והם מנקרים אנשים שעוברים ברחוב, כולל אותי ואת שתי הבנות שלי. הם מתיישבים על הראש ולא זזים. אם את זזה הם צורחים ומנקרים לך בראש וזה מאוד מלחיץ. אני פשוט לא הולכת דרך אבא אבן, אלא עושה סיבוב ענק כדי לא להיתקל בהם, והולכת עוד 20 דקות ברגל. בטח שהבת שלי הקטנה לא מוכנה לצאת לאזור - היא היתה בהתקף חרדה מהם, היא צרחה והיתה בהיסטריה. את הבת שלי שהיא בכיתה א' תקפו פעמיים, ואותי פעם אחת. אם בהתחלה העורבים היו בקצה השכונה, עכשיו הם נכנסים פנימה. פניתי לעירייה ולמוקד 106. אמרו לי שאני צריכה להתקשר לקק"ל - ושם אמרו לי שאלה חיות תוקפניות".

4 צפייה בגלריה
משכנות האומה
משכנות האומה
משכנות האומה
(צילום: אדווה חולי)

תושבת נוספת בשכונה סיפרה השבוע: "בשבת חזרנו מגינת השעשועים - היינו עם תינוק ועוד שני ילדים בגילאי 4 ו-6. בעלי הלך עם הכלב ותקפו אותו בראש. היו עוד אנשים שעמדו שם ואמרו שגם אותם תקפו. העורבים עפו מעל הראש וניסו עוד פעם לתקוף אותנו ונבהלנו.
"אני מפחדת להסתובב והילדה שלי לא רצתה ללכת לגן. הם תקפו גם את הגננת והורים נוספים. בעלי לקח אותה ברכב למרות שזה שלוש דקות הליכה. כשהילדה ירדה מהרכב לגן היא רצה במהירות ופחדה להיות בחוץ. אתמול היא אמרה שהיא לא רוצה לגור פה בעיר, כי יש עורבים. אני גרה בשכונה חמש שנים ובחיים לא היו מקרים כאלה".

"לא מתעסקים איתם"

העורבים שאנחנו רואים בירושלים הם מסוג ״עורב אפור״ — העורב הנפוץ והמוכר בישראל. העורב האפור מקנן בעצים גבוהים באזורים מיושבים וחקלאיים, וגם בנופי ביצה וחורש. לעיתים"מאמץ" גם עמודי חשמל, ועליהם בונים בני הזוג את קינם.


4 צפייה בגלריה
עורב חוצה מעבר חציה במרכז ירושלים
עורב חוצה מעבר חציה במרכז ירושלים
עורב חוצה מעבר חציה במרכז ירושלים
(צילום: אור צפתי )

"עורבים הם אוכלוסיה שונה מקהל הציפורים", מסביר הווטרינר ד"ר עופר צדוק. "ניתן לייחס להם נקודות חוכמה רבות, מרכיבים של חיים קהילתיים וערבות הדדית. הם מאוד נועזים ומגינים בחירוף נפש על חבריהם ללהקה. אנחנו חיים בסביבה אורבנית וההתממשקות של העורבים עם הסביבה האורבנית מייצר קונפליקטים. לדוגמה, כשגוזל של עורב נופל מהקן או כשיש עורב פצוע, באירועים כאלה הלהקה תגונן עליו והיא תתקוף את כל מי שינסה לפגוע בו, או לסייע לו. מאותו רגע הם לא יניחו לו. אם מנסים למשל לעזור לעורב פצוע, בהחלט קיימת אפשרות שהם יבינו שאת עוזרת, אבל במרבית המקרים הם יסברו שאת תוקפת וההתנכלות לא תיפסק".


מה עושים? "לא מתעסקים איתם. הבמאי אלפרד היצ'קוק הראה את זה בסרט 'הציפורים' ומאז שום דבר לא השתנה. לא נשנה את הלך הרוח של ציפור, ולכן ההמלצה היא - הימנעו עד יעבור זעם. כמו כן לא לגעת בפצועים ובגוזלים, אבל חשוב להזעיק עזרה מקצועית על מנת שהם לא ייפגעו".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "נשלח צוות עירוני שהסיר קן עורבים ריק שהיה במקום. הפעילות בוצעה בהתייעצות עם רשות הטבע והגנים וגורמים מקצועיים נוספים. ככל שהדבר יחזור, תפעל העירייה בשיתוף הגורמים הרלוונטיים".