1 צפייה בגלריה
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
נלחמים בפיראטיות בלי מפה: גם אחרי שהכריזה כי תטפל בתופעת החוטים הלא חוקיים, בעירייה לא מחזיקים במפה עדכנית של עמודי (למעשה חוטי) העירוב. תושבים חילונים רבים מוחים: "כך אי אפשר לקבוע בוודאות אילו חוטים הוצבו בצורה פיראטית".
עמודי העירוב העירוניים, שמאפשרים ליהודים שומרי מצוות לנוע ממקום למקום בתוך העיר עם חפצים בשבת, הפכו כבר לפני זמן רב מוקד למחלוקת קשה בין הציבור החרדי והחילוני בשכונות רבות בעיר. בקרית יובל וברמת שרת החליטו לא פעם אלמונים להתקין חוטים כאלה ללא האישורים הדרושים, ובפעמים אחרות היו אלה התושבים החילונים שלקחו יוזמה וחתכו חוטים בטענה שהם הוצבו בניגוד לחוק.
מי שמנסה לטפל בתופעה היא חברת המועצה לורה ורטון (מרצ), שקיבלה לאחרונה תלונות רבות מתושבים בעין כרם, קרית יובל ושכונות נוספות, על עמודי עירוב פיראטיים. להפתעתה, כשפנתה לעירייה וביקשה לקבל עותק של מפת העירוב העירונית, במטרה להבין איזה עמודים קיבלו אישורים ואיזה מהם אינם חוקיים – היא זכתה לתגובה מפתיעה. "מזכיר העירייה עידו רוזנברג אמר לי שאין כרגע בנמצא אצל מנהלת מבני הדת מפה עדכנית של עמודי העירוב", היא אומרת.
"הוא הוסיף שבימים אלה עורכת המינהלת מיפוי מקיף של העמודים שיפורסם מיד כאשר יושלם". תשובתו קוממה את חברת המועצה. "אני לא נגד עירוב, אלא מנסה למנוע הצבת עמודים פיראטיים", הסבירה. "היתה מפה כזאת בעבר וראיתי אותה. אני גם לא מבינה איך זה שאין מפה עדכנית, כשלפני חמש שנים העירייה הקצתה לכך תקציב".
ורטון מוסיפה כי ראש העירייה ניר ברקת הבטיח שכל עמוד ימוספר, אך עד כה הדבר לא קרה. "אם אין מפת עירוב עדכנית, אז לאן הלך הכסף? פונים אלי תושבים רבים והתחושה בשכונות מעורבות רבות היא שהציבור החרדי דוחק אותם החוצה. בעירייה עומדים מהצד ולא אוכפים את החוק".
העירייה: "בשנת 2012 הועלתה למפה שכבת GIS חלקית של עמודי העירוב. בימים אלו מתוכננת עבודה ליצירת שכבה חדשה ועדכנית ב־GIS העירוני”.