״כן גם אני ראיתי אותו!״: זו הפכה להיות האטרקציה הכי מדוברת בירושלים בשבועות האחרונים. תושבי בשכונת רמות שבירושלים מדווחים כי מסתובב ברחובות השכונה צבוע מפוספס, בעל חיים ממשפחת היונקים הדומה לחתול, אבל גדול בהרבה ועם הבעת פנים פחות ידידותית. צפו בתיעוד:

הצבוע, הוא בעל חיים ביישן בחברת בני אדם ואינו שם לעצמו כמטרה לפגוע בהם, אך עם זאת הוא הצליח לעורר בהלה גדולה בשכונה, לאחר שלטענת תושבים הוא גם ניסה לתקוף ילדים. יש לציין כי חיות בר נמנעות מעימות עם בני אדם בדרך כלל, וכי על פי נתוני רשות הטבע והגנים מעולם לא תועדה תקיפה על ידי צבוע מפוספס בטבע בישראל. אף על פי כן חשוב לזכור שסביבת האדם אינה מקומו הטבעי של הצבוע והתנהגות של חיית בר עלולה להיות בלתי צפויה ולסכן אותם ואותנו.
3 צפייה בגלריה
הצבוע בשכונה, השבוע
הצבוע בשכונה, השבוע
הצבוע בשכונה, השבוע
(צילום: מהרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
בקבוצות הווסטאפ השכונתיות מסתובבים סרטונים המתעדים את הצבוע ברחובות השונים. "ביום שישי מישהו העלה לקבוצה שהוא רדף אחרי שני ילדים שהיו בדרך להסעה. נהג ההסעות הגיע והבריח אותו", סיפרה א׳, ל-mynet. "התקשרתי לעירייה ואמרתי להם שלא הגיוני שחודש וחצי הצבוע מסתובב פה חופשי ולא עושים כלום״. לדבריה, אחד החששות העיקריים הינן מחלות שבעל החיים עשוי לשאת עמו.
3 צפייה בגלריה
צבוע
צבוע
צבוע בטבע
(צילום: דודו בן אור)

"ברשות הטבע והגנים אמרו שזו חיה מוגנת ואין מה לחשוש ממנה. אמרתי להם שזה לא נכון ושיטפלו בה. אחרי כשעה קיבלתי טלפון מהשירות הווטרינרי של העירייה, שם אמרו שהם יודעים מזה והם מטפלים בזה והם יעדכנו. התקשרתי שוב לעירייה והם אמרו שהם העבירו את הטיפול לרשות הטבע והגנים כי הם מטפלים רק בחיות פצועות והיא לא פצועה״, סיפרה וטענה כי הרשויות השונות מגלגלות בניהן את האחריות״.
בארגון הירוק רמות למען הסביבה מצפה נפתוח, מבקשים להבהיר: ״במידה ונתקלתם בצבוע - אל אף שאינו מסוכן, יש לשמור מרחק. השמיעו קולות רמים כדי שהצבוע לא יופתע. חשוב לדווח על כל תצפית למוקד 106 העירוני״. ״הצבוע המפוספס הוא הטורף הגדול ביותר שעוד נותר בארץ. הוא נחשב לטורף, למרות שהוא ניזון בעיקר מפגרים מתים - לכן מכנים אותו "הסניטר" של הטבע. מכאן גם חשיבותן הרבה למערכת האקולוגית. הצבוע המפוספס היא חיה מוגנת, ואסור לפגוע בה בשום בשום אופן. היא גם לא מסוכנת לבני אדם. הצבוע מפוספס, אגב, שייך למשפחת הצבועיים ולא הכלביים כפי שנהוג לחשוב. צבע פרוותו חום אפור, מפוספסת בשחור. הצוואר שחור. רגליו האחוריות קצרות מן הקדמיות - ולכן זה נדמה שהוא גורר את רגליו האחוריות פה בסרטון המצורף - ועל העורף והגב רעמת שיער״.

3 צפייה בגלריה
יער קהילתי רמות
יער קהילתי רמות
יער רמות
(צילום: בלה נודלמן, קק"ל)

״הוא מתגורר בשטחים הפתוחים, ברוב חלקי הארץ. הוא נצפה לעתים באזורי מגורים הסמוכים לטבע בשל חיפוש אחר מזון. זה קורה, לצערנו, בשל הדילול ופגיעה בשטחים הפתוחים שדוחקים את הצבוע לחפש מקורות מזון בשכונות - בעיקר בפחי האשפה. עם זאת, חשוב להקפיד לא להאכיל את הצבוע משום שאנחנו לא רוצים לעודד את נוכחותו באזורי מגורי בני אדם. הצבוע שייך לטבע, ומקומו שם. לכן אנחנו ברמות למען הסביבה נלחמים על הטבע הירושלמי, כדי שיהיה לו בית עם מרחבים ומספיק מקורות מזון כדי לשרוד בבטחה. הצבוע המפוספס הינו המין היחיד בארץ ממשפחת הצבועיים (Hyaenidae) וגדול הטורפים היבשתיים בישראל, כך מסבירים ברשות הטבע והגנים. הפסולת שאנו משאירים וזמינות המזון וכמותו ביישובי האדם מושכים בשנים האחרונות את הצבועים מן השטחים הפתוחים אל יישובי האדם. הצבועים למדו להתרגל לקרבת האדם ולאבד את הפחד ממנו, והם מתועדים בתדירות הולכת וגדלה בקרבת יישובים, מפעלים ובסיסי צבא, במיוחד במרכז הארץ ובדרומה.


מעיריית ירושלים ודוברות רשות הטבע והגנים נמסר: ״זה מכבר הופיע צבוע מפוספס באיזור שכונת רמות. לצורך הרחקתו מהאזור הוקם צוות של העירייה ורשות הטבע והגנים. מדובר בבעל חיים נדיר, שנעשה כל מאמץ לשמרו, תוך הרחקתו ושמירת ביטחון התושבים. הצבוע המפוספס אינו בעל חיים תוקפני ונכון לרגע זה לא ידוע על מקרי תקיפה. במקרה של היתקלות על התושבים לדווח למוקד 106 או למוקד רשות הטבע והגנים *3639. רשות הטבע והגנים ועיריית ירושלים עובדות בשיתוף פעולה מלא ומקיימות שיח שוטף בשגרה וסביב אירועים ספציפיים. במסגרת שיתופי הפעולה אף מונה לפני כחצי שנה פקח ייעודי לטיפול בממשק חיות בר בעיר״.