עיריית ירושלים בוחנת בימים אלה את הפיכתו של רחוב עזה לנתיב תחבורה ציבורית, כך נודע ל-mynet. הרחוב, חוצה את שכונת רחביה ונחשב לאחד מהצירים העמוסים בבירה שכן הוא מהווה חיבור בין מערב העיר למרכזה.
3 צפייה בגלריה
נתיב תחבורה ציבורית
נתיב תחבורה ציבורית
נתיב תחבורה ציבורית
(צילום: יואב דודקביץ׳)
נתיב תחבורה ציבורית ברחוב עזה

על פי פרטי התוכנית, צד אחד של הרחוב יהפוך לנתיב תחבורה ציבורית — הנתיב המוליך לכיוון מרכז העיר משדרות הרצוג ועד צומת בלפור. כרגע בנתיב השני, מכיכר פריז לכיוון הרצוג, לא צפוי שינוי. המהלך, אם יאושר, צפוי לתת קדימות לאוטובוסים ולהוריד באופן משמעותי את נפח התנועה על הציר.
3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
רחוב עזה
(צילום: חיים צח)

בצוות תכנית אב לתחבורה אישרו את הפרטים וציינו כי "כחלק מהמהלך הרחב לקידום תחבורה ציבורית יעילה נוחה ברחבי העיר, בימים אלה נערך תכנון פרוגרמטי הכולל בדיקת היתכנות להסדרת נתיב תחבורה ציבורית ברחוב עזה, המהווה ציר תחבורה מרכזי למרכז העיר מכיוון מערב. ההחלטה תתקבל לאחר בחינת הדרג המקצועי ובהלימה למטרה להפוך את ירושלים לעיר הראשונה שתצא מהפקקים".
בעיות התחבורה הקשות ברחוב עזה לא החלו עם הכנסת עמדות האבטחה ליד בית ראש הממשלה ולא יסתיימו אחרי תום הקדנציה שלו. הרחוב הוא צר מלכתחילה ובשנים האחרונות גם מרומזר לעייפה ואינו עומד עוד בעומסי התחבורה, ובחלק ניכר משעות היום הוא פקוק וסתום.
3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
רחוב עזה חסום
(צילום: אלכס קולומויסקי)

גם הנושא הטופוגרפי, שכן מדובר בעלייה לכיוון מרכז העיר, מקשה על ההתנהלות התחבורתית לאורכו. ואם לכל אלו תוסיפו את חסימות הציר התכופות בכל יציאה וכניסה של ראש הממשלה לביתו, תפיסת מקומות החניה המעטים וההפגנות, הרי שקיבלתם מתכון לכישלון הרחוב כולו ויכולת התמרון כאן מוגבלת מלכתחילה.

הקלה לתושבים?


עיקר הסובלים הם כמובן המתגוררים בסמוך לציר, ברחביה ולא רק הם. מדובר בציר משמעותי בעיר וגם קווי אוטובוס משכונות כגון מלחה, ניות וקריית יובל שחוצים את עזה בדרכן למרכז העיר נפגעים, כך שאוכלוסיה ירושלמית לא מבוטלת סובלת מדי יום מהמצב ברחוב. כך גם באופן משמעותי הסטודנטים הלומדים בהר הצופים שדרך רחוב עזה מתנקזים מספר קווי אוטובוס המוליכים לקמפוס המרוחק.
פוסט שפורסם לאחרונה בפייסבוק גרר אחריו תמיכה מפתיעה למהלך. ״נמאס שהרכבים הפרטיים משתלטים על כל המרחב״, אמר ל-mynet נרקיס יפת, פעיל חברתי שמוביל התארגנות תושבים למען המהלך. ״אנו מבקשים שרחוב עזה או חלקו יהפוך לנת״צ, ככה נדע שאנחנו יכולים לסמוך על התחבורה הציבורית בעיר. לא יכול להיות שאוטובוס מפוצץ עם 40 איש יעמוד בפקק עם 10 מכוניות שבכל אחד מהם אדם אחד. תראו מה קורה בשאר ערי הבירה בעולם המערבי - כולם דואגים לנת״צים ומתעדפים תחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי״.


בינתיים, כפי שפורסם ב-mynet, בשבוע שעבר התאגדו תושבי רחוב עזה לישיבה בה התכנסו פעילים ופעילות במטרה להילחם בתופעה. במישור המיידי, למצוא פתרונות שיקלו המצב. בטווח הרחוק יותר, הם לא שוללים מאבק משפטי. ״הגיעו אלינו עשרות פניות״, מספר ערן בן יהודה מסיעת ״האיחוד הירושלמי״, יוזם המפגש. ״חלק מהבעיה היא שיש חסימות שרירותיות, אין מענה לתושבים, לא מציעים תחליף. ברוב המקרים הרחוב סתם חסום אפילו שאין הפגנה. זה מצב אבסורד שפוגע בתושבים ברמה הכי בסיסית. נגבש קבוצת לחץ, זה מרכיב מאוד מאוד חשוב״.