מלחמות השבת חוזרות לרמת שרת: תושבי בשכונה דרשו להסיר עמודי עירוב שהוצבו על ידי תושבים חרדים ללא תיאום. על פי ההלכה, בשבת אסור לטלטל חפצים ברשות הרבים ובכלל זה טלית או עגלת תינוק. הצבת העמודים מאפשרת להתייחס לשטח ציבורי כמו לשטח פרטי ולהתיר טלטול של חפצים. מתברר כי לאחרונה הוקמו מספר עמודי עירוב ובהם אחד ברחוב דוד מרץ, ושני בין שכונת רמת שרת למלכא, על ציר גולומב סמוך לגשר.
2 צפייה בגלריה
חרדים מציבים עמודי עירוב
חרדים מציבים עמודי עירוב
חרדים מציבים עמודי עירוב
(צילום: פרטי)
פעילה בשכונה אמרה בשיחה עם mynet ירושלים: "כדי להקים עמוד תאורה או עמוד חשמל יש תקנים מסודרים שמאושרים על ידי מהנדסים ועומדים בכללי בטיחות בסטנדרטים שנבדקו כדי שלא ייגרם נזק פציעות מאלמנטים המרחב הציבורי. אני מבקשת שיראו את התקנים והאישור מהנדס ובטיחות שמאשרים שהדבר הזה לא עומד ליפול עליי או על ילדיי שעוברים בדרך לבית הספר. יש אפליה וחוסר שוויון בתפיסת המרחב הציבורי - יש אנשים שעושים חוק לעצמם מה ניתן לשים במרחב על דעתם".
חברת מועצת העיר, לורה ורטון (מרצ): "יש בירושלים עירוב למי שזה חשוב לו, ואפילו יש עירוב כפול. אך הקמת עירוב חדש, לרבות עמודים ופתחים, חייבת להיעשות בשיתוף התושבים ובאישור אדם המוסמך לכך. לא יתכן שאנשים יקומו בבוקר ויגלו שמציבים עמודים ומתקני ברזל סביבם באופן מסוכן. בכוונתי לדרוש שיסירו אותם".

קראו גם:

תופעת עמודי העירוב בעיר ירושלים היא תופעה נפוצה, נציין כי בעבר הגישה עמותת חדו"ש עתירה כנגד העירייה בה היא דורשת להסיר את עמודי העירוב שנעשו שלא כדין. בהחלטה נקבע כי העירייה תציג נהלים מסודרים לגבי עמודי עירוב.


2 צפייה בגלריה
חוטי עירוב בירושלים
חוטי עירוב בירושלים
חוטי עירוב בירושלים
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

המאבק על העירוב


2020: העירייה מתחייבת לגבש נוהל עירוב

היסטוריה של תלונות


יצוין, כי ב-2018 חשף "ידיעות ירושלים" כי כמעט חצי מיליון שקל הושקעו ביצירת מפה של כל חוטי העירוב, שבעזרתה יהיה אפשר לקבוע אילו מהם חוקיים ואילו פיראטיים. אלא שהמפה לא הוכנה וגם התקציב נעלם.
בפברואר 2019 עמותת חדו"ש עתרה לבית המשפט, ודרשה מהעירייה להסיר עמודי רחוב שנועדו לעירוב בשכונת קריית יובל, ולקבוע תוכנית מתאר מסודרת להקמת קווי העירוב בעיר. באוקטובר 2020, במהלך דיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, התברר כי מזה שנים רבות פועלת העירייה ללא נהלים והאצלת סמכויות, מפה או תיעוד, בכל הנוגע להתקנת עמודי וחוטי הערוב ברחבי הבירה. העירייה התחייבה בפני בית המשפט כי תקבע נהלים להצבת עמודי עירוב "בתוך שלושה חודשים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "הנושא ייבדק מיד לאחר חג פורים. הצבת עמודי עירוב אינה מצריכה קבלת אישור מהנדס".